|
|||
|
|||
Tankar om ö-luff i september?
Hej alla och tack för ett mycket informativt forum! Jag och en kompis ska ö-luffa i Grekland för första gången och vi åker den 3:e september. Vi blir borta i två veckor och har två öar som vi framförallt känner att vi vill hinna med, Amorgos och Anafi. I övrigt är vi två spontana personer som tycker att resan i sig är målet och har inget behov av ett fast schema. Jag har några frågor som jag skulle bli glad om någon tog sig tid att svara på!
- Anses perioden 3/9-17/9 som hög- eller lågsäsong? Vi hoppas naturligtvis att färjetrafiken ska vara så optimal som möjligt samtidigt som det ska finnas god tillgång på rum och möjlighet att pruta/diskutera pris! - Vi ankommer till Atens flygplats 19:30 på söndagen. Jag antar att man borde hinna med 22:00-färjorna fr Pireus? Isf får vi sikta på Santorini eller Ios verkar det som. - hur är färjeförbindelsen mellan Kykladerna, exempelvis Amorgos eller Anafi, och Dodekaneserna? Vi reser nämligen hem från Rhodos och funderar på att hinna med en ö i det området. - Vilken ö skulle ni rekommendera som sista anhalt innan flygresan hem med tanke på att vi flyger från Rhodos? Förstår att Rhodos i sig självt är mkt sevärd men kanske har ngn av er annat förslag? Vi är öppna för alla typer av öar exklusive de rent partyliknande öarna! - Vilken guidebok anser ni vara mest funktionell vid ö-luffning? Mycket information får man ju här på forumet och jag har förstått att man kan beställa guider genom Kalimera oxå. Funderar annars på Independent Traveller's Greek island hopping 2006. Vad tror ni om den? Oj, så långt detta inlägget blev. Hoppas ni orkat er igenom. Som ni märker är vi inte ute efter en semester som är detaljplanerad men det är alltid intressant med kommentarer kring vad vi tänkt så långt! |
|
||||
|
||||
Sv: Tankar om ö-luff i september?
Vill bara ge dig ett tips om att köpa "Mera Kalimera". En CD som du köper härigenom och som är oerhört informativ både vad det gäller öluffning varje ö var för sig.
Har precis köpt en själv och varje kväll går jag in på den och lyssnar på cikadorna. Jo, det finns ljudfiler på den, fantastiskt! Tack Janne för det fina jobbet! /Mia |
|
||||
|
||||
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
|
|
|||
|
|||
Tack så mycket för era svar! Ska titta lite mer på Tilos, ön har tidigare funnits med i resplanerna. Kalimera-cd:n har jag länge funderat på att beställa. Dags att slå till nu när CSN-bidrag kommit!
|
|
||||
|
||||
Håller med Janne om Tilos. Men: ni ska ju åka långt på bara två veckor. Landar i Aten och åker hem från Rodos. Ska man korsa ögrupper så där så är det inte alltid säkert att båttrafiken stämmer med vad man har tänkt - man kanske får ta en övernattning på Naxos eller Paros t ex.
Så om jag vore ni skulle jag bara planera två öar i Kykladerna + Rodos. Men det är bara en tanke, alla har olika restempo och jag är ovanlig seg och vill ha rätt mycket tid på varje ö. |
|
||||
|
||||
Holder med Inkfish om at to øyer + Rhodos kan være nok.....
