Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-09-22, 19:24
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Om jag fick tag i honom...

skule jag vrida öronen av honom...

Alla som känner mig vet att jag har svårt för att bli arg, är sällan irriterad och snarare flat än påstridig. Nu är jag ilsken på nån typ som snodde min plånbok. .
Det var inte så mycket kontanter i den, kanske 40 €, men tre bankkort, ID-kort, körkort...bonuskort till båtarna och affären, foton på barn och barnbarn, ja sånt som de flesta av oss släpar med oss vart vi går...

Jag var i Aten, åkte buss, rusningstid. Där jag skulle av hade mycket folk samma idé. En äldre kvinna hade lite gångsvårigheter och tog tid på sig. Vi andra bromsade varann, det blev lite knuffar och skyfflande med fötter och kassar. En kille bakom mig var lite påstridig och skulle av brådskande.

Jag skulle handla lite och upptäckte direkt att blixlåsfacket på min axelväska var öppet och plånboken borta.
Det finns väldigt uttrycksfulla svordomar på grekiska.

Telefonen fanns i ett annat fack, så jag ringde till maken som kunde ringa och spärra de grekiska korten, själv ringde jag den svenska banken, OK.

Inga pengar till resan...snälle brorsonen lånade ut vad jag behövde. OK.

Polisanmälan hos lokalpolisen i Vyrona, Aten, intyg utfärdat, OK.

Hemma igen tog jag reda på vad som behövs för att få ett nytt ID-kort. Det gamla, från 1967, men en vackert leende ung svenska med långt hår- så detaljrikt, med fars namn och mors namn och religiös tillhörighet och mycket mer, det har tjänat mig i massor av sammanhang i 49 år...kanske dags för ett nytt , modernt, utan fingeravtryck, ingen religionstillhörighet, text med latinska och grekiska bokstäver...OK. Jag hämtade det i dag efter tre turer till polisen med olika foton och papper och intyg och ett vittne med gällande ID.

Ett nytt körkort hade jag beställt i juli, det väntade på mig på hemmaplan, OK.
Bankkorten kommer nästa vecka, OK.
Bonuskort beställda, OK.
Ny plånbok inhandlad, OK.

Den sk-stövel som roar sig med såna här inkomstkällor, inser han vilket spring och merarbete och kostnader han orsakar? Nähä, det var väl det jag trodde. Vrida om öronen på honom, det ska jag göra. Hoppas han vrickar fötterna nästa gång han gör något liknande. Hoppas han blir fast. Hoppas han FATTAR vad han ställer till med.

Snygg plånbok jag köpte, förresten. Och bankkillen på Ethniki var väldigt trevlig. Jaja...
Svara med citat
Gammal 2016-09-22, 19:45
UllaCs avatar
UllaC UllaC är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010
Standard Sv: Om jag fick tag i honom...

Stackars dig Monica! Ja, man blir ju så rent förbannad. Har själv varit drabbat så jag vet hur mycket besvär det orsakar. Det värsta är väl inte pengarna man blir av med utan allt det andra och innan man har dragit sig till minnes vad det egentligen var man hade i väskan/plånboken. Förstår din ilska.
Ulla
Svara med citat
Gammal 2016-09-22, 21:11
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

...det finns inte ord!!! Man blir galen och hoppas att han blir straffad av någon " däruppe" .
I Aten får man se upp. Jag har allt I väska under kläderna och inget jag inte kan avstå, I väskan. Men man kan bli av med grejer ändå. Uppfinningsrikedomen är stor hos ficktjuvar utan samvete.

Du har ju dessutom annat att stå I vid Atenresor.
Jag hoppas att inget har försvunnit på korten.
Kram!
Lisa
Svara med citat
Gammal 2016-09-22, 22:15
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Blir så sint!

Og for 40 euro, for han klarte nok ikke å bruke noe av det andre.

Jeg mistet lommeboken min en gang, ti minutt etter at jeg hadde hentet 400 euro i minibanken.

Og selv om det er å miste pengene, så var jo jobben med å stenge kredittkort etc egentlig mye mer utmattende.
Svara med citat
Gammal 2016-09-22, 22:20
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Sicken gris
Svara med citat
Gammal 2016-09-22, 22:25
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011

Fy vad trist!
Må denna människa aldrig få ro innan densamme kommit på bättre tankar.
//
KR
Svara med citat
Gammal 2016-09-23, 08:41
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Som straff om tjuven blir ertappad skulle han tvingas äta broccoli, spenat samt övriga grönsaker i ett halvår. Ett bestialiskt straff förvisso...

