Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-04-03, 21:51
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Naxos stad nu mot förr?

Vi ska återse Naxos i sommar, senast vi vistades där en vecka var 2001. Då, ganska färska i Grekland hade vi varit första veckan av två på Santorini och blivit rätt omtumlade av allt fantastiskt där. Det var en kombinationsresa, då var Naxos under andra veckan i jämförelse med Santorini en verklig kontrast, gränderna i stan, stränderna, bergen.......ungefär vad vi minns.

Nu 15 år äldre, en miljon erfarenheter rikare av resmål, fantastiska öar och städer så känns Naxos stad som att den kanske är tämligen exploaterad, på sätt och vis, eller....? Tanken är hur som helst att med Naxos så misslyckas man nog inte, ja det beror väl på vad man är ute efter och förväntar sig?

Vi kommer att ha ungefär 12-13 kvällar i Naxos stad kan man säga, vi äter helst aldrig vår middag före kl. 21. Det enda "orosmomentet" tror vi kan vara om stan har några turistfällor, tavernor och restauranger som med fördel kan undvikas? Alla middagssittningar kan självklart inte bli de där man aldrig glömmer men kanske kan ni Naxosexperter ge oss en hint om hur stan och dess utbud är och har förändrats sedan 2001?

/Hasse
Svara med citat
Gammal 2016-04-04, 12:13
RobEri RobEri är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2015
Standard Sv: Naxos stad nu mot förr?

Mitt första besök på Naxos var i början av 80-talet, senast i september 2015. Visst, en hel del har ändrats. Vi har sedan dess återvänt många gånger och Naxos fortsätter att vara familjens favorit ö. Naxos stad har förändrats något, det mesta till det bättre tycker vi, och det som syns mest är trafikomläggningen (det har blivit mycket bättre) men det var ett tag sedan. Biltrafik har förstås ökat, men som sagt har trafikomläggningen bidragit till bättre flöde och mera utrymme för flanörerna. Nej, Naxos stad har inte blivit som Mykonos eller Santorini, annars hade jag inte återvänt. Tillgång på logi är enorm och priserna lägre, jämfört med Mykonos eller Santorini. Däremot har det byggts en hel del på Agios Georgios, Agios Prokopios och Agia Anna och dess värre även på Plaka, tycker jag. Plaka stod emot "utvecklingen" ganska länge, men nu tycker jag det har blivit för mycket på Plaka, men det kan bero på att jag helst vill ha Plaka som en "vild strand"...som det var förr när det bara fanns en camping plats. Så, vill man ha en "vild strand" då får man väl åka vidare mot nästa stranden: Mikri Vigla. Vattenkvalitet på Agios Georgios har blivit sämre, tycker jag. Jag hörde för ett par tre år sedan att det hade upptäckts ett okänt och olagligt utsläpp på Agios Georgios, minns inte exakt hur det berättades för mig men jag vill minnas att det var från något hotell, det hade blivit fel med rörkopplingar som senare åtgärdats. Det var en tysk kvinna som bor (bodde) halvårsviss på Naxos som berättade historien för oss.
Restauranger, ja det kan finnas en och annan man inte blir helt nöjd med, men vi har ju olika smak och önskemål, att peka ut några bovar...det gör jag aldrig. Så är det överallt när det gäller restauranger. Det finns restauranger som bedömts som "gudomliga" här på Kalimera, inte alls märkvärdigt när jag väl smakat på maten, tycker jag. Meningslöst att peka ut den ena eller den andra, tycker jag.
Njut av Naxos! Greklands bästa stränder finns där, tycker jag och min familj.

Senast redigerad av RobEri den 2016-04-04 klockan 12:35.
Svara med citat
Gammal 2016-04-04, 18:24
naxosss avatar
naxoss naxoss är inte uppkopplad

Hej
Jag håller helt med RobEri! Var där första gången 1982 och har nu varit där ett tjugotal gånger. Senast september 2015 och kommer att vara där några veckor i september i år med.

Då, från början var jag ung-underbart, sen kom barnen och Naxos passade då med. Nu är jag lite äldre och tycker fortfarande att Naxos är fantastiskt. Visst har turismen ökat och mycket ser inte ut som på 80-talet men jag hittar fortfarande den grekiska själen hos naxoiterna

Det är som RobEri säger. Det blir mer och mer tavernor och boenden söderöver men fortfarande kan du hitta enskildhet ganska enkelt. Mikri Vigla och Kastraki är fortfarande inte exploaterat!

Önskar er en skön vistelse på Naxos!

