![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ni som brukar göra gigantes i Sverige, vilka vita bönor använder ni och var köper ni dem?
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Menar du inlagda bönor alltså? Vilket fabrikat? |
|
|||
|
|||
![]()
Jag brukar köpa torkade bönor och blötlägga. Det har Herr Grek lärt mig.
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Det finns bra stora vita bönor (torkade alltså)i hötorgshallen eller i "invandrarbutiker" i förorterna.
På Naxos i höstas köpte jag finfina bönor,som blev jättegoda gigantes! Har lärt mig att de ska vara så blanka som möjligt och lägg dem gärna i blöt över natten och lite till. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jag undrar alltså vilka märken och produktnamn det finns och vilka butiker som säljer dem. Här i "min" butik finns inga stora vita bönor överhuvudtaget. De tar gärna hem allt man frågar efter, men jag vet av erfarenhet att det är bra om jag vet vilket märke och produktnamn det är när jag frågar, annars blir det en chansning som kan bli fel när de beställer. |
|
||||
|
||||
![]()
Du ska köpa STORA vita bönor som bl.a. finns i Risentas sortiment. Lättast att hitta om man har tillgång till en hälsokostaffär, de packar även ofta själva i påsar. Kan även benämnas "elefantbönor" ibland. Större livsmedelsaffärer brukar också ha Risentas sortiment, finns ej STORA vita bönor kanke de kan ta hem.
Lycka till! Ann-Kristin. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Ann-Kristin. |
|
||||
|
||||
![]()
TACK!! Det var PRECIS vad jag ville höra!
![]() ![]() Hemmasorimentet är inte alltid komplett på landsbygden, men servicen är det! |
|
||||
|
||||
![]()
Jag köper alltid på lösvikt hos min "syrian" annars just risenta har ju storlek stor men inte de riktigt stora för gigantes fast det funkar helt klart. Annars när jag köper färdiga påsar är det av annat märke som jag så klart inte kommer i håg just nu, de har även linser ska kolla när jag kommer hem. De har påsar om 1 kg.
Camilla som gillar gigantes..... ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Kan man få receptet?!
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Camilla ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Tillägg: OJ nu först såg jag detta, ni skriver så snabbt så jag hinner inte med ![]() Citat:
Senast redigerad av Elisabet den 2006-05-24 klockan 10:50. Anledning: Tillägg |
|
|||
|
|||
![]()
Blötläggning!?!! Sånt har man ju inte tid med...Och då måste man ju dessutom planera sitt gigantesätande, om man nu inte förutseende nog att frysa in blötlagda bönor.
Zetas på burk duger fint! |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Men jag skulle vilja veta vad bönorna som du använder är inlagda i. Bara vatten och salt eller tomatsås? |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Camilla ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Sorry ja e lite seg idag.... |