Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-04-23, 18:05
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Ljud

Har upptäckt att vissa ljud jag hör här hemma i Sverige flyttar mig direkt till vissa platser och situationer i Grekland
Här kommer ett par av dom:
När jag hör en duva så sitter jag på balkongen på Nefeli, KalymnosDet är varmt och skönt och duvorna låter sina kuttrande läten

När jag hör svag musik tex på bussen så vips är jag på en viss liten båt som tog över oss till kalymnos en gång. Ser mannen som körde båten framför mig och hör den svaga buozoukimusiken i bakgrunden

Och såhär i början av våren när det råkar köra en moppe här förbi så är det Kalymnosmopparna som man tänker på

Har ni upplevt detta?Säkert!

Riitta
Svara med citat
Gammal 2006-04-23, 19:32
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Ljud

Jodå, Riitta, när jag sitter på altanen här hemma och hör duvorna på andra sidan selet, då är jag i Grekland. Det blir tyvärr en liten konflikt där - Mykonos/Kalymnos.... Dofterna när jag går förbi "invandrarbutiken" på Köpmangatan - åtminstone när det är sommar och varmt, dörren är öppen och dofterna letar sig ut på gatan, när jag känner bensin- och dieselångor är det oxå Grekland. Det kan vara små, små saker som får igång mig på minnen. Och det är sååå häärligt! Att kunna uppleva en bit av Grekland även hemma

Eva - snart på gång igen.....

Senast redigerad av inkfish den 2006-04-23 klockan 19:34. Anledning: för långt citat
Svara med citat
Gammal 2006-04-23, 20:05
anoula
Gäst

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta
Och såhär i början av våren när det råkar köra en moppe här förbi så är det Kalymnosmopparna som man tänker på
Det där med mopparna har du rätt i! Varje gång jag hör en moppe tänker jag på greker som skriker malaka åt varandra.
Svara med citat
Gammal 2006-04-23, 20:32
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Synd att när man ser taxibilar här, så hör man ingen som ropar och hojtar genom fönstren

Riitta
Svara med citat
Gammal 2006-04-23, 20:38
babsans avatar
babsan babsan är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Jaa. Senast i dag när jag pratade med min väninna ( det är hon jag reser med ) i telefon, så hörde jag moppar i bakgrunden, genom luren. Jag frågade henne om hon redan var i Grekland , för det lät precis som det gör där. Det var hon ju förstårs inte .

Barbro
Svara med citat
Gammal 2006-04-24, 17:52
martinifks avatar
martinifk martinifk är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Ljud från moppar reflekteras ofta med Grekland.

och när man känner diesellukten från en buss tänker jag genast på Heraklions flygplats och alla bussar som luktar ja just diesel

Martinifk som längtar efter moppeljud och diesellukt om 86 dagar så.....

Senast redigerad av martinifk den 2006-04-24 klockan 17:55.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:59.