|
|||
|
|||
Tips på rundresa Kreta
Hej
Nästa sommar planerar vi att under 2 veckor resa runt på sydvästra Kreta/Chaniakusten. Grovplaneringen än så länge ser ut så här: Övernattning Chania alt. buss direkt ner till Chora Sfakion. En övernattning sedan vidare till Loutro för ca 3 nätter. Därefter Paleochora för lika många nätter. Sista veckan tänkte vi spendera i Agii Apostoli/Neo Chora. Snappat upp lite tips på boende på alla ställen här på sidan, så det har jag hyfsad koll på. Vi är ett par på 30+ med en son på drygt 4,5år nästa sommar. Frågorna är som följer. 1. Ser det ut som en bra planering? Inte vart vi ska åka utan mer antal dagar på vardera ställe. Tänker mest på Loutro egentligen, "håller" det 3 nätter för en grabb i den åldern? 2. Jag vet att stenstranden inte är barnvänligt direkt, men det ser jag inte som ett problem. Det brukar mer vara bottnen som är det luriga, är det vasst/stenigt/halkigt på Loutro? Vänligen Tobbe |
|
||||
|
||||
Sv: Tips på rundresa Kreta
Citat:
Jag har inte tänkt på hur botten är, men det vet säkert någon annan. Badskor är ju ett alternativ annars. |
|
||||
|
||||
En perfekt rundresa, som vi gör minst en gång per år. När vi inte blåser inne, vilket har hänt tre gånger. Men det är i lågsäsong.
Jag tycker att ni ska stanna ett par dagar i Chora Sfakion. Man har två små fina sandstränder, en vid taverna/pension Three Brothers och en vi taverna Delfini (Oves hörna). Om du tittar på Jannes foto på Loutro så ser du slutet av stranden längst till vänster på bild. Den har inte småstenar utan sand. Hur det sen är ute i vattnet vet jag inget om. Längst ut till höger på bild där husen slutar finns trappor eller stege ner till drickat. Då behövs nog en flytväst eller att man är simkunnig. Jag tror inte att grabben ledsnar i Loutro. Paleochora har en lång sandstrand på ena sidan och stenstrand på andra sidan. Men även där finns sandstrand nedanför taverna Methexi samt norrut mot Anidristranden. Nea Chora har underbar strand. Birgitta. |
|
||||
|
||||
Och, skulle lillgrabben bli lite less på Loutro, då tipsar vi om en liten utflykt med Capitano Vangelis lilla träskuta . Vangelis fartyg ligger alltid inne i bukten.
Arne |
|
|||
|
|||
Tack för bra svar båda, uppskattas!
|
|
|