#1
|
|||
|
|||
Är det inte dåligt???
Vi är en familj på 5 pers som bokat resa till Kreta i aug. via Fritidsresor.
Vi har inte tecknat avbeställningsskydd då vi har det via Folksam. Därefter blev det bestämt att vår äldsta dotter (familjemedlem nr 6) ska till Rhodos o arbeta i 6 månader. Hon åker imorgon!!! Mitt modershjärta kommer brista! Kollade upp Fritidsresors site o hittade en resa till Rhodos för vår familj vid ungefär samma tidpunkt till samma pris. Bad (på bara knän) Fritidsresor att få skifta resa... men icke. Det skulle kosta oss 4800 kr för att vi inte har avbeställningsskydd via dem. Jag frågade efter "deras goda vilja" då pengarna ändå stannar inom företaget men nej. Är sååå ledsen o besviken. Var bara tvungen att säg det... Resan till Kreta känns plötsligt inte alls lika lockande. Trevlig sommar alla |
#2
|
||||
|
||||
Sv: Är det inte dåligt???
har ni betalat med bankkort? då har ni oftast ett avbeställningsskydd genom det..........är det förmånligare??? lite tråkigt att ni inte kan omboka. men vet att det är avgifter för det.......... trevlig resa ändå, hur ni än gör!
|
#3
|
|||
|
|||
Sv: Är det inte dåligt???
Det är jättedåligt!! Precis som du säger så stannar ju pengarna i företaget. Hoppas att det går att lösa. När det gäller bankkortets försäkringar och avbeställningsskydd så har vi alla fall goda erfarenheter av deras försäkring i alla fall.
Försök njuta av härliga Kreta i alla fall. Lotta |
#4
|
||||
|
||||
Sv: Är det inte dåligt???
Avbeställningsskydd eller avbeställningsförsäkringrar gäller normalt inte när en resenär vill boka om resan utan endast vid sjukdom, dödsfall och en del andra allvarliga händelser som drabbar resären eller nära släktingar i fastställd ordning. Arrangörernas avgifter för ombokningar varierar normalt beroende på hur lång tid innan resan ombokas eller bokas av. Tyvärr trist för den som drabbas men sant.
Eva |
#5
|
||||
|
||||
Sv: Är det inte dåligt???
Citat:
|
#6
|
||||
|
||||
Sv: Är det inte dåligt???
Citat:
Eva |
#7
|
||||
|
||||
Sv: Är det inte dåligt???
Citat:
Jag har aldrig sett några andra villkor när jag har bokat biljetter. Fast när jag köper lågprisbiljetter och restresor (vilket jag oftast gör) läser jag inte avbokningsreglerna, ska väl tilläggas, så jag kan ha missat om en del bolag har andra regler. |
#8
|
||||
|
||||
Sv: Är det inte dåligt???
nog ska väl en resa gå att avboka då det är så långt kvar, det fritidsresor behåller är väl en viss procent.
visserligen en hel familjeresa då kanske den drar iväg till den summan du angett.kolla upp med dina försäkringsbolag. ett avbeställningsskydd är välan till för att kunna avbeställa en resa trots att ingen blivit sjuk eller dyl. men en avbeställning inom snar framtid kräver läkarintyg. eller har jag helt fel??? myssa...... |
#9
|
||||
|
||||
Sv: Är det inte dåligt???
Ja Myssa du har troligen helt fel. Om det inte kommit några nya avbeställningsförsäkringar sista tiden. Min egen försäkringsutbildning är lite gammal men en försäkring som tillåter kunden att avboka utan "giltig orsak" gissar jag skulle bli ganska dyr. Jag har tidigare lagt ut en mycket bra länk på gamla Kalimera till en sajt där färsäkringsskyddet vid resor beskrivs ingående men ändå begripligt även för andra än oss som ofta har näsan i olika paragrafer. Tyvärr har jag inte länken kvar men någon annan kanske har eller orkar leta fram den om den nu inte innehöll någon reklam.
Eva |
#10
|
||||
|
||||
Sv: Är det inte dåligt???
Nu har jag läst Fritidsresors bokningsvillkor och det är precis som myssa säger och som jag själv också har erfarenhet av, fast det var Apollo om jag minns rätt.
Om det är mer än 30 dagar kvar till avresa när man avbokar får man tillbaka hela beloppet utom anmälningsavgiften, oavsett anledning till avbokningen. Ju närmare avresedagen man kommer ju mindre får man tillbaka. Om man har Fritidsresors avbeställningsskydd har man dessutom rätt till en fri ombokning av resan om det sker minst 30 dagar innan avresa. |
#11
|
|||
|
|||
Sv: Är det inte dåligt???
Tack för allt engagemang!
