|
||||
|
||||
Tjernobyl 26 april 1986
Idag för 30 år sedan inträffade katastrofen i Tjernobyl. Då var jag på Ios. Efter några dagar såg vi att greker som mjölkade sina getter hällde ut mjölken. Vi förstod inte varför och frågade, och fick till svar att ett rykte talade om radioaktivt nedfall. Men ingen visste.
Sedan hörde vi om Tjernobyl. Men det var först när en nykommen turist visade oss en engelsk tidning som vi förstod att något hemskt hade hänt. På första sidan av tidningen fanns en karta över Sverige, och i trakterna kring Gävle fanns en stor dödskalle. Då började vi bli ordentlig oroliga, och sprang till telegrafen (OTE) för att ringa hem, och det var vi inte de enda som ville göra. Usch vilken hemska rykten det gick, och att få några fakta var i det närmaste omöjligt. Dessutom var det samma år som Palme sköts, och om det visste vi inte heller mycket, men rykten, det hörde vi... |
|
||||
|
||||
Sv: Tjernobyl 26 april 1986
Ja Palme mördades väl bara några veckor tidigare. Jag förstår att ni varit oroliga för Sverige om de kastade bort mjölken i Grekland. Gävletrakten var väl värst drabbat.
|
|
||||
|
||||
Ios 1986!
Det hörde jag rykte om på den tiden. Det var väl på topp tre på röjarlistan. Minns en kompis som berättade att han var på en bar när en full spydde på bardisken och bartendern föste ned spyan med armen och fortsatte servera. Det fanns en tid när man tyckte Club 33 på Mallis var det ultimata resmålet. Nu vill man ha utsikt o god mat. |
|
||||
|
||||
Ja, det kommer man väl ihåg. Vi hade ett grönsaksland som vi skrapade bort översta jordlagret på. Kommer inte ihåg var vi gjorde av jorden, men vi körde väl bort den med skottkärran nånstans. Till grannen kanske..
På denna animation kan man följa nedfallet. I Grekland verkade trakterna runt Thessaloniki vara värst drabbat? /Netwolf |
|
||||
|
||||
Han sköts den 28 februari och jag åkte till Grekland den 5 mars. Då fanns inte internet och enda möjligeheten att ringa hem var från OTE (televerket) och det var svindyrt. Ingen kunde ringa oss. Så märkligt i jämförelse med idag.
Jag fick nyheter via brev till poste restante. Under en tid kunde jag läsa att det var Ted Gärdestad som hade mördat Palme. Citat:
|
|
|