|
|||
|
|||
Det blir Amorgos i juli
Efter att ha velat fram och tillbaka mellan många olika alternativ, nästan bestämt oss för Naxos och sen ändrat oss, har vi kommit fram till att vår semester tillbringar vi på Levrossos på Amorgos.
Verkar väldigt lugnt och skönt, precis som vi vill ha det. Har nån varit där? |
|
||||
|
||||
Sv: Det blir Amorgos i juli
Jag har varit där, men jag har inte bott där. Mycket lugnt, god mat på tavernan och krypavstånd till stranden. Dock vet jag inte hur där är på kvällarna, eller hur det är att gå dit från Egiali när det är mörkt.
|
|
|||
|
|||
Minns du ungefärligt prisnivå på tavernan? Traditionell grekisk mat på menyn säkert?
Antar att vi kommer att åka in till Egiali med transportbåten ibland och äta middag också. |
|
||||
|
||||
Citat:
Inkfish skrev ett resebrev om tavernan får något år sedan. Läs det här. |
|
|||
|
|||
Wow, tack! Nu blev vi ännu mer sugna!
Låter som ett paradis. |
|
|||
|
|||
Nu är flygresan bokad!
|
|
|||
|
|||
Härligt!
Hur länge ska ni vara där? Hur ser resplanerna ut? Vi bodde fem nätter på Pension Askas i Egiali sommaren 2014 och trivdes väldigt väl. Skrev lite om intrycken därifrån (och övriga ställen) under Hälsningar direkt från Grekland med rubriken Kladd och klotter från Kykladerna. Trevlig resa, /Magnus |
|
|||
|
|||
Tack Magnus!
Vi reser 9-19.7. Flyg till Aten och båt därifrån. Planen är att stanna i Levrossos hela tiden. Sola, bada, göra små dagsutflykter. Borde man boka in nåt? Besöka Iraklia? Hinner man det på en dag? Chora och Agia Anna ska vi åtminstone besöka. |
|
||||
|
||||
Det finns tillräckligt mycket att se och göra på Amorgos, så jag tror inte att ni har behov av att se något annat.
|
|
|||
|
|||
Bra, då siktar vi på det.
Vad rekommenderar du att vi inte ska missa? |
|
||||
|
||||
Bergsbyarna ovanför Egiali (Tholaria, Langada och Potamos), Katapola, Chora, klostret Panagia Hozoviotissa, Agia Anna och Mochlos. Plus en hel del annat.
Gillar ni att vandra så finns det massor med fina vandringar. Klostret Panagia Hozoviotissa och Chora är dock två måsten. |
|
|||
|
|||
Instämmer med Janne ovan. Passa på att snorkla i det djupblå och hisnande djupa vattnet i Agia Anna rakt under klostret. Det kommer dessutom att vara skönt med svalka efter klosterbesöket, där bakugnsvärme toppas med krav på långbyxor (eller längre kjol).
Strandtungan (du kommer att förstå när du ser den!) Agios Pavlos på nordkusten på vägen tillbaka till Egiali är också värd ett stopp och dopp. |
|
|||
|
|||
Citat:
Trevlig semester! Våga |
|
||||
|
||||
Citat:
/Netwolf |
|
|||
|
|||
Är det båttaxin som går in till Egiali?
|
|
||||
|
||||
Nä, det är en vanlig merca. Jag kallar den för Tholaria Express, på han körde snabbt upp till Tholaria.
/Netwolf |
|
|||
|
|||
|
|
|||
|
|||
Jag rekommenderar ett besök i Agios Georgios Valsamitis på vägen mot Kamari/Vroutsi. Ett fantastiskt litet kloster som drivs av en nunna.
Det finns en tråd längre bak i det här forumet. |
|
|||
|
|||
Hur tar vi oss enkelt och snabbt ut till Egiali? Eller Katapola.
Vi landar i Aten 9.30 och enligt vad jag ser går färjan först 17.30. Det blir en lång dag i värmen. Finns det ett annat sätt att ta sig ut så man kommer iväg snabbare? |
|
|||
|
|||
Det ser ut som du kan ha følgende mulighet:
Sat, 09/07/2016 RAFINA (ATHENS) NAXOS SEA JETS PAROS JET 15:45-18:55 Sat, 09/07/2016 NAXOS AMORGOS-AEGIALI BLUE STAR BLUE STAR PATMOS 23:05-01:10 Du kommer frem med samme båten som går 1730 fra Pireus, men er tidligere avgårde og får en fin pause med en bedre middag på Irini´s på Naxos før siste etappe. Rafina er også MYE mer behagelig enn alt mylderet og lommetyvene i Pireus. |
|
|