![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Kaviar till morgonägget har jag saknat i många år i Grekland. Men nu har jag efter alla år äntligen hittat en kaviar gjord på torskrom, som är mycket godare än den svenska Kalles. Mer kaviarsmak, mindre socker. Säljs av bl.a. AB (alfa-vita)
|
|
||||
|
||||
![]()
Oj!
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Själv har jag precis upptäckt Klädesholmens kaviar, och utnämnde den genast till godast i Sverige. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
I Grekland kan du ju också testaTaramosalata/taramasalata (fiskromsallad)
Från Wikipedia: Taramasalata är en grekisk och turkisk meze gjord på tarama, saltad och torkad fiskrom ursprungligen från karp men allt oftare från torsk. Rommen blandas med potatis eller brödsmulor, olivolja samt citronsaft. Färgen varierar beroende på vilken rom man använder. Såsen äts ofta som förrätt tillsammans med bröd. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
//maji ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
[QUOTE=Kalimera;400714]Vad heter den?
Varumärket är PRIMULA och den heter ΣΚΕΥΑΣΜΑ ΑΠΟ ΔΙΑΤΗΡΗΜΕΝΑ ΑΥΓΑ ΒΑΚΑΛΑΟΥ Eller engelska cod roe cream |
|
||||
|
||||
![]()
Rätt tillagad är den jättegod.
![]() [QUOTE=Spizeman;400759] Tack! |
|
||||
|
||||
![]()
Här är den.
Den är tillverkad av Mills om jag inte minns fel. Så förmodligen samma produkt som Mills Kaviar. ![]() Ett alternativ som också funkar. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jeg tror Primula kaviar produseres av Kavli i Bergen, men har blitt solgt i Hellas under navnet Primula i kanskje 50 år. Det er ikke det samme som Mills.
|
|
||||
|
||||
![]()
Vi var som vanligt i Rethymno i år.
Under vårt "hotel" så fanns det ett supermarket som tillhörde vårt boende. Där fanns det att köpa en skandinavisk kaviar av fabrikatet Mills. Vi testade inte denna då vi hade med oss våran egen favorit, Ejderns Drott kaviar som vanligt. Mills kaviaren kostade om jag inte minns fel 6€ för en tub. |
|
||||
|
||||
![]()
Admiral Dillkaviar inköpt på Lidl ska packas med när vi åker.
Bäst i test enligt maken ![]() / Kajja ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
FATTER ikke hvordan (nesten) alle svensker kan være SÅ avhengige/beroende
av KAVIAR at de/dere ikke kan ha en kaviarpause 1,2 eller 3 ferieuker😮🤔 |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Det har vi till frukosten och kaviar till/på ska det va! Annars blir det som varmkorv utan senap & ketchup, kex utan ost eller gröt utan mjölk. Jag KAN vara utan ägg o kaviar men ser ingen anledning till det ![]() / Kajja ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
/Netwolf |
|
||||
|
||||
![]()
Samma här. Tar inte med till Grekland, men äter det varje morgon hemma.
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Fast nu kom jag på att jag inte har ätit Kalles kaviar på länge. Borde kanske köpa? ![]() / Anne ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Kul det här med vanor till frukostägget. Hemma vill jag alltid (nästan) ha en macka med Kalles Kaviar till frukostägget. Men när vi är i Grekland så är en av höjdpunkterna att det till frukostägget ätes en macka med sardiner på. Ibland sardiner i tomatsås och ibland den lite kryddiga "Picante"-varianten. Underbart gott!. När vi sedan kommit hem så hänger det i ett par veckor innan jag åter acklimatiserat mig och återgått till Kalles Kaviar. Knäpp eller????
![]() Masse |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]()
Jag äter ofta ägg till frukost i Grekland, men ytterst sällan kokta ägg. Nä, då är det stekta ägg i fantastisk grekisk olivolja som gäller alla dar i veckan.
![]() /Netwolf |
![]() |
|
|