|
|||
|
|||
Udda saker/upplevelser att gilla i Grekland
De flesta av oss som reser till Grekland tycker väl om ungefär samma saker; Dofterna, maten,havet,naturen,katter,fina byar osv.
Jag tänkte att det måste finnas en massa andra saker som man gillar - saker som inte är så självklara. Något som jag älskar är grekiska apotek! De blanka golven,utbudet och att det alltid luktar så gott. När vi kommer upp till Fira på Santorini,går vi alltid in på apoteket som ligger alldeles i början på "turisströmgatan".Det har blivit tradition att alltid börja där. Vad har ni för udda favoriter? |
|
||||
|
||||
Sv: Udda saker/upplevelser att gilla i Grekland
Det allra första jag tänker på är gamla dörrar.
Men det inte så udda. Det är ju så många som gillar dom. Birgitta. |
|
||||
|
||||
Kanske inte så udda men jag älskaaar att gå upp jättetidigt och se byn vakna. Skruttiga små lastbilar som kommer med frukt och grönsaksleveranser, kvinnor i fina " uniformer" påväg till jobbet, avspolning av trottoaren utanför butiken, katter på jakt efter frukost och naturligtvis soluppgången
Vill gärna sitta ensam och filosofera och njuta av detta innan mannen vaknat / Kajja |
|
||||
|
||||
Jag är barnsligt förtjust i gamla kafénions, och gamla frisersalonger, och gamla hus. Ja, allt möjligt som är på väg att försvinna. Jag kan stå hur länge som helst och spana efter tider som flytt.
Ett bra exempel är detta kafénion i Langada på Amorgos. |
|
|||
|
|||
Underbar bild från Langada!
|
|
|||
|
|||
Förutom att gå jättetidiga promenader så älskar jag att vandra på de gamla åsnestigarna upp i bergen. Ofta mellan fina murar och med vackra stenläggningar. Då känner man verkligen tidens vingslag!!
Här rär två exempel från Tinos. Lissi |
|
||||
|
||||
Jättefin bild från Amorgos. med den gröna färgen som genomgående istället för blått. Och så en plaststol.
Och åsnestigarna - jaa de är ju så fina! Jag har börjat gilla bergen mer och mer och stränderna är inte så intressanta som de en gång var för mig :-) Ovanliga saker ... vet inte... Jag nästan freakar ut när jag får höra pinglet från getterna och fårens små klockor. Det kan räcka som underhållning för mig. Vilken rolig tråd! Mer!!! |
|
||||
|
||||
Jag älskar att höra turkduvan förknippar den med Grekland nu när vi var till Sporaderna hördes den knappt blev besviken annars älskar jag nyspolade gator och alla roliga krukor med vackra blommor i.
|
|
|||
|
|||
Syrsornas sång om natten.
Men också de där små butikerna som har precis allt i en enda enorm härlig blandning. Gamla hus, de bruna tegelbyggnaderna (som man kan hitta på Peloponessos och många andra ställen) är Grekland för mig. Amfitriska små byar som klättrar nedför en bergssida. Lottförsäljarna. Peripteres (plural) placerade på smala trottoarer i Aten, de små vägkyrkorna (om än sorgligt i de fall de placerats pga att ngn förolyckats) dansen. Ja herre min je, det tar aldrig slut. Finns hur mycket som helst |
|
||||
|
||||
Den största upplevelsen vi har på Athens flygplats är dom manliga lottförsäljarna och dom kvinnliga städarna utanför flygplatsen. Hur många timmar har man inte suttit där? Och hur många timmar har dom inte sett oss?
Vi börjar bli tjenis med dom. Birgitta |
|
||||
|
||||
Kul läsning, När man läser vad vilka har som udda favoriter tänker man bara "aah det är verkligen underbart"
En av mina svagheter i Grekland är Supermarkets, Vilka utbud finns på Ouzo? Vad har dom för viner? Vad kostar en öl??? Supermarkets är Grekland för mig med bl.a sina surrande kylar! Som tur är får jag uppleva detta nästa vecka! |
|
||||
|
||||
Ellada: Vad roligt att du nämnde turkduvan. :-) Vi hade många turkduvor utanför vår lägenhet på Kreta nu i augusti. Jag passade på att fråga en grek vad de heter på grekiska (och han skrattade ju så klart när jag sa att vi kallade den för en turk-duva, vilket den ju rakt inte är i Grekland ) . De kallar den Decha ochto (18 på grekiska) för den låter så när den hoar. Å vad det är Grekland för mig också !
|
|
||||
|
||||
Jag är också svag för nyspolade gator en tidig morgon när byn börjar vakna till.
En annan sak som egentligen inte alls är så angenäm är doften (eller rättare sagt stanken ) av diesel . Jag kom på mig själv häromdan när jag var ute och en gammal rostig minibuss passerade mig och jag bara drog ett djupt andetag och förflyttades till Grekland i ett nafs. Tänk att nåt som luktar så illa kan ge en positiva vibbar ändå Maria |
|
|||
|
|||
Fina,roliga och vackra saker ni berättar om!
Jag har två till; Att gå upp tidigt och simma i soluppgången på Perivolos - Santorini. Att se gamla 50-talsfilmer(delar av dem) på TV. |
|
||||
|
||||
Nåt mer jag verkligen tycker om är möten med grekerna!
Några vänliga ord i affären, på gatan, på stranden eller på nån restaurang. Har träffat såå många härliga människor! Sånt minns jag med glädje och kan påverka mitt intryck av vistelsen väldigt starkt. En sur kedjerökande "tant" i butiken, envisa, otrevliga inkastare eller nonchalanta kypare kan få mig aldrig gå dit igen. Det har hänt några ggr. och och när man senare pratar om den semestern brukar tyvärr den irriterand situtionen poppa upp "det var ju där som..." Om dom bara visste hur enkelt det är att få kunder att trivas och komma tillbaka. Ett leende och lite vänlighet och en trevlig atmosfär gör susen för buisness. Jag jobbar själv med service (klädbutik) och vet att man måste sälja in sig själv först. Nu händer det ju inte så ofta att man blir otrevligt bemött Hmmm...nu kanske jag kom ifrån ämnet lite... /Kajja |
|
||||
|
||||
Jag har flera exempel som jag återkommer till, men innan dessa lägger jag ut ännu en bild på ett gammalt kafeníon.
Detta finns i byn Lakki på Kreta, och det är fortfarande öppet. Tänk så många samtal det finns samlade i väggarna här. |
|
||||
|
||||
Vilka härliga kafenionbilder Janne!
/ Anne |
|
||||
|
||||
|
|
||||
|
||||
Citat:
Ja du Kajja. Måtte vi aldrig hamna i samma by, för då sitter vi bägge två där på morgonen och betraktar varandra /Netwolf Ps. Fantastiska bilder, Janne! ds |
|
||||
|
||||
Kanske inte så udda men i alla fall en upplevelse eller rättare sagt två. Det första är på Tilos, på natten när strömmen gått, vilket händer då och då. Är det då stjärnklart är det en upplevelse svår att beskriva. Stjärnorna känns så nära ... som ett gnistrande stjärntäcke som lagt sig över ön. En magisk upplevelse! ✨✨✨✨
Det andra är ett riktig häftigt åskväder ... ⚡️⚡️⚡️ Senast redigerad av sjöborren den 2016-08-23 klockan 23:06. |
|
|