|
|||
|
|||
första gången till Naxos
Hej alla!
I maj ska jag o min man åka till Naxos för första gången. Har varit på en hel del andra Grekiska underbara öar. Vill nu veta lite som man INTE ska missa när man kommer till Naxos. Vi gillar kultur, vandra men även lite liv o rörelse. Vi har bokat Asteria, är det någon som bott där och kan berätta lite. Tack så länge Karin |
|
|||
|
|||
Sv: första gången till Naxos
Citat:
Önskar en en härlig vistelse på ön! |
|
||||
|
||||
En intressant och prisvärd dagsutflykt kan köpas hos ZAS Travel med kontor i hamnområdet i Naxos Town. Det är en heldagstur upp över ön med stopp vid sevärdheter och slutmål nere i Apollonias. Två timmars uppehåll för bad och lunch. Hemresan går längs kustvägen. Räkna med runt 20 € pp.
Arne |
|
|||
|
|||
Ni bör absolut besöka stränderna som ligger söder om Naxos stad, de är mycket finare än inne i stan. Ta bussen till ex Agios Prokopis, Agia Anna eller till Plaka. Vid alla stränderna finns bra tavernor att äta lunch på.
En tur upp till Apirantos den vita byn, Chalki med sitt kitronbryggeri och Apollonas med korusen rekommenderas också. Kvällarna kan med fördel fördrivas inne i Naxos stad. Mysiga gränder upp mot Kastrot o många ställen att äta på. Vi åker i år för 18:e gången och fler lär det nog bli. Önskar er en trevlig resa! |
|
||||
|
||||
Grattis till valet av ö! Ni kommer inte att ångra er!
Finns hur mycket roligt som helst att se och göra. Något jag absolut rekommenderar är att hyra bil och köra runt ön. Vi brukar köra den bergsrutt som finns angiven i Kalimeras Naxosguide, dvs via Apollonas, och vidare upp i bergen till Apiranthos och Koronos. Jag kör den rutten varje gång jag är på Naxos och blir alltid lika andlös av de vackra vyerna. Lätt att köra, ingen nämnvärd trafik men förstås vindlande bergsvägar. Sen är förstås stränderna söderut värda flera besök. Det är så underbara badvatten att man aldrig vill gå upp på land igen. Morgonpromenaden till portaran och in i gränderna runt old market, innan de flesta turister vaknat och bara det grekiska vardagslivet är igång, hör också till guldstunderna. Jag åker dit i september och kan knappt bärga mig innan jag får kliva iland "hemma" på Naxos igen. |
|
|||
|
|||
Vilken härlig ö ni har att se fram emot!Kan bara hålla med tidigare talare angående utflyktsmål och på stränderna kan ni leta efter Naxoseyes.Små rester av snäckor som slipats av havet,sanden och stenarna och med en förtjusande snäckspiral i den platta sidan.
Monica |
|
|||
|
|||
Grattis till valet av resmål!
Vi har varit på Naxos fyra gånger och trivs väldigt väl där. Första gången bodde på vi på Asteria, som, vilket redan påpekats, är väldigt välbeläget. Stan runt hörnet och Ag Georgiosstranden för era fötter. Men, som bl.a. Kize skriver, nöj er inte med den närmastaste stranden. Den är helt ok, inte minst för morgon- och kvällsdopp, men längs västkusten söderut finns några av Greklands finaste stränder: Ag Prokopios, Ag Annan, Plaka med Maragas (sannolikt min favoritstrand), Mikri Vigla, Kastraki, Alyko (värd en lite längre resa!) Ni kommer garanterat att trivas. Naxos ger vinst varje gång! :-) Trevlig resa, /Magnus |
|
|