|
|||
|
|||
Man blir glad....
Så heter en underrubrik under LÄSARHÖRNA här tv på Kalimeras startsida.
Själv har jag skrivit om Aten för många år sen och jag kan ju bara säga, att efter många ytterligare resor till Aten, denna underbara stad så är jag inte bara glad utan frälst! Kan inte fler skriva än vi som redan skrivit??? Jag har I kväll både läst och njutit av det som skrivits...men jag vill läsa mer.. ..så snälla...skriv!!! Lissi |
|
|||
|
|||
Sv: Man blir glad....
Takk snille du, den tråden har jeg simpelthen ikke lagt merke til før. Nå leses det; bra å få høre om disse glad-opplevelsene.
|
|
|||
|
|||
Jag vill bara tillägga, att jag menar att ni ska skriva här I tråden..inte skicka in till Janne...
Lissi |
|
||||
|
||||
Citat:
Jag blir glad av - Att det står en stor flaska vatten i kylen vid sen ankomst - Att det finns en vattenkokare - Att det finns en möbel att lägga resväskan på - Att det hänger mer än fyra galgar i garderoben - Att det finns en tvättlina el. liknande att hänga handdukar, blöta badkläder och tvätt på - Att det finns balkong som man önskat (och inte terrass) gärna med morgonsol och att utsikten är någorlunda hyfsad - Att den utlovade WiFin på rummet verkligen fungerar - Att det finns en safetybox på rummet - Att man inte fått storrökare som grannar Listan (av I-landsfunderingar tycker säkert många av de mer seriösa nu men det bjuder jag på) kan säkert göras längre men har inte tid till det just nu |
|
|||
|
|||
Men simetra, visst blir man glad av det där lilla "extra" på rummet när man kommer Det är väl inget I-landsproblem....
När vi på senaste resan kom till Pylos och vårt boende så kom vi 6 timmar tidigare än annonserat och det var "No problem" Sit here and wait for 20 minutes and you will have your room ready. " Den renaste studio vi nånsin haft med ovanligt bra utrustning och t o m våffeljärn fanns bland utrustningen. Dessutom en hotellvärd som inte visste hur väl han ville......samt denna korg med te/kaffe skorpor, marmelad honung, och lite mjölk för hela vistelsen. Man BLIR glad av sådant! Lissi |
|
||||
|
||||
Citat:
...och den där korgen ser verkligen trevlig ut, Lissi! |
|
||||
|
||||
Tycker också att det är trevligt med en liten låda med några gosaker
Men det som jag vill mest av allt är att inte ha storrökare som grannar minns en gång på Kreta ett par som totalförstörde vistelsen då vi inte gillar nattliv utan sitta på balkongen för ett glas vin på kvällen det var stört omöjligt .Hade lust att släppa en mindre bomb på deras balkong.Hoppas en dag att få rökfria hotell att välja/Ellada |
|
||||
|
||||
Jag har en historia som gjorde många glada. Det är en mycket lång historia som jag förkortar rejält här nedan.
Det hände sig när vi gifte oss på Santorini. Nästan 60 vänner och släktingar flög ner till bröllopet, och alla bodde på Honeymoon i Perivolos. En morgon knackade det på dörren och där stod en bekymrad vän. Han hade tidigare bytt lever och åt livsviktig medicin för att den nya levern inte skulle stötas bort. Tyvärr hade han räknat fel med medicinen när han åkte till Santorini, och tabletterna skulle bara räcka en dag till. Katastrof med andra ord. Jag letade upp Paris (en av ägarna till hotellet) och berätta problemet för honom. Han svarade: det fixar jag, hoppa in i bilen. Jag hoppade in i hans bil och han körde i ilfart upp till apoteket i Emborio. Jag visade en lapp med medicinens namn (som var mycket ovanlig) för en apotekare, och jag tänkte: att jag ens försöker. Apotekaren sträckte sig under disken och tog fram ett medicinpaket, och sa: är det denna? Och det var det! Vi hade inget recept, och vi hade inga pengar att betala med, men det var inga problem. (Självklart åkte vi upp och betalade senare.) Gissa om det var många som blev glada! |
|
|||
|
|||
Så härligt Janne!!! Ja, det finns mycket att bli glad av i Grekland! Lissi |
|
|||
|
|||
Det finns så många fina berättelser om grekisk filotimo som gör en så glad.
Och jag har flera, men för att ta en rykande färsk en. Glömde min smartphone (ny Samsung) på en restaurang i Aten. Upptäckte detta först på hotellet. Mindes inte restaurangens namn men gatan den legat på mindes jag. Först; Receptionisten ringde runt till varenda restaurang på gatan. Men utan resultat. (Han lämnade ändå namnet på hotellet OM telefonen skulle komma fram.) Ingen hade hittat den och jag blev mer och mer desperat. Gick efter en halvtimmes letande på hotellrummet (i denna telefon har jag mitt liv, foton, mejl, allt) ned i receptionen. Då berättar de att en servitör från en av restaurangerna hade varit där och haft min telefon med sig. Tyvärr visste inte receptionisten mitt namn och dfr inte mitt rumsnr. Servitören vägrade att lämna telefonen ifrån sig till någon annan än mig. Inte ens till receptionisten ville han lämna den. Han hade lämnat en lapp med namnet på restaurangen och jag kunde sedan hämta min telefon där. Han vägrade tom att lägga ifrån sig den på restaurangen och hade den fortfarande i fickan då jag kom dit. Han fick en stooor kram kan jag tala om. Vilken kille! |
|
|||
|
|||
Thira, man blir rörd! Vilken servitör!
