|
||||
|
||||
Kamrater!
Jag har ett tillkännagivande att göra. Det är nästan för hemskt att berätta, men det måste göras.
Jag har...jag....jag h... så svårt det här.... Men tyvärr är det så här. Jag har - glömt bort vad skål heter på grekiska! Igår kväll skulle jag skåla, men kom inte ihåg det. Jag var... *gulp*... TVUNGEN ATT GOOGLA! JAG MÅSTE FÅ ÅKA TILL GREKLAND SNART!!! /Netwolf |
|
|||
|
|||
Sv: Kamrater!
Geia Mas
Altzheimer light ? / Hasse |
|
||||
|
||||
O fy va hemskt!!
Det är ju nästan som att glömma att Kalimera betyder Hejsan..eller hur var det nu..?..vänta lite..måste Googla.. / Kajja |
|
||||
|
||||
Du måste boka resa Wolfen, och sedan skåla i ouzo när du är klar.
|
|
||||
|
||||
Man KAN faktiskt resa till Grekland även nu. Också som turist.
Jag kom hem i onsdags efter en stilla första advent i Aten, denna otroligt vackra stad! Naturligtvis var det inte som vanligt, lock-down och utegångsförbud är ju något jag aldrig tidigare upplevt. Men lärorikt och en ny erfarenhet. Och en härlig dos Grekland fick jag ändå med mig hem. Att leva på till nästa resa! Maria |
|
|||
|
|||
Det var inte så, att du hade skålat för mycket på svenska först Netwolf, så detta föranledde glömskan?
|
|
||||
|
||||
Sånt kan väl hända den bäste! Men .... tills vidare så får väl vi som båda även gillar Spanien köra med "Salud!" Tänk att få bjuda en spanjor på en rejäl ouzo eller raki!
Eller så får vi ta en rackebajsare på finska! För i Finland säger man ..... ??????????? Ja hur var det nu? Kom plötsligt på att trots att jag har varit både i Helsingfors och Kotka så vet jag förvisso att "tack" heter "kitos" där, men jag vet inte hur man säger "skål" på finska! Anne!!!!! Hjälp!!!!! Masse |
|
||||
|
||||
Kan va
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Kippis. Det kunde jag minsann |
|
||||
|
||||
Det förstår jag trots alla nedstängningar. Aten är ju en helt fantastisk stad och en resa dit kan man leva länge på.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Och Netwolf, du kan vara lugn, du har inte tappat minnet helt. / Anne |
|
||||
|
||||
Puuh..
|
|
|||
|
|||
Tänk hur det kan bli ibland
Middagen för nån vecka sen här hemma var gyros med alla tillbehör. Mums! Som efterrätt blev det en isad ouzo, som togs med till tv:n och På Spåret. SÅ gôtt det kändes att få skrika ut "Aten!!" på första resan och ta en rejäl slurk ouzo! Då sas det "Jamas" här hemma! (Så stavas det nog inte, men i Värmland tycker vi ôm att: Skriiv sôm du tââler) Lena |
|
||||
|
||||
Känns bra Wolfen att du tog initiativ till den här tråden. Nu har vi ju gott om alternativ. Både Skål!, Salud! och Kippis! kan väl i nödfall fungera om man vill ta sig en Jamare och inte kommer ihåg hur man säger på grekiska!
Masse |
|
||||
|
||||
Det gjorde jag också, tog den på tian och det är inte ofta. Någon ouzo blev det dock inte, men ett gott glas rödvin.
|
|
|