Arne

Direkt från Titika pension på Amorgos / Katapola
Svara med citat
Gammal 2016-09-23, 09:30
Monica Ps avatar

Vi frågade polisen vad som skulle hända om vi fick tag i honom och pucklade på honom med närmaste hårda föremål, och polisen log bara lite snett...
Svara med citat
Gammal 2016-09-23, 11:19
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Vilken skitstövel!

Det blir ju ett fasligt jobb med att fixa allt!
Svara med citat
Gammal 2016-10-05, 11:18
Monica Ps avatar

Det blir ett kapitel till...

Nöjd med mitt nya ID-kort lusläste jag det och fann att där man skulle ha skrivit fars och mors efternam stod ett av mina extra namn ( -som jag dessuton låtit stryka i svenska register)...traskade upp till polisen som buttert sa att jag måste få ett intyg från "lixiarchio", närmast svenska folkbokföringen, för att få ett rättat ID-kort.

Lixiarchio är i sig en sevärdhet, ett runt rum med urgammal inredning , på senare år kompletterat med datorer, men än domineras det av en bänk full med enorma skrivböcker med trasiga läderomslag. Den stackars stressade personalen , som har massor av ärenden parallellt, det fungerar ju så här i landet, försöker väl hinna datorisera vartefter, men jag tror de har tagit sig vatten över huvudet, så rörigt som det är i det där rummet.

Den ansträngda damen som försökte reda ut mitt ärende sa att jag behöver personbevis med mina föräldrars namn, bevittnade av konsulat...

Jag ringde ambassaden i Aten, blev hänvisad till skatteverket.

Jag ringde skatteverket, fick plats nummer 83 i kön...

Fick så småningom kontakt med en trevlig dalmas som skulle ordna papperet på direkten, med alla stämplar han kan hitta på sitt skrivbord. Räcker inte det får jag väl ta med papperet till ambassaden i Aten nästa gång jag gästar staden.

I och för sig tror jag inte att någon skulle vara intresserad av mina föräldrars efternamn, men, men.

Chips inplanterat från födseln, vore det en lösning månne? Det kommer, tro mig, man har ju systemet klart för hundar och så.
Svara med citat
Gammal 2016-10-05, 12:03
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Detta hade jag missat Monica :-( Förstår att du blev förbannad :-( Det blir så mycket jobb och fixa med allt!

Hoppas man får tag på honom, men det finns väl ingen större hopp om det :-(

Riitta
Svara med citat
Gammal 2016-10-05, 12:15
jan c jan c är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005

Tror du att någon skulle ha uppmärksammat dina förnamn istf. föräldrarnas och därmed inte godkänt legitimations handlingen ?
Svara med citat
Gammal 2016-10-05, 12:22
RobEri RobEri är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2015

På tal om Monica P:s tråkiga händelse i Atén, men som inte har någon koppling till hennes fall eftersom exempel nedan handlar om oaktsamhet, vilket inte gäller Monica P.
Jag ser fortfarande svenskar (män) som går runt i Atén med plånbok i bakfickan, det såg jag senast förra veckan utanför en butik på Ermos (det var ett sällskap med tre vuxna personer i 40-50 års ålder). På Naxos, också förra veckan, en svensk ung man stod framför mig i kön i en supermarket på strandpromenaden, även han med plånboken i bakfickan (han pratade i telefon medan vi stod i kön).

Jag tillhör den generation som åkte runt i Europa i slutet av 60-talet samt hela 70-talet med en påse runt halsen och där förvarade man PPP. På 80-talet gick jag över till midjeväska, en platt sådan, som jag bär under kläderna och runt om midjan (midjeväskan syns inte). Där förvarar jag pass, pengar, ID-handlingar och kreditkort. Det finns bara en möjlighet att bli av med den: väpnat rån.
Midjeväskan har jag under kudden medan jag sover (har fått nattbesök i rummet, på Kreta, Chania, 90-talet). Dessutom har jag en mindre ryggsäck som jag släpar runt på, och där förvarar jag "övriga saker", bl a en gammal mobiltelefon och en medioker digital kamera, båda värda 0 Kr (tillsammans!).

