|
||||
|
||||
Kourosen i Arkeologiska museet i Vathy
Ibland känner man sig väldigt liten. Är det någon av er som har besökt denna ståtliga herre? Läs mer om denna fantastiska staty här. Senast redigerad av Kalimera den 2017-12-12 klockan 20:11. |
|
||||
|
||||
Sv: Kourosen i Arkeologiska museet i Vathy
Inte denne, men i Aten finns det också några fenomenala statyer i Nationalmuséet. Även om man mest badar och äter under sin vistelse i Grekland borde det finnas tid för besök hos något museum. ofta väldigt fina även på små orter.
|
|
|||
|
|||
Jajamensan
Fanns mycket att titta på där |
|
||||
|
||||
Ja, för 13 år sedan. Och jag tog en liknande bild med min sambo bredvid. Det var inte populärt. Jag fick en utskällning av museivakten. Men jag fick behålla kameran, så bilden har jag kvar.
|
|
|||
|
|||
Vi har också varit där, och som sagt han är mycket ståtlig och där är mycket annat att titta på.
Marilene |
|
||||
|
||||
Har tyvärr missat detta museum, trots många besök på Samos o trots att jag älskar att gå på museum! En lustig detalj det där med ilskna museivakter! Har aldrig förstått varför det är tillåtet att fotografera föremålen i museisamlingarna, men försöker någon ta en selfie bredvid ett utställt föremål kommer genast en arg vakt o visslar o skriker upprört.
|
|
||||
|
||||
Det finns ett gammalt resebrev som passar väl in här. Det handlar om en Kalimera-medlem som på skoj snorklade i Pythagorion och hittade en grekisk gudinna i vattnet, och som nu ska finnas på Arkeologiska museet i Pythagorion.
Läs resebrevet här. |
|
||||
|
||||
Japp besökt och väldigt intressant. 👍😄
|
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Resebrevet är bland det bästa, jag läst på Kalimera! Tack Lasse!
/ Jannis |
|
||||
|
||||
Citat:
/ Anne |
|
|||
|
|||
Vilken story!
Vart ligger museet i Phytagorion,jag ska dit och kolla på gudinnan när vi åker ner i maj. Pia |
|
||||
|
||||
När du åker ur Pytagorion mot Samos stad. Ligger på höger sida. 👍 Ja ca 2-3 hundra meter upp i backen.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Visst är det en fantastisk historia! Ni som ska till Samos i sommar kan väl leta efter gudinnan och ta en bild. |
|
|||
|
|||
Menar du att vi ska dyka och leta
|
|
||||
|
||||
Ja du Piam då du lita att göra då.
|
|
|||
|
|||
Jag skippar dykningen,kommer aldrig ner till botten ändå.
Hur tänkte jag egentligen,må ju vara lättare och gå på museet,så så får det bli. Pia |
|
||||
|
||||
Ta gärna en bild om du hittar gudinnan.
|
|
|