|
||||
|
||||
Proppmätt
...är nog inte den enda som fick släppa efter på skärpet idag. Hur julen har blivit en sån frossarhelg lär de lärde kunna förklara...midvinterblot för oss vikingatidsättlingar förstås. Men varför vi som bor i södern skulle behöva festa är mig oklart.
Jag vet, jag vet, mina bondeförfäder var tvungna att slakta på hösten för att vinterfodret skulle räcka. Man hade inte frys så man saltade och rökte och torkade och kryddade syltor och konserverade i glasburkar- och åt riktigt gott av det färska medan det var färskt. Julen var en prima anledning att byta ut vardagsmaten för en liten tid. Men här i Grekland? Man fastar nödtorftigt inför julen, min granne till exempel, äter lite och enkelt. Sen får hon gallstensanfall lagom till tredjedag jul. Ja, eftersom jag är vän av frihet och eget ansvar har jag ingen åsikt i frågan. Gott åt vi i allafall nu idag, maken och jag, svägerskan och en väninna, en vän och dennes tonårsdotter. - Sex personer alltså, och för att göra reklam för Marinos i Elies, Kalymnos, kan jag berätta att vi åt följande för sextiofem euro: Två stora assietter med dolmades Två stora spanakopittes En portion "mouri" (fårkött med ris) En portion biff med ugnsstekt potatis Två portioner spagetti med kokkinisto En portion ugnsstekt kött med pommes Fanta och Sprite En liter rött vin Jag rullade så småningom ut till bilen och så for vi till Linaria och drack kaffe med chokladkaka och såg solen gå ner. Den som möjligen avundas kan ju komma hit så gör vi om det till nyår. |
|
||||
|
||||
Sv: Proppmätt
Jag är på väg!
|
|
|||
|
|||
jag kommer också med lite jämtar i släptåg.
Pia |
|
||||
|
||||
Hört talas om oväntat besök ...😁
|
|
||||
|
||||
Herlig👍😋
....vi kan bli mange...😉 Fortsatt God Jul til dere, Monica🎄❤️ |
|
||||
|
||||
Vi blir 4 st. från Jönköping
...om jag nånsin blir hungrig igen.. känns det som i denna stund God fortsättning! / Kajja |
|
||||
|
||||
Jag kommer också, och jag lämnar det eviga regnet hemma.
|
|
||||
|
||||
Jag kanske skulle ha trivs med dina förfäder.
Saltade,rökta och torkade. Samt kryddade syltor. Det är något för mig som västerbottning. Sill från Kvarken i en salttunna är kronan på allt. Och så mandelpotatis från källaren! Birgitta. |
|
|||
|
|||
Stackars oss jämtar (och övriga förstås). Vi som får nöja oss med dopp i grytan, sill, lax, skinka, syltor, köttbullar, lutfisk och risgrynsgröt m.m. Fast i vår familj har vi börjat dela upp ätandet till tre olika tillfällen under dagen. Allt för att få plats med alla chokladbitar under vilotiden.
Jag tycker synd om dig, Monica. Jag förstår ju att det var stora portioner på de stora tallrikarna! Åt ni ingen fisk? Förklara också för mig vad "spagetti med kokkinisto" är. Finns ej på den kretensiska menyn, men är väl ugnslagad? God fortsättning, även med skrivandet / Jannis |
|
||||
|
||||
Tja, inte är det så värst synd om mig...möjligen för att min slanka linje sen den där perioden med fula mediciner, den slanka linjen får jag knappt tillbaka . Men som min son sa, tröstande: men i din ålder, mamma, behöver du väl inte tänka på figuren!
Jannis, ingen fisk, sånt får jag hemma , frysen går inte att tömma. Kokkinisto är nötkött kokt i tomatsås , stora bitar, och kan fås med ris eller makaroner eller vad man vill. En extraportion tog vi med oss hem, så nu kan maken äta i tre dar till. Själv har jag en blygsam gratäng med champinioner och fetabitar att fylla ut eventuella rynkor med. Ni som kommer till Kalymnos och vill äta hos Marinos -bara fråga vem som helst hur man hittar dit, dom är väldigt välkända här. Stora portioner hemlagad mat, bra priser. ( Familjeföretag) |
|
||||
|
||||
Jag ska absolut lägga det på minnet!
|
|
|