Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-05-27, 13:09
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013
Standard Ö som påminner om Peloponessos

Ja, jag vet. Jag har mycket kvar att se av Peloponessos. Och det vill jag se. Alltihop. Jag älskar fastlandet (om man nu kan säga att halvön hör dit och det tycker jag man kan).
Men OM OM OM jag händelsevis skulle få för mig att bli lite vild och galen och istället besöka en ö. Vilken skulle ni rekommendera då?
Jag är inte intresserad av Kykladerna. Har fått nog av allt det blåvita för ett tag. Har funderat lite på öarna runt Kefalonia. Paxos t.ex.
Sandstrand eller klapperstenstrand har ingen betydelse, bara det går att bada så är jag nöjd. Är inte fullt förtjust i höga vågor så om det finns fina små badvikar så är jag nöjd. Är av insikten att även de mest turistexploaterade resmålen kan vara hur bra som helst bara men söker sig ifrån de mest exploaterade byarna och gatorna. Så ge mig gärna tips på just er favorit så ska jag kolla upp dem lite närmare. Har också funderat på Kythira eller Chios eller kanske Kreta osv. Jag vill leva bland grekerna i största mån för där trivs jag bäst så gärna någon genuin by eller stad för den delen (gillar båda). Men, som sagt, det gör mig inget om det är en charterö heller, för man kan ändå alltid hitta sina smultronställen. Bussförbindelser över ön är viktigt.

Senast redigerad av Thira den 2016-05-27 klockan 13:38.
Svara med citat
Gammal 2016-05-27, 19:29
Admirala Admirala är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005
Standard Sv: Ö som påminner om Peloponessos

Sånn umiddelbart synes jeg Lesvos kan minne om Peloponnes. Ikke så høye fjell, men variert og vakker natur, og mange koselige byer. Molivos minner om Nafplio, men også hovedstaden, Mytilini, synes jeg var spennende. Koselige landsbyer, kjekke folk.
Det er jo et chartermål, men i år har turismen falt dramatisk, "for tenk om man ser en flyktning på sin vei" :
Så om det er årets tur du planlegger, blir de sikkert glade for besøk, alle hotell-, café- og tavernaeierne som sitter med tomme senger og stoler.
Bussruter vet jeg intet om, vi leide bil da vi var der.
Svara med citat
Gammal 2016-05-27, 20:46
Thira Thira är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2013

Oh så glad jag blir. Har funderat på just Lesbos tidigare just pga av de orsaker du nämner ovan. Om ön sedan även påminner om mina favvoställen så är det ju helt perfekt.
Jag gillar ju fortfarande Peloponessos och Aten bäst av alla ställen jag varit på men det skadar inte att även hitta sig en favoritö tänker jag.
Och, precis som du säger. Lesvos behöver verkligen alla besökare de kan få. Nu ska jag allt ta en närmare titt och se hur man tar sig dit på bästa sätt.
Tack för toppentips Admirala.
Svara med citat
Gammal 2016-05-27, 23:08
Pelas avatar
Pela Pela är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2010

Tänker man Lesvos ska man inte glömma södra delen av ön och Plomari,där får man anpassa sig den byns rutiner,ingen ändring pga turister..

Annars skulle jag rekommendera Thassos då med boende i huvudorten Limenaria. Charter finns dit och ön är helt fantastisk att upptäcka trots sin relativa litenhet..
Svara med citat
Gammal 2016-05-27, 23:55
Lissi Lissi är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

.....Erica....Tinos....men den ön ligger ( tyvärr) I Kykladerna. Mer äkta hittar du inte.

Lissi
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:52.