|
||||
|
||||
Bildgåta fast utan bild - Fransman som kunde säga tolv på grekiska
Såg just bilder från Tilos där några spelade boule. Själv har jag senaste åren tänkt ta med våra bouleklot, vilket inte blivit av på grund av vikten. Men nu har jag tänkt till: om jag fördelar vikten: två klot i varje resväska och ett i varje handbagage, eller ficka. På tal om boulespel kan jag berätta vad som hände för ett antal år sedan då jag tillsammans två väninnor flög till Frankrike/ Nice, sen med bil till byn Valbonne där vi skulle bo i en av väninnornas hus. En av dagarna åkte jag och en andra väninna till Obut, en fabrik/butik där hon handlade ”riktiga klot”- rätt vikt och storlek (spelar/tävlar i Sverige).
Då hon ville prova de nya kloten stannade vi vid en av boulebanorna i Valbonne. Mina kunskaper i franska språket sträcker sig inte mycket längre än till artighetsfraser, och av erfarenhet vet jag att fransmännen inte pratar engelska. Men med gester och varma leenden (en kylslagen februaridag) kommer man långt, och snart spelade vi tillsammans med två äldre herrar (för övrigt de enda på banan). Efter ett tag gick tankarna till väninnan som stannat hemma och säkert undrade var vi höll hus. Att man spelar till tretton visste vi, men hade nu tappat räkningen. Det är nu jag tänker: jag kan inte lägga ut bildgåtor men kanske en gåta utan bild. :rolleySå nu undrar jag: hur fick jag veta ställningen, för det fick jag. Någon som vill gissa |
|
||||
|
||||
Sv: Bildgåta fast utan bild.
Ingen som vill/vågar gissa ...
|
|
||||
|
||||
Skulle tro att du påstod att du hade vunnit. Varpå de franska gentlemännen klart och tydligt klargjorde den aktuella ställningen, vilken innebar något helt annat.
Masse |
|
||||
|
||||
Tyvärr inte rätt!
|
|
|||
|
|||
Resultatet skrevs i sanden...
Lena |
|
||||
|
||||
Tyvärr fel nickelena ...
|
|
||||
|
||||
Upptäcker att rubriken blev lite fel. Bildgåtor är från Grekland och frågebilder från andra länder. Kanske inte denna tänk-till-gåta passar här, men kunde inte låta bli. Är lite förvånad över att inte fler gissat då många varit inne och läst. Det här är som vanligt en av mina reflektioner. Det var när jag kom till att vi tappat räkningen jag tänkte: jag lägger ut det som en gåta och ser om någon löser den, vilket jag är övertygad om. Undrar vem?
Senast redigerad av sjöborren den 2020-12-28 klockan 13:08. |
|
||||
|
||||
Ritade ringar?
Birgitta |
|
||||
|
||||
Tack för att du gissar, men tyvärr fel.
Senast redigerad av sjöborren den 2020-12-30 klockan 17:38. |
|
||||
|
||||
Tyvärr svårt att ge ledtrådar. Men kan säga så mycket som att en av männen sa ett ord, ett enda ord ...
Senast redigerad av sjöborren den 2020-12-30 klockan 18:12. |
|
||||
|
||||
"Grattis", fast på franska?
Birgitta |
|
||||
|
||||
E'gal, tror jag.
|
|
||||
|
||||
Yannis! Tyvärr fel, men är glad att du fortsätter gissa.
|
|
||||
|
||||
mst! Inte heller rätt ...
|
|
||||
|
||||
Känns som om jag håller på att måla in mig i ett hörn. Skriva att det bara är ett ord var kanske inte det smartaste eftersom många inte känner till ordet. Men man måste inte kunna just det ordet för att svara rätt.
Kan nu avslöja att ställningen var 12. Men hur förstod jag det då vi inte kunde prata med varandra, vare sig på franska engelska eller svenska ... |
|
||||
|
||||
Han utropade "Merde!" vilket var det enda franska ord som du förstod. Och då insåg du att segern var nära och att det inte handlade om att snacka, vare sig på franska, engelska eller svenska, utan det gällde bara att sätta det avgörande klotet!
Masse |
|
||||
|
||||
Sorry Masse! Eftersom det är så få som gissar, kommer jag säga svaret i kväll - om ingen tar det under dagen. Kanske var det för svårt. En liten ledtråd: läs de två sista raderna i mitt senaste inlägg och tänk till ...
Förstår att det här inte var rätt forum, och lovar att inte lägga ut flera tänka-till-gåtor. |
|
|||
|
|||
Han sa "douze ", og det husker du fra ESC.
|
|
|||
|
|||
Teckenspråket!
/Ulla |
|
||||
|
||||