Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-05-16, 07:56
lelo lelo är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008
Standard Ö-val 2016

Hej! Behöver lite råd och vägledning inför val av grek-ö Har ganska smalt med val eftersom jag + sambo endast kan åka v.23, avresa lör/sön från cph. Står just nu och väljer mellan Paros, Ios eller Skiathos.

Vi är ute efter en lugn vecka med sol, bad, fina stränder och god mat! lite butiker osv att kolla i på kvällarna. Vill hellre bo centralt än långt från stan men nära till fin strand. Bästa är ju såklart att kunna bo nära stad + fin strand (typ Lassi/Kefalonia.. lagom avstånd in till Argostoli)!

Kan inte bestämma mig eftersom jag tvekar på restiden till Paros, 3 timmar båt + vart ska man bo? Var där när jag var liten och då bodde jag i Piso Livadi. Nu kollar vi på att bo i Parikia, hotell Asterias eller Pandrossos.. ligger nära Livadia-stranden enl. karta. Eftersom vi bara är iväg en vecka känns det ev. lite långt med restid på 3h utöver flyget.. + bussresa från hamnen i piso livadi till parikia? (som tar..?) men om man bortser från det är jag mest sugen på Paros.

Ios är jag också osäker på vart man ska bo. Vi är 26+28 år och är inte ute efter fest (lite liv vill vi ha, men inte aya-napa stuk), men vad jag har förstått det så är det lugnare på Ios i början av juni? (vi kommer isf. vara där 4-11/6). Har kollat på hotell Petros Place i hamnen och Marcos vid mylopotas-stranden. Vi brukar alltid hyra bil eller fyrhjuling ett par dagar, men vill gärna ha närhet till fin strand att antingen gå eller ta buss till.

Skiathos är sista valet eftersom vi var på Skopelos förra året, sen finns det just nu inga hotell i den prisklass vi tänkt oss. Vågar man ha lite is i magen kanske det hoppar upp på rankingskalan Vart ska man bo isåfall?

Hade varit jättetacksam för lite hjälp och råd!
Svara med citat
Gammal 2016-05-16, 08:42
soleanti soleanti är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2011
Standard Sv: Ö-val 2016

Åk till Skiathos. Det finns många boende via Booking. Bo vid Megali Ammos stranden. Därifrån är det gångavstånd till Skiathos Stad. Vi åker den 22 maj och kommit över en ospec för 1500 kr per person.
Svara med citat
Gammal 2016-05-16, 09:11

Citat:
Ursprungligen postat av soleanti Visa inlägg
Åk till Skiathos. Det finns många boende via Booking. Bo vid Megali Ammos stranden. Därifrån är det gångavstånd till Skiathos Stad. Vi åker den 22 maj och kommit över en ospec för 1500 kr per person.
Smart Så ni kör ospec och bokar eget om ni inte blir nöjda med tilldelning av hotell.. ? Tack för tips!
Svara med citat
Gammal 2016-05-16, 11:13
lemon lemon är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Håller med Soleanti om att kolla flygstol eller ospec till Skiathos och sikta på att bo nära Megali Ammos. Då har ni en bra strand nära, promenadavstånd till stan och bussförbindelser till öns alla fina stränder.

Ön passar väl in på era önskemål. Stan är trevlig att gå i på kvällarna och strandutbudet svårslaget.

Dessutom är transfertiden i praktiken max fem minuter, vilket är en klar fördel när ni ska vara i Grekland en vecka. Skippa den gemensamma transferbussen och ta en taxi från den hyggligt välorganiserade taxikön. Snabbare och billigare.
Lycka till!

