#1
|
|||
|
|||
Kunde ha blivit en smärre "katastrof"
Vi skulle resa tillbaka från Syros till Piraeus, söndag 12/8 med Blue Star Paros kl. 17.40. Med ganska nyinlärda kunskaper och erfarenheter kring att boka flygstolar,båtbiljetter och annat så kommer vi aldrig att äventyra en flygresa hem utan att övernatta t.ex i Piraeus dagen innan. Kan en kortare tid inne i stora stan också ge lite små äventyr i sig och lärdomar så är det bara en bonus.
På lördagen 11/8 gjorde vi vårt sista besök i Ermoupolis med att åka den vanliga turen med lokalbussen från Galissas för att strosa runt och äta middag. Ändstationen ligger alldeles i anslutning till där båtarna lägger till och denna lördag låg just Blue Star Paros inne för att avgå samma tid som den vi skulle åka med på söndagen. Jag hade fått ett SMS från Blue Star-rederiet några dagar innan. Just vår avgång skulle vara enligt tidtabell men båten skulle komma till Syros redan kl. 12.40 med följande tillägg: Därefter skulle den till Tinos, Mykonos, Tinos IGEN och Syros! Den går egentligen Piraeus-Syros och tillbaka men nu i början av augusti är det tydligen så enormt stort tryck på bokningarna att denna specialrutt tydligen var nödvändig att lägga in. Det var dock något som såg högst skrämmande ut - det var fullt med besättningsfolk i aktern, både de med ”blåställ” (beige till färgen) och de med vita skjortor och prydda axlar. Den ena luckan av två som används för gående passagerare satt hjälpligt uppe med tjocka trossar men var i besynnerligt läge, lutande medan besättningsmännen kröp omkring, någon stod en bit upp och höll i en tross osv. samtidigt som intensiv kommunikation pågick med walkie-talkies här och där. Båda akterdäcken ovanför var fyllda med passagerare som försökte se och förstå vad som pågick nedanför dem. Jag tog några bilder, klockan var ganska precis avgångstid så en otäck känsla började växa i magen. Frugan märkte ingenting, vi pratade inte om det så vi gick för att göra det vi planerat. Men känslan följde mig hela kvällen, ett stort obehag var fullt naturligt men ovälkommet då oron över hur vår avgång i morgon skulle påverkas? Någonting hade uppenbarligen hänt och när vi flera timmar senare åkte tillbaka till hotellet i Galissas, 9 kilometer västerut så låg båten kvar medan ett stort antal passagerare satt på kajen bevakade av polis, allt i en salig röra bland fordon och annat. Inte heller nu upptäckte frugan något, min oro blev inte mindre på grund av det jag såg och nu var känslan den att jag väldigt gärna ville undvika att få ett SMS från rederiet med ny information om vår avgång. Söndagen flöt på, packning och rensning av kylskåp och allt annat som hör till en trist resdag och farväl från en fantastisk plats är som ett enda stort vacuum men måste genomlidas. Inget SMS kom från rederiet. Hotellägare/biluthyrare Yiannis skjutsade oss lika föredömligt som alltid, till hamnen och vi skiljdes åt. Blue Star Paros anlände c:a 20 minuter sen men ingenting störde allmän avstigning och utforsling av fordon, samt ombordstigning mm. så vi var på akterdäck i vanlig ordning för att ta farväl av vackra Ermoupolis i sen eftermiddagssol. Höger lucka för trapporna upp i aktern var dock stängd, den som satt snett med tillhörande strul i går. Den vänstra som var i bruk är den som inte har rulltrappor men ska sanningen fram så vet vi inte om den högra har det? Det var hur som helst ett litet helsike att få upp de tunga resväskorna för trapporna. Inga avdelningar för att förvara väskor på bildäcken hade arrangerats, kanske av helt rätt taktiska skäl då egentligen