|
|||
|
|||
Karpathos och glutenfritt
Hur är utbudet och kunskapen om glutenintolerant-mat på Karpathos?
Tänker att sallader, tzatziki, kyckling och souvlaki går ju bra. Pommes sammfriterat med andra grekiska bakverk (de använder samma fritös)? |
|
||||
|
||||
Sv: Karpathos och glutenfritt
Jag satt för en stund sedan och googlade restauranger för andras räkning, och råkade se att Acropolis i Pigadia anger en del rätter på menyn som glutenfria. acropolistaverna.com/menu
|
|
||||
|
||||
Hvis dere ikke snakker gresk, har dere printet ut infokortet fra Celiakiforeningen?
Mye av den greske maten er heldigvis tilberedt slik at den er glutenfri - men synd de har brød i keftedes o.l de fleste stedene... Det er best å spørre om det meste, for å være sikker! - til og med når det gjelder gresk salat..., to ganger, senest i år, har vi gjort "store øyne" når salaten har kommet inn..., med brødkrutonger!!! Vi hadde ikke med cøliakere da, men...., ble "forskrekket" Selvsagt e r det bare å sende salaten inn igjen, få ny, men... Vi reiser på ferie ( Skiathos) med barnebarn på lørdag Den yngste, på 13, har cøliaki, det går fint Men, om jeg skal nevne noe som er blitt vanskelig, så er det å kjøpe is/glass! Dvs pinneis o.l fra frysedisk på superm går bra, men det er jo is/glassbarene med sitt lekre utvalg som frister mest Dessverre bruker de fleste samme skje i alle boksene..., og det finnes jo kjeks og kakesmuler i is i dag..., så..., jeg vet ikke hvor mange steder vi har vært, sett og gått igjen... Det er jo ikke nok å vaske, evt ta ren skje..., det k a n være ørsmå kake/kjekssmuler i alle boksene..., og det er nok til at vår Ida blir syk! Det finnes unntak, steder som har en skje i hver boks👍, men de må vi virkelig lete etter! God tur til herlige Karpathos, jeg er sikker på at dere får mye godt å spise |
|
|||
|
|||
Tusen tack för tipset Inkfish om restaurang Acropolis. Ska ta en tur dit!
|
|
|||
|
|||
Kari: Ja, det är mycket för oss att tänka på vad det gäller kontaminering med mat och annat när vi ska ut på restauranger och äta.
Lycka till på er resa till Skiathos och vi får hålla tummarna att allt går bra! |
|
|