/lemon
Svara med citat
Gammal 2016-05-16, 17:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av lelo Visa inlägg
Hade varit jättetacksam för lite hjälp och råd!
Jag hade också valt Skiathos i och med att det är en vecka.
Svara med citat
Gammal 2016-05-17, 21:19

Tack snälla för svar Får kolla en runda till på Skiathos då! Så svårt att få ihop längre än 1 vecka på somrarna, det är så mycket annat man vill hinna med.. kan därför inte släppa Paros-tankarna även om det hade varit ett bättre resmål för en lite längre semester, men vi får se Vart skulle ni föredra att bo på Paros?
Svara med citat
Gammal 2016-05-17, 21:47
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Vart skulle ni föredra att bo på Paros?
Vi har bott i Alyki på södra Paros flera gånger och trivts mycket bra där!
Butiker att gå och kolla i på kvällarna finns det inte riktigt något större utbud av, dock några få mataffärer och enstaka andra småaffärer, men det finns butiker i Parikia och det är lätt att åka lokalbussen in till Parikia en kväll eller två.
Svara med citat
Gammal 2016-05-18, 16:02
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Vart skulle ni föredra att bo på Paros?
Jag älskar Naoussa och bor alltid där när jag besöker Paros.
Svara med citat
Gammal 2016-05-20, 20:39
Tomas N Tomas N är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Eftersom jag har bott i Piso Livadi på Paros i snart 20 somrar så förstår du vad
rekommenderar till dig och alla andra. Tycker att det är sååå bra i Piso och grannbyn Logaras. Har för övrigt under dessa snart 20 somrar bott på samma hotell, Akteon, i Logaras. Det tar 5 minuter att gå mellan byarna.
Lugnt och skönt, rent och fräscht mm i byar, beacher (blå flaggat) och hotell.
Vill man öka pulsen nån kväll så åker man in till Parikia och/eller Naoussa.
Svara med citat
Gammal 2016-05-20, 23:56
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2012

Inte alls vad du frågade efter i ö-väg, men här är ett ställe jag bott många gånger och älskar

http://www.fritidsresor.se/resa/grek...2000000&step=2
Svara med citat
Gammal 2016-05-20, 23:59

Flygplats bara några kilometer från byn...
Svara med citat
Gammal 2016-05-21, 08:58
Pians avatar
Pian Pian är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2009

Hej, detta kanske är helt fel, men om du kollar Spiesresor.........dom säljer ut sina resor till Lesbos, dit kan man resa en veckaför 2000-3000 Dkr.
Lesbos är fin ö, med ett skönt lugn, bra bad, och mat som ni sent kommer glömma.
Hälsningar Pian
Svara med citat
Gammal 2016-05-21, 13:20

Standard Re: Ö-val 2016

Ja jag håller med. Var i Petra på Lesbos förra året. Mycket trevlig by med fin strand, och även underbar strand i grannbyn anaxos. Jag kommer garanterat att åka tillbaka dit
Svara med citat
Gammal 2016-05-21, 13:21

Mycket god mat!!
Svara med citat
Gammal 2016-05-23, 05:01

Skulle faktiskt vara roligt att veta vad det blev för resa ni valde!!! Ni har nog många sista minuten att kolla på
Svara med citat
Gammal 2016-05-23, 12:00
Petridis Petridis är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2010

Norwegian har väl ganska billiga resor till Kos direct från Köpenhamn? Det hade dom inte då dom börjar flyga först veckan efter!
Svara med citat
Gammal 2016-05-27, 20:53

Tack snälla för svar Än är det inte bokat.. med 1 vecka kvar till avresa! Lutar åt alla håll och kanter Men mest Ios, får hoppas fest-säsongen inte dragit igång ordentligt till nästa helg
Svara med citat
Gammal 2016-05-27, 21:00
urpe urpe är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2006

Skulle valt Skiathos med tanke på kort transfer och så härliga stränder + mysig stad. Lägger till ett alternativ till med tanke på 1v och kort transfer: Karpathos. Lycka till med er kommande tripp!
Svara med citat
Gammal 2016-05-27, 23:53
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2015

Citat:
Ursprungligen postat av urpe Visa inlägg
Skulle valt Skiathos med tanke på kort transfer och så härliga stränder + mysig stad. Lägger till ett alternativ till med tanke på 1v och kort transfer: Karpathos. Lycka till med er kommande tripp!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:19.