Men smaken er som baken.... Og Mera Kalimer Cd`n er bare helt fantastisk med enormt mye info og mange flotte bilder. Den er vært hver eneste krone!! ( Faren er at du må ta flere greklandsturer i året for å få realisert alle dine nye drømmer etter å ha sett på Cd`n ) Ia |
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Jag ska göra samma tur fast nästan tvärtom (Flyger till Karpathos sista augusti och tänkte ta oss via Rhodos och Amorgos (eller Naxos) till Athen, där hemflyget går 17 september)
Som Janne sa så är det mellansäsong. Det finns båtar och det finns gott om rum. Förra sommaren luffade jag i juni, före midsommar. Och jag tycker att det var betydligt fler turister då än vad jag upplevt förr om åren samma tid. Jag hoppas det fortfarande är lite lugnare i september... Båtförbindelserna med Anafi vet jag inte något om. Men Amorgos har bra båtar till Aten, via Naxos, Syros, Paros... osv. Jag har även förstått att det går en båt mellan Rodos och Amorgos. Det är den jag tänkt försöka ta i sommar. (Om väder, vind och lusten passar). Den bok jag haft med är just Independent Travellers. Jag tycker den varit jättebra, med bra bo-rese- och ät-tips. Den har ju också en hel del detaljerad info om båtar mellan öarna. Tar man det inte för säkert så är det bra info. Det har hjälpt mig att planera rutten så när som på ett par dagar. Men jag tror att Vagabonds guide är rätt bra också. Någon som provat den?? /Anna |
|
|||
|
|||
Citat:
Karpathos 27/7, hem från Aten 19/8. Däremellan Rodos, Kalymnos, ev Samos och Naxos. /Jonas |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Vi var borta från mitten av augusti till mitten av september förra året. Vi fick vara med om grek- och italienar invasion, hörde man ett nordiskt språk så blev man förvånad. September är härligt, fortfarande varmt i vattnet, inte alls så mycket folk och god tillgång på rum, billigare priser. Det enda som var lite synd var att solen gick ner så tidigt
I år när vi var från slutet av maj till slutet av juni märkte man en stor skillnad. Mycket skandinavier, mer rumsraggare, mer folk och inte lika skönt väder som i september. Jag har Vagabonds Athen och Kykladerna och Wilmas ö-luffa i Grekland, tycker att Wilma är bättre än Vagabond. Hört mycket gott om Lonley Planets fast den är ju på engelska. Rekomenderar också att köpa Kalimera CDn, den är suverän! Trevlig resa! /Alexandra |
|
|||
|
|||
Jag ville bara säga att vad bra med olika guider. För jag tycker precis tvärtom mot dig Alexandra, Vagabond är mycket bättre än Wilmas (då har jag Aten och Grekiska övärlden)
Jag gillar inte tonen i Wilmas, typ "Grekerna är ett högljutt folk som gillar att prata högt och röka inomhus på färjorna" (inte ett direkt citat men ungefär som jag minns det) snacka om generaliseringar, men de behandlar saker som inte alls står i Vagabonds guide, typ shopping. Så det beror nog på vad man vill ha mest och det första intryck man fått av boken (sen fastnar det som stämmer överens med ens intryck bäst ju) Sen den guide vi använde mest när vi var ute och reste var Jannes Naxosguide. Den var bra att ha när vi hyrde bil en dag. Eftersom vi var på "svensköar" och jag hade skaffat massor av info här behövdes egentligen inga guider. /Marianne |
|
|||
|
|||
Men jag tror att Vagabonds guide är rätt bra också. Någon som provat den??
/Anna[/quote Vi älskar guideböcker!!! Det är mysigt att sitta hemma och läsa innan resan så känns det inte så långt borta Vagabonds guide är helt ok "Greklands öar och Aten!" Av Mikael Persson, Per J Andersson och Tobias Larsson. Det enda som vi kände är att den kan vara ganska rörig! Alla tre författare ger sin syn på öarna och de olika åsikterna kan variera... Kan vara en fördel - nackdel... Boken saknar även en bra karta! |
|
||||
|
||||
Citat:
Vagabond är klart godkänd men för mej som besöker många öar räcker den inte till då den inte innehåller alla Min favorit är Greek Islandhopping från Thomas Cook. Stort antal öar med kartor över de största byarna på varje halvstor ö. bosse |
|
|||
|
|||
Citat:
Vagabonds guide gor sej dock bra som "myslasning" eftersom den aer mer jornalistiskt skriven (typ resereportage). |
|
|