Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-02-08, 13:18
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard C-vitaminer

Vi har gott om citrusfrukt här på Kalymnos. Vathydalen är full av stora och små träd och när man ser dem oppifrån så här års är det en ljuvlig syn, grönt med orange och gula prickar. Var och varannan trädgård på hela ön har ett citronträd och några apelsinträd . Ute på stan snubblar man över försäljare som säljer från små lastbilar eller stora korgar.

Märkligt nog importeras en del också, när säsongen börjar ta slut, vanligen från Samos eller Kreta. Vi behöver inte riskera brist på C-vitamin, det är säkert.

Vi har släktingar med många träd, och får plocka där. Det svåra är att sluta. Bara en till, eller en kasse till, några på vägen ut från apelsinskogen,några som ramlat ner...

Sen frossar vi.

Jag behövde en bättre juicepress och efter lite snålhetsfunderingar köpte jag en sån där man drar i en spak och pressar ut saften, man ser dem på gatuserveringar och sånt, sonen såg fullt med såna i Turkiet i alla fall. Jag tyckte nog att 24 euro var dyrt, men har blivit övertygad om att det är värt priset att slippa vrida, slippa höra oväsen, slippa elsladdar, det tar ingen tid alls att pressa och det är få delar att diska. Inget slafs blir det heller. Skalen ger jag till vår granne herden vars får blir glada.

Sen googlade jag på citruspress, och fann att motsvarande , säkert lyxigare, kostar över tusen kronor i Sverige, och blev jättenöjd!
Svara med citat
Gammal 2016-02-09, 11:20
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007
Standard Sv: C-vitaminer

Att kunna plocka citroner och apelsiner direkt från träden är något jag skulle önska att även vi i Sverige kunde göra. Vilken lyx att dagligen kunna få färskpressad juice. Och jag gillar att dofta kanel över ett fat med apelsinringar efter en grekisk middag. Och att lägga några citronhalvor tillsammans med lammkotletter på grillen ...

När så butikerna lockar med grekiska citroner/apelsiner tar vi fram grillen - Sen är vi nästan hemma.

Och juicepressen var ett fynd!

Senast redigerad av sjöborren den 2016-02-09 klockan 11:28.
Svara med citat
Gammal 2016-02-09, 14:29
Smultron Smultron är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006

Apelsiner är ju inte bara nyttiga utan också fruktansvärt goda! Själv pressar jag dem inte utan äter dem som de är, så får jag i mig de nyttiga fibrerna också

Glädjande nog har jag märkt att affärerna här omkring har sålt allt fler grekiska apelsiner de senaste åren. Bra för Grekland!
Svara med citat
Gammal 2016-02-09, 17:21
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Det svåra är att sluta. Bara en till, eller en kasse till, några på vägen ut från apelsinskogen,några som ramlat ner...

Sen frossar vi.
Det är så vansinnigt gott så jag förstår att ni frossar.
Svara med citat
Gammal 2016-02-09, 18:40
skogis skogis är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2010

Visst är det gott.
När vi kommer till Grekland i början av September brukar vi bl.a köpa apelsiner som det första vi gör pga att det är väldigt gott att ha med sig till stranden.
Men hallå när mognar Apelsiner? Jag blev tvungen att gå in på nätet och Googla.
Det finns olika sorters apelsiner och de mognar vid olika tidpunkter. Den sort som vi köper i September med div löv på är s.k Navels. I ena änden på apelsinen ser det ut som en navel.
Svara med citat
Gammal 2016-02-09, 18:59
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011

Apelsiner är verkligen en favorit frukt.
Bra att veta att den typen av juicerpress du berättar om funkar bra.
Fortsätt njuta av nypressade apelsiner och fina Kalymnos.
//
KR
Svara med citat
Gammal 2016-02-10, 09:35
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Ja, apelsiner av toppkvalitet är ytterligare en anledning till vara i Grekland även under den svalare årstiden! De kassar vi brukar få, räcker även till våra vänner och då frossar vi själva också. Eldriven citruspress har också varit till glädje. Skulle vi se att grekiska apelsiner (mot förmodan) finns i affären här i Sverige, köper vi genast. Aldrig israeliska!
Jag minns den vackra Vathydalen, fast då var det sommartid och för snart 30 år sedan.
/ Jannis
Svara med citat
Gammal 2016-02-10, 20:02
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av skogis Visa inlägg
Men hallå när mognar Apelsiner? Jag blev tvungen att gå in på nätet och Googla. Det finns olika sorters apelsiner och de mognar vid olika tidpunkter.
Vi har plockat både apelsiner och clementiner på Naxos i november. Sååå goda!
Svara med citat
Gammal 2016-02-11, 08:01
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Skogis, de traditionella mandarinerna och apelsinerna som odlades överallt i Grekland var utpräglad vinterfrukt. Med turisternas önskemål om juice hela året började man odla till exempel Valencia som mognar sommartid. Det var diskussioner om det på sextiotalet när jag bodde i Grekland första gången. De träden är ju stora nu. Man började också med "sötmandariner" som man kallar allt som annars heter clementiner eller satsumas o.s.v
Svara med citat
Gammal 2016-02-11, 09:25
skogis skogis är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2010

Tack for lite historia om apelsiner i Grekland.

På hemsidan på Hebe (håller på med frukt) kan man läsa mer om citrusfrukter.
På hösten börjar citrussäsongen på norra halvklotet.
Om jag läser rätt så börjar apelsinsorterna att mogna med:
Först Navels sedan Salustianas och sist Valencia.

När det gäller småcitrus så kommer Satsumas först, mognar från September till November.
Sedan kommer Clementiner som mognar från November till Mars.

Sedan krånglar det till sig, ovanstående gäller norra halvklotet och när det inte mognar här så mognar det på södra halvklotet. Således går sorterna in i varandra beroende på växtplats.

Ovanstående var väl lite fakta men egentligen så bryr man väl inte så mycket vilken sort det är om man får möjligheten att gå i apelsinlundar att plocka, äta apelsiner eller pressa till juice vilket måste vara smaskens.

Jag får hålla mig till ICA om man skall kolla vilka sorter som finns.
På ICA innehåller vissa apelsiner mest kärnor tycker jag, undrar vad denna sort heter.
Svara med citat
Gammal 2016-02-11, 15:05
Blueseas avatar
Bluesea Bluesea är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Detta är min typ av vitamin C

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net...a6&oe=576721E1
Svara med citat
Gammal 2016-02-11, 16:36
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Smultron Visa inlägg
Glädjande nog har jag märkt att affärerna här omkring har sålt allt fler grekiska apelsiner de senaste åren. Bra för Grekland!
Jag har också noterat det. Förr fanns det aldrig grekiska apelsiner att få tag i. Pratade med min vän fruktgrossisten och han sa att för några år sen att det var omöjligt att sälja grekiska apelsiner, folk köpte bara Jaffa-apelsiner. Bra att en förändring skett!

Citat:
Ursprungligen postat av skogis Visa inlägg
På ICA innehåller vissa apelsiner mest kärnor tycker jag, undrar vad denna sort heter.
De måste ju komma från deras kärnverksamhet

Citat:
Ursprungligen postat av Bluesea Visa inlägg

Här kan ni förresten se C-vitamin innehåll i olika grönsaker. Visserligen en tabell för marsvin, men ändå..

Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:36.