|
||||
|
||||
Bildgåta 5097 - Potali beach nära Lefkos på Karpathos
Var är vi nu och kör bulldozer?
|
|
||||
|
||||
Sv: Bildgåta 5097
Potali Bay, Lefkos på Karpathos.
🌞👍 |
|
||||
|
||||
Sv: Bildgåta 5097
Rätt! Grattis!
Det gick undan. Jag trodde den skulle var svår. Visst är det Potali beach nära Lefkos på Karpathos. |
|
||||
|
||||
Sv: Bildgåta 5097 - Potali beach nära Lefkos på Karpathos
Svår? Nja, eftersom jag bott vid Potalibukten närmare 25 gånger så hade det varit lite ynkligt om jag inte hade känt igen mig. 😉😁🇬🇷🇸🇪
Plötsligt händer det att det kommer en bild på något bekant ställe. 🙏 |
|
||||
|
||||
Kul att du har bott just där och inte i Lefkos. Finns det en tanke bakom det?
|
|
||||
|
||||
Citat:
Vi kom till Karpathos för första gången 2002. Bodde då i Pigadia och en dag tog vi hyrmoppen och åkte tvärs över ön till Lefkos. Vi kände direkt att där ville vi bo någon gång. När sedan Lefkos dök upp i Apollos utbud ett par år senare så bokade vi direkt, en vecka i början på juni. Eftersom havsutsikt alltid har varit viktigt för oss så valde vi Galini apt. vid Potalibukten och vi blev helt golvade. Så genuint, så lugnt, så vänligt. Känslan av att det fortfarande var brukligt att gå in i köket och välja rätter av vad som för dagen fanns i grytorna. Vetskapen om att fisken i kyllådorna var fångad samma dag av ägarfamiljen själva. Det rustika - i Grekland smakar vinet bättre i duralexglas. Minnet av att sitta på balkongen med kvällskaffet och titta ut över ett mörkt hav, belyst bara av stjärnor och måne, med en ljudkuliss som bara bestod av vågorna mot stranden och bjällrorna från några getter i fjärran ger mig fortfarande gåshud. Vi åkte tillbaka i september samma år och på den vägen är det. Vi uppskattar att hotellen och tavernorna runt Potalibukten är småskaliga och drivs av familjer från Mesochori (Lefkos är Mesochoris "hamnby") och att vi därmed gynnar det lokala. Genom åren har vi naturligtvis blivit goda vänner med flera av ägarfamiljerna och att återkomma känns nästan som att komma hem. Årets vårresa är av förklarliga skäl inställd men hoppas lite naivt att kanske i september... |
|
||||
|
||||
Citat:
Jag håller tummarna för att ni ska kunna återvända till hösten. |
|
||||
|
||||
Jag tyckte att naturen såg ut som på Karpathos, men kände inte igen stranden :-) Lefkos område är inte min favoritområde. Har gjort några försök och besök där, men det klickar inte :-) Är ju inte direkt någon strandmänniska, så då finns det inte så mycket och göra där :-)
Riitta |
|
|