Senast redigerad av RobEri den 2016-10-05 klockan 12:33.
Svara med citat
Gammal 2016-10-05, 14:49
Monica Ps avatar

jan c: det tror jag inte! Och nog för att jag hade mitt gamla kort i nästan femtio år var det inte särskilt slitet, om man säger så... det var väl aldrig någon som kollade baksidan över huvud taget. Jag behåller givetvis det jag har nu tills det blir byte.

Jag har fått veta att grekiska ID inte duger som ID utom landet, för de har inte något sista förbrukningsdatum...folk är uppmanade att byta till ett modernt med latinska och grekiska bokstäver, men det går trögt. Tacka för det, man var ju mycket snyggare på det förra kortet. Grekiska körkort kan inte användas som ID, det lär gå i Sverige (?)-och det finns en enormt stor kommers med olika ID-handlingar, fick jag också veta.

Svenska systemet med personnummer som ibland känns lite irriterande- ingen frågar efter ens namn, bara numret...det ska ni vara glada för, hörni. Här har vi flera olika nummerserier: Skattenummer (AΦΜ), AMKA, som liknar personnummer, sjukförsäkringsnummer och ID-kortets nummerserie.
Svara med citat
Gammal 2016-10-05, 18:48
jan c jan c är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
jan c: det tror jag inte! Och nog för att jag hade mitt gamla kort i nästan femtio år var det inte särskilt slitet, om man säger så... det var väl aldrig någon som kollade baksidan över huvud taget. Jag behåller givetvis det jag har nu tills det blir byte.

Jag har fått veta att grekiska ID inte duger som ID utom landet, för de har inte något sista förbrukningsdatum...folk är uppmanade att byta till ett modernt med latinska och grekiska bokstäver, men det går trögt. Tacka för det, man var ju mycket snyggare på det förra kortet. Grekiska körkort kan inte användas som ID, det lär gå i Sverige (?)-och det finns en enormt stor kommers med olika ID-handlingar, fick jag också veta.

Svenska systemet med personnummer som ibland känns lite irriterande- ingen frågar efter ens namn, bara numret...det ska ni vara glada för, hörni. Här har vi flera olika nummerserier: Skattenummer (AΦΜ), AMKA, som liknar personnummer, sjukförsäkringsnummer och ID-kortets nummerserie.
Kommer ni ihåg när man reste till Grekland förut och skulle fylla i sin föräldrars namn och undrade vad det hade med det hela att göra .Man visste inte då att det var Grekl. sätt att identifiera personer .Personnummer har jag hört är på väg att genomföras i Grekl.Men det tar väl tre gen.?
Svara med citat
Gammal 2016-10-06, 07:30
Monica Ps avatar

AMKA motsvarar vad vi i Sverige kallar personnummer, men är inte genomfört helt och hållet än, det har formen datum-månad-år och fem siffror efter: xx xx xx xxxxx

Människor utanför registrering kan inte skaffa fram papper på identitet och därigenom komma in i systemet. Jag vet inte hur stor procenten är.

Man har mer eller mindre tvingat alla människor att skaffa bankkonto och kort, annars får man inte ut pension och andra liknande betalningar, till exempel den halva biljettkostnad vi utkantsbor får kosta på oss om vi ska till större sjukhus. Inte var det populärt, inte används det lika mycket som i andra länder, men det kommer...det kommer...

Ordning och reda ska det va, jaha, annars ...
Svara med citat
Gammal 2016-11-25, 14:06
Carle Carle är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2012

En kompis blev av med plånboken i Berlin
Fasligt jobb ringa o spärra allt, nytt körkort mm
Sen kommer man inte hem för inga pengar till buss
Många ställen tar ju inte cash, bedrövligt.
Hittade en plånbok i höstas, i centrala Stockholm körkort, kreditkort,SL kort, pengar. Googlade på killen o ringde. Inget svar, trodde han spärrade korten
Talade in på svararen. Sen ringde han, visste inte den var tappad!!
Hade missat innerfickan och hans kompis tog notan på nya stället. Dagen goda gärning. Tror inte han vet vad han slapp
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:14.