![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jag skrev nyss men det försvann nog ut över havet som jag nu är på, ombord på Hellenic Higspeed som snabbt tar mig till Tinos på 1 tim 55 min utan stopp. Så fortsätter båten till Mykonos- Paros- Ios- Santorini. Ganska mycket folk ombord. WiFi ingår.39 € till Tinos.
Resan igår gick bra. Min incheckade väska( sill till Nikoleta kräver incheckning) kom snabbt och utanför ankomsthallen ca 50 m t h väntade Hotel Avras shuttle för att ta nyanlända till hotellet. Bra gratis service! En underbar kväll väntade med 26 grader kl 22. Fest på torget I Rafina med massor av folk, fulla tavernor och grekisk livemusik från en stor scen. Det festades över hela Grekland vad jag förstod. Varför vet jag inte, men jag älskar grekernas förmåga att njuta av livet när det går. Annars tar ju eländet över totalt! Jag åt ett par smårätter I den sena timmen bla en nyhet för mig. " Tomato rose" , en stor tomat öppnad som en blomma med olja och kapris I och någon örtkrydda smulad. Så runt om väl kryddade oliver. Gott! Timmen blev sen och så efter en god natts sömn gick jag straxt efted kl 6 I underbart väder ner till hamnen för att köpa min biljett. Om en knapp timme kliver jag iland på Tinos för 17e gången. Lyckopirr!! Fortsättning följer... Lissi - som kan notera att det är lite molnigt... ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ha det gott!
![]() Katitzi ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Resan verkar ha börjat bra. Ha det fint och hoppas att solen skiner på dig.
/ Anne ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ha en underbar resa!
// KR |
|
||||
|
||||
![]()
Och nu har du varit där en liten stund. Välkommen hem!
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
En underbar första dag med bad, igenkänningspromenad I Chora, samtal med Nikoleta över grekiskt kaffe I trädgården och en mycket trevlig kväll, först med solnedgång på La Strada och efter det ouzo meze på Malamatenia. Fast där är sämre nu än förr...sorgligt att säga men så är det. Men Pavlos är trevlig att prata med.
Det är mycket folk här och det är kul att se. Många nya tavernor också. Ska provas! Det har varit grymt hett idag och en fantastiskt varm kväll. Kalinichta! Lissi |
|
|||
|
|||
![]()
Härligt Lissi...
Och vilken trädgård sen (såg ju fotona på fb) fullkomligt makalös, där kan man prata om "gröna fingrar". Längtar ju till Grekland väldigt för stunden. En sån tur då att ni är flera som är där just nu och gör uppdateringar här. Dessa tas mycket tacksamt emot. Ha det fortsatt fint och simma lugnt ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Märker inte Pavlos det?
|
|
|||
|
|||
![]()
Vet inte, det är mest turister dār...grekerna fyller Aithrio, Epeinio, To Zeuki mfl..där var knökafullt igår. Dessutom är han dyr tycker jag. 19 € för lite pikilia och 2 ouzo. Nä igår blev jag besviken.... Men ett besök till ska det bli för lunch...
Lissi |
|
|||
|
|||
![]()
I morse när jag vaknade visste jag först inte var jag var...men så insåg jag att jag vaknat till första hela dagen på Tinos. Kändes bra...
Jag gick ut på en lång (4,5km) promenad ut ur Chora mot Porto och vek sen ner mot Ag. Fokas. Nästan hemma mötte jag Nikoleta I bilen . Hon skulle mata hönsen, så jag åkte med. Jag har fått ägg av henne och där kan man snacka äggula!! ![]() Efter en dusch så åt jag frukost på den skuggiga balkongen...Det är härligt med nytt pentry alldeles bredvid rummet. Allt finns där. Så travade jag iväg igen genom Chora ut mot Altana där jag träffade Clery, Aggela och barnen. Jag lämnade mina presenter och de blev uppskattade. En fika fick jag förstås! Så gick jag hem igen lite kors och tvärs genom byn med torghandel på vägen. Inköp av grönsaker bla. Åter hemma igen tog jag på mig badkläder under strandklänningen och packade ryggan för strandliv. En långlunch på Golden Beach fina taverna blev det och molnen hopade sig och det blåste upp lite mer. Men siesta blev det och bad innan det var genommulet. Det var jätteskönt med lite svalka! Efter ett par sköna timmar gick jag hem för ny dusch. En kopp kaffe o en bjudkaka från Nikoleta skulle intas I trädgården, men då kom det en liten regnskur. Bara för att hälsa mig riktigt välkommen... Det slutade straxt så då gick jag och handlade. Så lite vila och sen alldeles nyss en underbar fotorunda på en timme I Chora. Fin solnedgång! Om en stund ska Nikoleta och jag gå ut...och jag har visst gått 15km idag...fast det märks ju inte...här måste man ju gå för att njuta av allt En fin dag har det varit! Lissi |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Ja men det är ju inte ett dåligt ställe..maten smakar ju bra, , men det är ingen finess längre eller nåt nytt. Den häftiga stämningen som fanns när Yannis jobbade där också och det alltid var fullt saknas. Jag märkte det redan förra året när jag var där..Jag tror kocken har tröttnat lite och de nya kyparna är inte så "pigga"....Men det finns otroligt många andra ställen, varav flera nya som jag ska testa...
Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Det är ju tur det i alla fall, annars hade det varit riktigt tråkigt!
|
|
||||
|
||||
![]()
Läser om dina dagar på Tinos och njuter med dig! Hade så gääärna velat ta en höstresa igen men det låter sig inte göras just nu. Ber att få gratulera på Lisa-dagen också! Kanske ett litet krus att fira med på kvällskvisten... 🍷 😀
MVH zakka |
|
|||
|
|||
![]()
Tack Lissi för fina uppdateringar från Tinos.
Så kul att läsa om hur du har det och att du verkar så nöjd och harmonisk där borta (ja inte för att du verkar oharmonisk på något sätt här hemma heller, förvisso) det riktigt hörs att Greklandslunken redan börjar komma. Idag har jag förresten hittat ett helt nytt resmål som jag ska upptäcka nästa sommar. Det där rackarns landet, så fort man hittar ett ställe som man gillar extra mycket, så hittar man ett till ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Tack Zakka! Inte visste jag att det var Lisadag...
Även denna dag har varit härlig! Blåsig dock som ofta på Tinos, men strålande sol och om man inte var vid stranden stod man inte ut I värmen... Det utlovade regnet kom alltså inte...fast en skur hade suttit fint! Jag åt frukost I trädgården I morse vid 8- snåret. Vacker omgivning för frukost. Sen gick jag en runda upp runt monumentet och ned längs hamnpromenaden och bort till hamnen och upp i övre byn innan det blev főr varmt. Hem för att hämta badkläder och bok och korsordstidning och så promenaden ut till Golden Beach vid Ag. Fokas. Där var nedre raden med solbäddar borta, för vågorna gick så höga och vattnet hade återtagit hälften av stranden...Helt märkligt bara över natten! Jag satt och läste I skugga I knappa 2 timmar och tog ett snabbt dopp, men det var inte ens bud på att simma I de höga vågorna...nästan inga badade av de få som var på stranden. Jag blir ju lätt rastlös av strandhäng, så jag gich hem och duschade och drog mig sen ner till Aithrio för lunch..nästan fullt var det och de är så trevliga där. Jag åt en halvportion horta, en halv portion "domatokeftedes" och en portion saganaki mastelo, en saganaki gjord på mastelo-ost.. Så gott!!!! Aithrio har efter förra resan hit blivit nya favoriten... Efter maten gick jag hem och fikade I trädgården. Det var dock så varmt så jag fick gå tillbaks till stranden igen....mycket gående blir det. ![]() Väl åter efter ett par timmar blev det vila på rummet och lite balkongsittning. Nu ikväll har min väninna, Birgitta och jag tillsammans med Nikoleta suttit på La Strada igen. Två ouzo, pikilia(stor) och en kaffe( Nikoleta skulle ner till färjan) kostade 6.50.....Jättebilligt! Nu sitter jag alltså ute på balkongen I bara linne. Det är helt vindstilla och varmt. Klockan är 23.30 grekisk tid , folk sitter på balkonger runt om på gatan, lite musik hörs, cikadorna spelar, nån hund skäller, ett par katter är lite osams, ett hästekipage,som kör turister komer helt plötsligt förbi här med plingande bjällror nytt för I år. Förra året fanns ett tåg. Stjärnor finns på himlen ovanför och jag vill inte lägga mig på länge. Lissi - lycklig! |
|
||||
|
||||
![]()
Gomorron Lissi!
Det måste kännas härligt att komma på att man är i sitt lilla paradis när man vaknar! Ååå vad det hade varit kul att se lite bilder. (Har inte FB) Ha en härlig dag, du lyckliga!! /Kajja ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Veldig fint å høre om dine DEILIGE dager, Lissi
![]() NYT videre ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Jag har just avslutat en 12 km lång vandring längs först hav och sen landsväg. Mer om den ikväll. Lissi |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
![]() |
|
|