|
||||
|
||||
Tips!?
Hej!
Nu behöver jag er hjälp... Jag har en vän som "alltid" reser till Turkiet. I år vill hon av olika orsaker inte resa dit men gärna någon annanstans.. Jag föreslog såklart Grekland. Problemet är att hon har vissa krav på resmålet och där kommer ni, alla Kalimeror, in. Kravet är att det skall finnas en lång strand med strandpromenad ( asfalterad eller stenbelagd). Efter strandpromenaden skall det finnas restauranger, butiker osv. Strandpromenaden skall gå parallellt och i direkt anslutning till stranden ( d.v.s. ingen gata emellan) och den får inte vara "för kort". Den skall helst starta vid en liten hamn. Ja jag tror ni förstår. Tips?? |
|
||||
|
||||
Sv: Tips!?
Hej
Föreslår Loutraki, lång lång strand med asfalterad väg och restauranger. Enkelt att flyga till Aten o ta tåget från flygplatsen |
|
||||
|
||||
en länk, hoppas den fungerar http://www.visitloutraki.com/sites/d...1341771173.jpg
|
|
|||
|
|||
Varför inte Ierapetra eller Sitia på Kreta?
/ Jannis |
|
||||
|
||||
Tack för tips!
Loutraki har väl stenstränder...? eller har jag fel där.. Det gick inte heller. Hon ville absolut ha sand... |
|
|||
|
|||
Agia Anna på Naxos kanske
|
|
||||
|
||||
Agia Marina har inte den typen av strandpromenad som hon tänker på.. Grekland har allt har jag sagt.. nu vill jag bevisa det..
|
|
||||
|
||||
Nämen... Jag läste fel!!!! Agia Anna stod det ju..
Orten är för liten. Men perfekt i min smak... |
|
||||
|
||||
Hmm.... Hur är det med stränderna där..? Sten eller sand?
|
|
||||
|
||||
Citat:
Bild 1 Bild 2 Bild 3 |
|
|||
|
|||
Citat:
Lissi - som älskar stenstränder! |
|
||||
|
||||
För oss som gillar stenstränder är Loutraki perfekt, vi slipper en massa sand i handdukarna
|
|
|||
|
|||
På båda ställena, Ierapetra och Sitia, är det sandstränder. Man badar mitt i stan och kan gå direkt upp och äta på tavernorna och samtidigt titta på de badande. Sanden är mörk och inte paradisisk.
/ Jannis |
|
||||
|
||||
Hon kan ju alltid kika på Rethymnon, tycker det verkar passa in på mycket av önskemålen faktiskt .
|
|
||||
|
||||
Kika på orten Nidri på Lefkas eller byn Kardamena på Kos!
|
|
||||
|
||||
Citat:
Men jag håller med Janne om att Nea Chora vid Chania, Kreta skulle vara perfekt. Här finns bra boenden och många tavernor med god mat. En lång sandstrand, som man kan vandra hur långt som helst västerut mot Kata Stalos, Agia Marina, Platanias, Visserligen går det en enkelriktad gata mellan tavernorna och stranden i Nea Chora, men tavernorna har bord och stolar på bägge sidor om gatan, så det är inget problem. Man städar gatan och omkringliggande varje dag. Man får se fiskebåtarna gå ut och komma tillbaka varje dag, se fiskarna rensa nät. Det är så levande där. Det är inte långt att gå in till Chania och hitta bra tavernor även där, kolla saluhallen, gå på museum, stadsträdgården och mycket, mycket mer. Här har du lite bilder från Nea Chora. Birgitta. |
|
||||
|
||||
Tack alla ni för bra tips och fina bilder. Jag skall förmedla allt till den "kräsna" så hoppas jag att något faller i smaken. Jag har varit på de flesta av dessa ställen själv och håller med om att de är bra på alla sätt. Nu gäller det att få en inbiten Turkietresenär att förstå det...
|
|
||||
|
||||
Om inget passar får vi komma på fler resmål. Klar att din vän ska till Grekland.
|
|
||||
|
||||
Tack tack! Själv far jag till Karpathos i sommar. 20 år sedan jag var där sist..Återkommer och berättar om det blev någon Greklandsfantast av min vän..!
|
|
||||
|
||||
Citat:
Masse |
|
|