|
||||
|
||||
Bildgåta 4905 - Panteli på Leros
Känner att det var längesedan jag bidrog med en bildgåta. Så här kommer den.
Var är vi nu? Masse |
|
|||
|
|||
Sv: Bildgåta 4905
Gissar på Koroni, fast jag tycker inte det riktigt stämmer med udden till höger.
Men en bild kan luras Inger |
|
||||
|
||||
Min känsla är Kreta, men jag tror inte att det är rätt, men jag går på känslan ändå.
|
|
||||
|
||||
Citat:
..... och inte Kreta heller. |
|
||||
|
||||
Min hjärna är i total sommardvala. Men måste väl hitta på något. De där fina bergen fick också mig att tänka på Kreta. Men, nä.
Samos? / Anne |
|
||||
|
||||
Jag får en känsla av Dodekaneserna, och Leros, men det stämmer inte med bergen. Jag säger ändå Leros.
|
|
||||
|
||||
Nej Anne, inte Samos heller.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Masse |
|
|||
|
|||
Xerokambos?
|
|
||||
|
||||
Nej fotografen står inte i Xerokambos, men det är samma berg som kan beskådas därifrån också.
Masse |
|
||||
|
||||
Lakki kanske?
|
|
||||
|
||||
|
|
||||
|
||||
Kanske du ser mot Kalymnos?
|
|
||||
|
||||
Du kanske är i Panteli och zoomar in bergen i Turkiet?
|
|
||||
|
||||
Just så är det Janne! Jag befinner mig i Panteli, närmare bestämt på vår terrass hos Nikis Studios, när jag knäpper den här bilden. Blev lite tjusad av bergen i fjärran och zoomade in lite. Därför blev ju bildgåtan lite knepigare. Jag knäppte en bild utan zoom och den ser ut så här:
Det innebär att bildgåtan tveklöst är löst. Rätt svar är: Bilden är knäppt i Panteli på Leros. Men, ........ Monicas inlägg gör mig ju lite fundersam ..... ........ ? Jag hur är det med bergen? Ligger de i Turkiet eller på Kalymnos. Det här får bli en liten "stafett-bildgåta"! Jag blir som sagt lite fundersam. Trodde ett tag att det kan vara Kalymnos som ligger så nära Leros. Men efter att ha studerat kartor och vänt och vridit på frågan så har jag landat i att min gissning blir att bergen ligger i Turkiet. Jag tror inte att man kan se Kalymnos från Panteli. Möjligen ser man Kalymnos från Lakki???? Eller är det berg på Kalymnos som man ser i fonden framför topparna i bakgrunden som jag zoomade in? Men ...... svaret på det är en annan gåta som kanske Janne, Monica eller någon annan här på Kalimera kan bistå med. Masse |
|
||||
|
||||
Förstår att du blev tjusad av bergen. Det blev jag också när jag såg din första, zoomade bild. Den andra bilden ser ju verkligen annorlunda ut. Men, jag blir ju igen påmind om att jag måste resa till Leros nångång. Kommer nog att ta några år förrän det kan bli av.
Men det är ju bra att ha något att vänta på. / Anne |
|
||||
|
||||
Citat:
Panteli från Kastro. Var är du när du tar bilden? Jag tycker att bergen på din bild är för höga för att vara på Kalymnos. |
|
||||
|
||||
Jo bilden av Xerokampos/Kalymnos känner jag igen från E-guiden för Leros. Och jag tycker som du Janne att bergen på min bild ser väl höga ut för att vara Kalymnos, även om jag aldrig har varit där. Dessutom tycker jag att de ser ut att ligga lite för långt bort för att vara Kalymnos. Lutar nog åt att det är Turkiet.
När jag tog bilden stod jag som sagt på vår terrass på Nikis Studios som ligger c:a 200 m rakt upp längs vägen från stranden mot Platanos. D v s ut till höger från din bild av Panteli tagen från Kastro. Masse |
|
|||
|
|||
Sv: Bildgåta 4905 - Panteli på Leros
Tror också att det är Turkiet. Tog bilder på bergen på Kalymnos när jag var på stranden i Xerokambos och de såg inte alls så höga ut.
|
|
||||
|
||||
Då säger vi att bergen finns i Turkiet.
|
|
|