![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Så det kan bli!
Härförliden erhöllo vi ett fysiskt brev från Resebyrån där vi oss bokat en resa till Toscana i början av September. I sagda brev meddelades att resan var inställd. Det hela grundat på för få bokningar. Så trist för oss. Vi hade bokat via Rolfs Buss- och flygresor. Detta sett mot bakgrund av att vi ju allredan bokat nedresan till Malmö via Malmo Aviation. Därtill har vi bokat trenne dygn på Det Lille Hotel i Rönne på Bornholm innan avresan med bussen till Toscana. Nu erhöllo vi dock lite plåster på såren genom varsin check på 500 Sek inför framtida resa med bolaget. Sagt och gjort. Birgitta genast in på nätet att finna alternativt resmål. Det fick bli en enveckastur till Chania. Norwegian tor Copenhagen – Chania. 2000 Sek pp tor. Så har vi bokat in oss hos George på La Casa Del Amore i Chania Old Town för sex nätter. Studion i bottenvåningen med fungerande wifi och AC för 50 € natten. Förhoppningsvis ska strulet med Norwegians brist på piloter och flygplan vara över när vi ska resa. Nu är det hela i hamn och vi se med tillförsikt framemot den ändrade färdplanen. Kreta är ju ändå Kreta.. Vi sitta nu vid stugan på skäret att njuta i det vackra sommarvädret. Hustruns debaclé att missa medbringa surströmmingsburken till Skäret emottogs med glädje av Arne…. Emellertid ska heltvisst sagda burk uttagas nästa vecka. Livet leka alltfort. Arne och Birgitta |
|
||||
|
||||
![]()
Låter härligt Arne!
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Härligt!! Hoppas värmen inte tar kål på er! Är inte Kreta gräsligt hett nu?
Vi bodde ju en vecka nu på Mallorca i Cala d Ór och det var alldeles för varmt för oss! 35 grader mer och jättedåliga små stränder i trånga vikar med nästan stillastående vatten.Så skräpigt har jag aldrig tidigare sett i medelhavet..NÄ vad jag längtade till Greklands fina bad även om allt annat var jättebra i byn.....Men vi klarade nätterna ganska bra tack vare en gigantisk "horhusfläkt" i taket som gick hela natten och fläktade bra. AC fanns inte och det tål jag ändå inte när jag sover... Nej ALDRIG Medelhavet i juli eller augusti...(..men det har jag sagt förr ![]() HA en fin tur!! Lissi - som snart packar om för Normandie... |
|
||||
|
||||
![]()
Nja, vi räknar med att värmen bedarrat när vi till Kreta anländer i månadsskiftet Augusti-September, Men, vi har ju AC i studion på bottenvåningen på La Casa. Därtill har vi ju bekvämt gångavstånd till Våra favoritställen i Chania. Saluhallen, Semiramis Musiktaverna med mera.
Livet leka Arne och Birgitta |
|
|||
|
|||
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Tråkigt att ni inte kunde resa till Toscana, men ni har ju löst det bra. Kreta är verkligen alltid Kreta!
![]() Ni får säkert en fin resa. / Anne ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Spännande! Utah Beach, månne?
|
|
|||
|
|||
![]()
Ha det så trevligt!
Vi reser ned några stycken i slutet av Augusti men vi kommer bo ute vid Agia Marina men kommer ta bussen in några dagar så kanske vi ses i gränderna. Kommer även besöka sydsidan en dag. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Vi brukar också bo hos George nu senast i juni.
Wifi kan nog vara lite svajigt nere på BV även om det är nära till "hotellreceptionen". Vi brukar ordna till oss inloggningen Hos Kalderimi eller El Greco. Vi tar gärna emot tips på köp av lokalt bredband att placera i vår minirouter. Så slipper man hålla på med alla dessa restaurangWIFI. Curt och Elisabet från Umeå som sannolikt ska ner till George i sep/okt. Hälsan honom ![]() |
|
|||
|
|||
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Vi medbringar alltid en antennsignalförstärkare vid våra resor i övärlden.
Densamma finnes att inhandla på Kjell O Co i prisläge runt 100 Sek. Anbringas i Usb-porten. Med signalförstärkaren får vi full access hos George på La Casa. Vad gäller grekiska mobila bredband kan vi rekommendera Cosmote.Gr De har ett startpaket med dongel(Modem) samt tvenne kort med 10 GB trafik vardera. Pris cirka 40 €. Påfyllning kan ske i kiosker runt övärlden. Arne |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Redan nu har jag förresten lagt ned mitt mobila grekbredband, då Telenor erbjuder 100 MB/ dan för 29 pix. Det räcker för mig om jag kombar det med hotell- och tavernawifi. Så länge man inte kör på siter med högupplösta bilder/filmer, så klarar man sig rätt långt. Aftonblaskan drar ju en del, med alla sina bilder och annonser, medans t ex Wikipedia drar knappt nåt alls, då det är mest text. Spotifylistor kan man ju tanka ned innan och köra offline- Om man inte har gjort det så kan man dra ned kvalitén på musiken, så drar det inte så mycket. Ljudböcker kan man också spara ned offline, vilket underlättar, t ex i luften. /Netwolf |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() ![]() Tur man bara använder det wifi man hittar ute.... Lissi |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Sen ska det ju vara BRA hastighet med. Många ggr är det så uselt att man bara kan läsa e-post och text-tv siter. Räcker oftast för mig, men för dottern är det en disaster. Hennes liv BESTÅR av YouTube och streamingtjänster. Kan hon inte koppla upp sig mot SnapChat o dyl för att dela bilder etc med kompisar, så är det tummen ned. Visserligen är detta i-landsproblem in absurdum, men vanan sitter i och det tar några dar att komma ned i varv (=internetåtkomst) ![]() /NW |
|
|||
|
|||
![]()
Jo, med ungdomar med så blir det knepigare.... Oftast tycker jag att nätet funkar tillräckligt bra. Jag bor ju mest hos Nikoleta och hon har fått bra WiFi i alla rummen, inte bara i trädgården som förut. De flesta pensionatsvärdar vet ju att har de inte bra uppkoppling så kommer inte alla gäster som annars skulle kommit. Maken är f ö mycket mer beroende än mig..Måste ju kolla alla KFF_matcher... ja tänk så enkelt det var förr med telefonkort...och inget annat
![]() Lissi |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Eller gå till tele.stationen och beställa samtal som vi gjorde _79 på Rhodos.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
El Greco bodde vi på för 8-10 år sedan, trivdes riktigt bra där. Att bo inne i gamla stan är verkligen trevligt för oss som inte prioriterar stranden. |
![]() |
|
|