|
||||
|
||||
Bye bye Panagia Tinou
Den gamla färjan Panagia Tinou håller på att sjunka i Pireus hamn. Hon har inte varit i trafik på några år, men ändå känns det som att en epok går i graven. Läs nyheten på Ekathimerini.
Så här såg Panagia Tinou ut för några år sedan. Hur många av er har åkte med henne? |
|
|||
|
|||
Sv: Bye bye Panagia Tinou
Janne, jag är inte säker på att det är fartyget på din bild som sjönk i Pireus.
Enl. faktaomfartyg.se har det funnits minst fyra Panagia Tinou. Det som sjönk ser ut att vara lite större än ditt Panagia Tinou. Det som sjönk har tigare gått i Grekland under namnen ROMILDA, APOLLO EXPRESS 2, PANAGIA EKATONTAPILIANI, EXPRESS ARTEMIS och AGIOS GEORGIOS Lars |
|
|||
|
|||
|
|
|||
|
|||
Blir hon bara liggande halvsjunken nu då i vanlig ordning? Finns väl inga pengar att ta hand om henne antar jag....
Lissi |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Panagia Ekatontapiliani ägdes av Agapitos Lines fram till nov. 1999.
Namn och ägaruppgifter finns på faktaomfartyg.se se länk. http://faktaomfartyg.se/hengist_1972.htm Lars |
|
||||
|
||||
Ah, det var då tidigare, påsken 2000 eller då har jag skrivit alldeles tokigt i min dagbok, kanske för mycket ouzo, är jag rädd för!
|
|
||||
|
||||
Citat:
För mig som älskar färjor var detta mycket intressant. Att alla dessa båtar är samma båt, fast med olika namn! "Min" Panagia Tinou är en annan båt, helt klart. Jag har åkt med Romilda, Apollo Express och Express Artemis. Jag åkte med en färja som hette Agios Georgios i början av 1980-talet, men tror inte att det är den färja som nu har sjunkit. |
|
||||
|
||||
Åkte med henne för ett par år sen, då hon hette Agios Georgios. Fin gammal båt, som då verkade vara i bra skick. Lite patina bara.
/Netwolf |
|
|||
|
|||
Men vad trist. Reste med henne som ROMILDA på 90 talet. GA flottan var stor på den tiden. Måste varit i kykladerna. Sen tog hon mig till Milos i Serifos 2008 som AGIOS GEORGIOS. Ett av hennes ankare tappades i hamnen på Serifons den sommaren. Fint fartyg
Hoppas hon huggs upp och får vila i frid. Kanske segla på blanka lugna hav utan vågor ihop med Ios Express, Golden Verginia och gamla Patmos båten Aiskylos? |
|
||||
|
||||
Citat:
Åkte med Romilda sista gången 2007. Jag bloggade om den resan här. Citat:
På tal om gamla vackra båtar så är Penelope A den kanske vackraste färja jag har åkt med. |
|
||||
|
||||
Igår såg jag henne liggande på halvlut i Pireus hamn.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Masse |
|
||||
|
||||