Lena
Svara med citat
Gammal 2016-04-04, 18:56

Citat:
Ursprungligen postat av naxoss Visa inlägg
Hej
Jag håller helt med RobEri! Var där första gången 1982 och har nu varit där ett tjugotal gånger. Lena

Jag tror mitt första besök på Naxos var också 1982, så vi har nog varit där samtidigt...Man var ung och vacker...nu är man bara vacker:-)
Kom på en sak: husen i "Downtown" är i betydligt bättre skick nu än då.
Svara med citat
Gammal 2016-04-04, 19:43
naxosss avatar
naxoss naxoss är inte uppkopplad

Ja, vi har troligen varit där samtidigt Kanske vi har sett varandra utan att veta om det.
1982 var jag där i oktober, vinden ven och det var öde på paralian. Oj, vad förälskad jag blev i Naxos!!!
På åttiotalet träffade vi på sin höjd två svenskar per resa som oftast var en månad. Lita annorlunda nu men som sagt, själen finns fortfarande att hitta

Lena
Svara med citat
Gammal 2016-04-04, 20:31

Citat:
Ursprungligen postat av naxoss Visa inlägg
1982 var jag där i oktober,
På åttiotalet träffade vi på sin höjd två svenskar per resa
Lena

Jag minns inte vilken månad vi var på Naxos, förmodligen juni eftersom vår båttluff var nästan alltid förlagd under juni på 80-talet (semester, barn, skola, o s v). Flygbiljetter/flygstolar var också billigare i början på juni.
Det är riktigt, några få svenskar stötte man på, däremot många fransmän, holländare och tyskar, sällan danskar och norrmän, nästan aldrig finnar, italienare, spanjorer, o s v. Få engelsmän. Definitivt inga från öststaterna.
Det var andra tider...det var lugnare men rummen var ofta sjabbiga, undermålig möblering, varmt som satan (ibland fanns det fläkt), kommunikation undermålig, inte många som kunde engelska på små öar...
Det är mycket bättre nu, men alldeles för mycket folk...men det funkar bra om man åker i september/oktober och maj.
Så, med tanke på allt detta, det är ett under att Naxos City klarat sig så bra. Se på choran på Mykonos och Santorini...
Svara med citat
Gammal 2016-04-04, 20:58

Det är mycket trevligt att se att jag lockar fram era gamla minnen och lite berättarglädje från förr. Det är ännu mer än 3 månader kvar till resan, vi hinner förbereda oss mycket men det får ändå bli lite inslag av att vi tar det som det kommer. Vi var som sagt på Naxos 2001.

Så jag knappade in Google Street view och jag blev verkligen inte besviken. Vi ska bo neråt Agios Georgios, både vägen dit och själva området hade just den där hemtrevliga sunkigheten som en levande stads områden ska ha. Sunkighet säger jag? Lite rörigt, någonstans står en cementblandare, en skrotmoped, en halvtrasig fasad mm. mm.

Ska ta gatuvyn inne mer centralt i stan också, det är roligt att resa i teorin.

/Hasse
Svara med citat
Gammal 2016-04-04, 22:50

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Så jag knappade in Google Street view.... /Hasse

Bilderna på SV kan ha några år på nacken, vet inte hur det är på Naxos, så chansen är stor att cementblandaren och skrotmopeden inte finns kvar...
Men lite besviken skall du i alla fall bli...man får inte längre beträda tempelområdet, Apollo tempel du vet. Det är ett rep runt ruinerna och skyltar uppmanar besökarna att inte ta sig in i området...
Vi och många här på Kalimera har samlat på sig många fina bilder och videosekvenser med familjemedlemmar sittande/stående på olika ställen bland ruinerna. Xlut nu!
Och numera är det så mycket folk som trängs för att ta kort/filma solnedgången, precis när solen går ner mellan "Apolloporten"...man måste beställa platsbiljett 10 år i förväg...Har du gjort det Hasse?
Svara med citat
Gammal 2016-04-05, 07:58

Ja jag såg nu att gatuvyn är från 2011 men med tanke på hela områdets prägel och kompakta arkitektur så betvivlar jag på att det är någon markant skillnad nu 2016. Att bo i lokala bostadsområden är flera gånger trevligare än i opersonliga komplex utan närkontakt med ortsbefolkningen. Stora balkonger med vackra utsikter har vi haft så många gånger att enkelriktade små/bakgator, trånga gränder och tvättlinor mellan husen nog kan vara charmigare en gång som denna, kommande vistelse.

Tempel......ruiner....är vi inte ledsna att vi kan slippa. Vi varken ser eller förstår betydelsen av att de finns men vet att många andra vurmar mycket för dem. Portalen kan jag plåta med teleobjektivet, göra det där som förväntas av alla turister vet jag inte om jag tycker känns så enormt viktigt? Om det stämmer, det där med platsbiljetten?

/Hasse
Svara med citat
Gammal 2016-04-05, 09:01

Jag gillar historia och arkeologi...och ruiner... så varje besök på Naxos innebär ett kort besök på "tempeln" och jag förstår dess betydelse (bygget blev aldrig klart) och varför portalen är vänd mot Delos. Det finns böcker som berättar varför de finns och i vilket syfte samt dess betydelse.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:34.