Det som också gör en så glad nu I dessa dagar är grekernas fantastiska generositet och arbete med att hjälpa flyktingar. Jag följer rapporter dagligen och förundras över hur osjälviskt dessa, ofta fattiga, greker hjälper till med det lilla de har..Man kan inte annat än bli glad. Lissi |
|
||||
|
||||
Citat:
- men dette, at denne alvorlige situasjonen ble reddet/avverget så enkelt/ved første forsøk, er HELT UTROLIG Senast redigerad av kari den 2016-04-08 klockan 19:56. |
|
||||
|
||||
Citat:
- etter d e n innsatsen Som vi liker å si, det kunne ikke ha skjedd andre steder enn i Hellas Senast redigerad av kari den 2016-04-08 klockan 19:58. |
|
||||
|
||||
Vi hyrde bil och var mitt ute i Kretas ödemarker och var tvungna att tanka bilen, när vi äntligen såg en levande själ och nåt som liknade en mack. Det var en riktigt ruskig typ som prompt propsade på att vi skulle ta glass också när vi ändå tankade. Han blev än mer ruskig och jag tänkte att vi tar väl två glassar innan kniven åker fram och när jag skulle betala så log han och började skratta att jag ska självklart inte betala när han bjuder!!
Senast redigerad av ricky den 2016-04-08 klockan 20:33. |
|
|||
|
|||
Jag glömde kvar kameran när vi ätit lunch uppe i Drakei,vi hörde nån som ropa miss ett flertal ggr men kopplade inte förrän hon hann ikapp oss med kameran i högsta hugg.Gla vart jag för det är ju en bra bit mellan Drakei å Samos stad om vi hadd måsta åka tillbaka.
Pia |
|
||||
|
||||
Blev åxå jätteglad...eller rättare sagt min Johan, när vi var på Zakynthos i Laganas (på lågsäsongen naturligtvis).
Vi strosade på stranden i solnedgången och ville äta nåt gott. Johan ville absolut ha gorgonzolasås till sin maträtt. Vi pratade lite med den trevliga restaurangägaren som INTE hade den såsen men ALLT annat man önskade sig. -Wait mister Johan, sa ägaren som frågat om hans namn. -I fix for you! -Sit down whit your whife and have som vine and I make you dinner. Vi satt där och hörde en konversation från köket som för ovana öron lät som en konfliktsituation, när vi plötsligt såg ägaren springa bort till en kvällsöppen supermarket och inhandla osten. Den var inte billig!!! Ni vet vad ost kostar in Greece😨 Jag är övertygad om att våra dricks täckte omkostnaden och när vi bjöds på både ouzo och efterrätt så kände vi att...Gud vad underbara dom ÄÄR!! |
|
|||
|
|||
Tänkte berätta om en gång när vi var på Samos.Vi hade bott några dagar i Ireon och kommit överens om att bo på samma ställe när vi kom tillbaka från Arki.Vår värdinna Kyriaki kunde ingen engelska så dagen vi skulle åka till Arki hade hon bett sin dotter att komma. Arki är en liten ö utan vägar och med ca 45 innevånare. Kyriaki ville veta om vi visste nåt om Arki ? Hon sa att där bor några fiskare och det finns inget att göra och ingen mat att köpa.Visste vi det? Vi berättade att vi varit där flera gånger och älskar ön !
Dagen vi kom tillbaka från Arki väntade Kyriaki och hennes dotter på oss. Hon hade lagat middag till oss ,köpt vin och vatten hon sa att vi måste vara utsvultna efter att varit på Arki en vecka och sen sjöresan ovanpå det! Kyriaki var en så omtänksam människa som gjorde allt för att hennes gäster skulle trivas. Hon visade också stor omtanke om sina grannar. Det var ett par äldre damer som hon städa till och lagade mat åt. Nu har Kyriaki gått i pension men jag hoppas att någon tar hand om henne lika väl som hon gjorde med sina gäster och andra ! |
|
||||
|
||||
Citat:
Det påminner mig om när vi första gången skulle besöka Iraklia. Vi var då på Koufonissi. Jag frågade mig för om tips om Iraklia, en kvinna kunde berätta att Iraklia inte var något att ha, det var en ful ö, stränderna var usla och människorna introverta. Konstigt tänkte jag och åkte dit ändå. Och stannade en hel vecka. Kvinnan hade fel, inget av det hon hade berättat stämde. Senare förstod jag att kvinnan på Koufonissi aldrig hade varit på Iraklia, trots att öarna ligger bredvid varandra. Hon ville förstås att jag skulle stanna på hennes ö. |
|
||||
|
||||
Jeg bliver glad over mange ting i Grækenland som f.eks. i dag, hvor jeg gik fra Potamos til Palaiochora og videre til Aroniadika (på Kythira), hvor jeg mødte en græker, der lever af at bygge tage, og som i eftermiddag var ude at kigge til sine bier. Han fortalte, at han ingen problemer har, og at ikke havde noget at klage over
|
|
|