bara hälften av utrymmena var tillgängliga då endast en ingång/uppfart var i bruk? Men inget störde det lätta kaos som hade uppstått med allas väskor på akterdäcken. Folk hade spridit sig bra i inomhusavdelningarna samt dito utomhus så det gick utmärkt att ta sig fram. Först när vi äntligen steg i land i Piraeus kunde jag ta mig samman och berätta för frugan att jag medvetet hållit inne med allt jag hade sett under gårdagen. Syftet var att det räckte med att en av oss var orolig (jag t.o.m sov dåligt) istället för båda två. Vår erfarenhet är dessutom att när vi är i Grekland så stänger vi fullt medvetet av oss för allt som händer i Sverige, och för den delen, också den övriga världen, massmedialt sett. Där vi bor finns det tv men den använder vi aldrig. Eventuella händelser som händer i Grekland, kanske närmare oss än vi vet om, får man i regel inte kännedom om annat än om någon spontant berättar något man ”råkar höra”. Därför letade jag nu hemma i Sverige igen, efter något på nätet som kunde ge mig en förklaring vad som verkligen hade hänt. Det kom fram efter lite detektivarbete att Blue Star Paros tydligen hade lättat ankar, dragit in trossarna men att elak vind hade ”knuffat henne” så att hörnet av aktern ränt in i kajen och skadan på luckan uppstått därför. Det skulle således innebära att hon bara kommit en mycket kort bit ut från kaj och att motorerna ännu inte hade gett henne dragkraft nog att parera eventuell kraftig vindpust. Det känns ganska osannolikt det som lär ha hänt men allt jag kunnat finna av rörligaklipp på händelsen, var med grekiska kommentatorer. Slutet gott, allting gott och konstigt vore det om precis allt flöt på till 100%. Något litet äventyr ger skinn på näsan och skakar om lite. Förtroendet för Blue Star är orubbat trots detta då händelsen inte skapade något problem för vår del. Kanske är deras båtar ibland ganska ”simpla” att färdas i men det rör sig om några få timmar, två gånger per resa. De 5 gånger vi åkt med dem har vi alltid valt billigaste alternativ och sitter på akterdäck. Detta kommer vi inte att förändra. Här ett par länkar till rörliga inslag av händelsen. https://www.youtube.com/watch?v=vHeharJ97hQ https://www.youtube.com/watch?v=H6dv0mFeV_c / Hasse Senast redigerad av Hasse den 2018-08-30 klockan 10:11. |
#2
|
||||
|
||||
Sv: Kunde ha blivit en smärre "katastrof"
Det var onödigt spännande...det sägs på slutet av den andra vidon att man gav biljetter till passagerarna som kompensation, fick ni det också? Om inte kanske ni kan reklamera från Sverige.
|
#3
|
|||
|
|||
Sv: Kunde ha blivit en smärre "katastrof"
Vi åkte ju dagen efter denna händelse så därför går det ju inte att göra någon reklamation. Vi drabbades inte på något sätt av den skadade aktern.
/ Hasse |
#4
|
||||
|
||||
Sv: Kunde ha blivit en smärre "katastrof"
Avresedagar och strulande färjor. Ja, det är inte utan att man känner igen sig. Tur det löst sig bra för er ändå!
/Netwolf |
#5
|
|||
|
|||
Sv: Kunde ha blivit en smärre "katastrof"
Någonstans i oron över vad som hade hänt ett dygn innan vår avresa med denna båt så fanns även en tanke som skänkte ett uns av lugn ändå.
Dessa Blue Star-båtar är så pass viktiga i den region där vi befann oss. Paros går tydligen Piraeus-Syros T o R med stor regelbundenhet. Hur den ska hinna med andra öar har jag varken kollat eller för den delen, förstått? Så vad göra, de stängde ju högra ingången, den vänstra användes och visst blir det mer trängsel osv. men att ta båten till ett varv för att göra en reparation mitt i högsäsong kändes totalt orimligt. / Hasse |
|
|