Nu har vi ju inte rätt till fri ombokning eftersom vi inte har avbeställningsskydd via Fritidsresor. Vi får "bara" betala avbokningsavgift men för 5 pers hamnar det på 4800 kr vilket är en rätt stor summa pengar för oss. Min invänding är inte att Fritidsresor har "fel", allt står i deras köpavtal. Det jag vänder mej mot är... att hålla kunden nöjd då?! Om det inte kostar dem nga pengar o Kreta/Rhodos är två populära resemål båda två. Har uttryckt hur jätte ledsen jag är för bolaget men de ser bara till sina paragrafer. Jag är själv sjuksköterska o ibland gör man ju "mer" än vad man absolut behöver el ens ska för patientens skull. Suck... Men än en gång, tack för alla svar. |
#12
|
||||
|
||||
Sv: Är det inte dåligt???
Alltså, det måste vara det här som gäller Lodenskan:
3.1.1 Vid avbeställning tidigare än 30 dagar före avresan skall resenären erlägga anmälningsavgiften i avbokningskostnad. (ur fritidsresors resevillkor). Är inte resan förrän i augusti måste hon i så fall kunna avbeställa, få tillbaka allt utom anmälningsavgiften och sen boka en ny resa. Men det kanske är anmälningsavgiften som är de 4800 som hon säger att researrangören krävt? Edit: jaha, nu skrev vi samtidigt - jag såg inte ditt inlägg innan jag skrev det här. En tanke bara: min erfarenhet av researrangörer är att de är trevligare på huvudkontoret än i butikerna. Så frågan är om du ska ringa hk och försöka be snällt. Absolut inte kräva, de har ju rätten på sin sida, men vara lite mjuk i rösten och vädja. Senast redigerad av inkfish den 2006-05-23 klockan 22:55. |
#13
|
||||
|
||||
Sv: Är det inte dåligt???
Anmälningsavgiften är väl de 4800 som ni också förlorar...resan har väl inte betalats in än om den är i augusti? Men det är mycket pengar att förlora...Att få tillbaka anmälningsavgiften på någon försäkring tror jag inte är möjligt om det inte finns läkarintyg eller dyl. Jag kan på sätt och vis förstå Fritidsresors handlande då de skulle få mycket att göra om de hade fri ombokning. Det är vid dessa tillfällen man skulle köpt till avbeställningsskydd genom resebolaget.
Malin En till som skrev samtidigt... Senast redigerad av nilam den 2006-05-23 klockan 23:04. |
#14
|
|||
|
|||
Sv: Är det inte dåligt???
Ska försöka det....
Tack! |
#15
|
||||
|
||||
Sv: Är det inte dåligt???
En idé, om än lite jobbig och elak - kanske någon tidning vill skriva om det??
Just bara en idé, och inte alls ett förslag - just bara en tanke att begrunda! – Dao – |
#16
|
||||
|
||||
Sv: Är det inte dåligt???
Citat:
Sen när det gäller deras goda vilja och att hålla kunden nöjd så förstår jag ju hur det känns för dig, men samtidigt måste jag säga att det hedrar Fritidsresor att de inte gör avkall på reglerna och ger fömåner till dem som blir mest ledsna eller upprörda. |
#17
|
||||
|
||||
Sv: Är det inte dåligt???
Citat:
|
#18
|
||||
|
||||
Sv: Är det inte dåligt???
Citat:
|
#19
|
||||
|
||||
Sv: Är det inte dåligt???
Om de däremot gav kunder olika rättigheter skulle det finnas något att skriva om. "Alla som talar om att de blir ledsna får boka om gratis. Alla andra får betala fullt pris!" Det vore nåt det...
Men... jag måste fråga igen. Vad säger avbeställningsskyddet hos försäkringsbolaget? Meningen med att ha ett sådant måste väl vara att kunna använda det i ett sådant här läge? Det borde väl täcka kostnaderna för avbokningen? |
#20
|
||||
|
||||
Sv: Är det inte dåligt???
Jag kollade som hastigt på Folksams sajt. Och det var då ett klent avbeställningsskydd som inte lär hjälpa i det här fallet:
Avbeställningsskydd Du får ersättning för de kostnader som inte återbetalas av reseföretaget (researrangören, uthyraren eller trafikföretaget) om du måste avbeställa din resa på grund av: • olycksfall, akut sjukdom eller dödsfall som drabbat dig eller någon närstående* person, ditt resesällskap eller den person du tänkt besöka • att en oförutsedd händelse inträffat som orsakat väsentlig egendomsskada (till exempel brand) för dig eller någon till dig närstående* person och som gör att du rimligen inte kan genomföra resan. Du ska inte ha kunnat råda över händelsen eller känt till den då resan beställdes. (klippt från folksams sajt) |
|
|