|
|||
|
|||
Karpathos
Hej! Då var resan till Karpathos bokad. Flyger ner i slutet av juni. Nu bara längtar man! Sitter o tittar efter mysiga ställen och letar boende. Förslag mottages tacksamt. Vi är 2 vuxna o 2 barn på 8 & 14 år. Vi ska flyga hem från Kreta så jag letar tidtabell och behöver tips på var jag hittar den. Har tiderna släppts? Tack så länge./ Blomma
|
|
||||
|
||||
Sv: Karpathos
Citat:
Själva bor vi på Regina, mitt i stan. De har stora tvårumslägenheter, bra frukostbuffé, stor pool, fantastisk utsikt från de översta våningarna och bara max tio minuters promenad till den bästa delen av stadsstranden. Har ni varit på Karpathos förut? Karin som åker ner om 74 dagar |
|
|||
|
|||
Hei.
Blander meg litt inn for å spørre om dette med å komme seg mellom Kreta og Karpathos. Er ikke det en veldig lang fergetur, da? Og man må til Heraklion eller Sitia? Hva med innenlandsfly? Vi har selv en flybillett til Chania i september, men kunne tenke oss Karpathos istedet. Vi er nok litt bedagelige av oss, og i verste fall drar vi charter eller kun fly med Apollo til Karpathos og lar Chania være Chania. Vennlig hilsen Pelagia som ikke har vært på Karpathos siden 2011 |
|
||||
|
||||
Vi åkte i slutet av september 2015 med Prevelis (Anek Lines) mellan Karpathos-Sitia och tog 4 tim 20 min (9:20-13:40). Den gick bara på söndagar. Tyvärr gick den inte ända fram till Heraklion. Vi tog buss Sitia-Heraklion som tog 3 tim 15 min. Nästa dag fortsatte vi med buss till Chania som tog 2 tim 45 min. Det hade säkert gått att fortsätta direkt till Rethymnon/Chania, men vi ville få en kväll i Heraklion.
|
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Citat:
Det är inte mycket partajande på Karpathos. Nattklubbarna ligger en bit utanför stan och har gratis skjutsar dit och tillbaka. Några av caféerna längs cafégatan spelar musik på kvällarna, och när Grekland spelar landskamp kan det bli rätt livligt; annars är det rätt lugnt även mitt i stan. Folk strosar fram och tillbaka längs hamnpromenaden och Karpathosgatan som går parallellt. Man sitter på ett café eller en bar efter middagen. Småpratar med folk och tar det lugnt. Det finns massor av tavernor i Pigadia. Läs gärna litet längre tillbaka i det här forumet så hittar du en del tips. Även bland resebreven finns det massor av tips och förslag. Gå in på Karpathos under "Snabbval resmål" härovan så finns det en länk som tar dig direkt till resebreven från Karpathos. Hotell, ja. Som sagts ovan så gillar vi Regina Studios & Hotel. Maila dem direkt så blir det billigare än att gå via booking. Ett annat hotell som ligger centralt till är Amaryllis - dock utan pool - Atlantis som har en liten pool, och många fler. Titta gärna på booking.com och hör sedan av dig direkt till hotellet om du ser något som verkar intressant. Pigadia är huvudorten på ön. Det är där du hittar uttagsautomater, banker, bensinmackar och all annan service. Det är från Pigadia både bussar och båtar utgår, så det är helt enkelt enklast att bo i stan om man vill ta sig runt. När det gäller att ta sig från Karpathos till Kreta föreslår jag att du kontaktar öns resecentrum, Possi Travel. De har full koll. Tel.: +30 22450 22235, 22627, 23341. Vi själva kommer att vara nere mellan 18 juni och 16 juli. Karin |
|
|