![]() |
|
||||
|
||||
![]()
En medlem i vår FB-grupp skrev nyligen så här:
”När vi flög hem från Santorini i lördags flög vi över en ö med väldigt häftiga "tecken"/mönster ovanifrån. Jag trodde först det var ett vägnät, men efter en stund såg det mer ut som nån slags figurer eller rutnät, fast inte som Nazcalinjerna i Peru t ex. Är det någon som vet vilken ö det kan ha varit och om det är mönster eller vägar? Det var både runda former och mer som rutnät som jag såg, så kanske var det vägar ändå?” Ingen kunde komma på vad det var. Några dagar senare la Annki ut en bild (se nedan) och en text. Hon skrev så här: ”Det här fotot tog jag i januari 2019, var det något sådant du såg? Tyvärr minns jag inte exakt var det var, men vi flög från Rhodos till Aten och jag minns att jag tyckte att det såg väldigt märkligt ut.” ![]() Då kände den som undrade igen sig. Men ingen har kommit på vad, eller var, det kan vara, och det är många som har sökt. Var med och lös mysteriet med det grekiska rutnätet! |
|
|||
|
|||
![]()
Det ser så absolutt menneskeskapt ut. Muligens kan det være et prosjekt på Milos av DECA architecture. Der en har lagt vekt på å bygge i samsvar med eksisterende ‘linjer’ i området, ut i fra spesielle matematiske beregninger.
Just guessing...... Bildet tatt fra luften er uansett vakkert, synes jeg. |
|
||||
|
||||
![]()
Snacka om svår Bildgåta!!!!!
Jag har ingen aning om vad det är för fenomen som kan skapa den här bilden. Kan ju knappast vara vägar. Kanske någon artificiell belysning som skapar rutnät för fotografiska ändamål??? Jag är ingen raketforskare så jag vet inte. Men ...... Har bara varit på Santorini för landning och vidare transport med båt, men bilden ger mig Santorini-vibbar. Nu säger alla Santo-kännare .... nej nej nej! Men det får bli min gissning på denna bildgåta. Masse |
|
||||
|
||||
![]()
Intressant!
Kan det vara nån form av bevattning? Har försökt googla (på telefonen) öar som korsar flygning mellan Santorini- Sverige och Aten-Rhodos utan framgång... Får göra ett försök på datan när tillfälle ges, Vill verkligen veta vad detta är! |
|
||||
|
||||
![]()
Ytterst märkvärdigt säger jag bara?
![]() ![]() / Anne ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jag googlade, men det kan inte vara samma plats, även om mycket liknar det. Här kan ni se bilder från DECA architecture på Milos. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Det trodde jag också, och det kan det ju vara, men då borde fler ha sett det.
|
|
||||
|
||||
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
När Lotti såg Ankis bild skrev hon:
”Ja, precis!!! Jag har letat som en tok på Google Earth men inte hittat. Om det är samma så bör det ju vara norr om Santorini nånstans, om inte planet åkte nån lov efter starten.” Anki flög från Rhodos i januari, och på den tiden av året kanske planet flög över Kykladerna till Aten, medan Lotti flög till Aten från Santorini nu i augusti. Båda har sett rutnätet. Hoppas vi kan lösa det här. Någon borde ha sett det. |
|
|||
|
|||
![]()
Spennende dette. Og veldig spesielt. Har aldri sett noe lignende.
Håper noen finner ut hva det kan være. |
|
||||
|
||||
![]()
Jag får en känsla av att det är nåt som ska mätas å fotas från luften. Kanske höjder och dalar för att göra nån slags karta...eller så är det nån uträkning om vilket område som tillhör nån.
ELLER...kan det va utomjordingar som skojjar med oss👽✌️ / Kajja ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Den första observationen gjordes 2019 och den andra 2022, så det är nog något annat.
|
|
||||
|
||||
![]()
Ingen av er som har löst gåtan? Jag vet inte, men vill gärna veta.
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Man får väl gissa då? Kanske en markering/ritning var de ska placera "vindsnurror" (vindkraftverk) men att det kom av sig under pandemin och nu finns det inga pengar att fortsätta...
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Jeg vil også gjerne vite! |
|
||||
|
||||
![]()
Ingen har tyvärr något svar, inte här och inte på FB. Man tycker ju att fler ska ha sett rutnätet, men så är det tyvärr inte.
|
|
||||
|
||||
![]()
Jeg har spurgt 2 x græker, som desværre heller ikke vidste noget. Nysgerrig er jeg og krydser fingre for, at mysteriet vil blive løst.
|
|
||||
|
||||
![]()
Herregud så spännande detta är! Hoppas verkligen att någon löser gåtan.
Ulla |
|
||||
|
||||
![]()
Jag tror jag hittat det på Google Earth. Sydligaste delen av Evia.
/Thoper |
![]() |
|
|