Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-05-24, 13:28
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004
Standard Inbundna böcker

Det är förstås vansinne att packa annat än pocketböcker? Ska handla semesterläsning och två av de böcker jag helst vill ha är helt nyutkomna och finns inte i pocket.

Ska inte ryggsäcka utan stannar på Karpathos, därför blir det resväska. Men det kanske är idioti att släpa på inbundna böcker ändå?
Svara med citat
Gammal 2006-05-24, 13:31
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Standard Sv: Inbundna böcker

Citat:
Men det kanske är idioti att släpa på inbundna böcker ändå?
Tycker jag inte, du kommer inte bära mer än några meter så ta med böckerna.
Svara med citat
Gammal 2006-05-24, 13:35
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Vem hinner läsa på semestern??
Lämna böckerna hemma!

För övrigt; hur snart ska du fara som har sådana svåra bekymmer att brottas med
Svara med citat
Gammal 2006-05-24, 13:38
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Ta med en av de inbundna böckerna och ett par pocket. Dryga ut det hela med en korsordstidning och en skvallerblaska. Toppa det med några flaskor retsina och lata dagar så överlever du nog resan ändå. Dessutom har du en god bok kvar att läsa när du kommit hem!

Själv har jag med mig tre pocket och en korsordstidning, ska också ta med lite slöläsning typ Amelia. Har någon förslag på en liknande blaska som inte består av 80% reklam så mottages det tacksamt! Dock är jag mycket tveksam till att det kommer räcka med endast tre pocket - det brukar gå åt en halv redan på planet ner... och sen så är det så skönt att ligga på stranden med en bok i ena näven och nåt gott att sippa på i den andra medan man lyssnar på havets brus. 9 dagar kvar!
Svara med citat
Gammal 2006-05-24, 13:40
inkfishs avatar

Janne först: Nä, det har du rätt i, jag har ju dörr-till-dörr-service

Citat:
Vem hinner läsa på semestern??
Men ÅH, läsa ÄR ju semester. Fast jag fattar vad du menar för jag kommer alltid hem med flera av böckerna olästa. Det händer ju så jäkla mycket hela tiden så man måste titta upp så att man inte missar nåt

Citat:
För övrigt; hur snart ska du fara som har sådana svåra bekymmer att brottas med
Om en dryg vecka
Svara med citat
Gammal 2006-05-24, 13:42
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ENIAC
Ta med en av de inbundna böckerna och ett par pocket. Dryga ut det hela med en korsordstidning och en skvallerblaska. Toppa det med några flaskor retsina och lata dagar så överlever du nog resan ändå. Dessutom har du en god bok kvar att läsa när du kommit hem!
Ja, det var ju en tanke. Fast jag tar hellre sudoku än korsord och skvallerblaskor läser jag inte ens hemma. (I Grekland vill jag inte läsa svenska dagstidningar heller för jag vill inte veta ).

Ska jag bara ta en inbunden blir det nog Stieg Larssons nya, del 2 i hans deckartrilogi. Har nyss läst den första, Män som hatar kvinnor, och rekommenderar den varmt.
Svara med citat
Gammal 2006-05-24, 14:44
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Men ÅH, läsa ÄR ju semester.
Jo jag vet att det är så för många. Men inte för mig. En gång hade jag EN bok med mig - jag hann läsa knappt en tredjedel av den på två veckor! Det är så klart en prioriteringsfråga som allt annat, men för mig är det semester och avkoppling att slippa skrivna ord, oavsett form!
Svara med citat
Gammal 2006-05-24, 15:38
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Läsningen är en viktig del av en semester för mig. Med ficklampa under myggnätet i djungeln, i skuggan på en strandnära taverna eller som avkoppling på balkongen. Jag skulle ta med båda böckerna. Själv släpar jag med mig 5-8 pocketböcker för en två veckors resa och säger alltid att utan böcker blir det ingen semester.

Eva
Svara med citat
Gammal 2006-05-24, 17:54
inkfishs avatar

Har kommit på en större nackdel: att släpa runt på en inbunden bok i dagryggsäcken är inte kul.. För jag gör precis som du Eva - läser lite varstans, därför vill jag ha med mig boken så att jag kan hala upp den när andan faller på.

Det lutar nog åt båda inbundna ändå, jag är sugen på dem. Ack ack vilka bekymmer
Svara med citat
Gammal 2006-05-24, 20:47
inkfishs avatar

Nu har jag raidat adlibris och det blev två inbundna och en pocket. Skulle haft ännu en pocket men den var det längre leveranstid på så den vågade jag inte ta, i så fall skulle jag riskera missa hela paketet innan jag åker.

Det blev:

Flickan som lekte med elden/Stieg Larsson

Med uppenbar känsla för stil/Stephan Mendel Enk

I huvudrollen: Fredrik Reinfeldt/Ulf Kristofferson*

Jag är inte helt nöjd med blandningen två samhällsinriktade böcker och bara en skönlitterär så jag ska ta en vända till Pocketshop också.

Köpa böcker är den roligaste förberedelsen för resan

* = Nej, jag är inte moderatlärjunge men jag läste en recension av boken som gjorde mig nyfiken. Den låter som en kritiskt hållen skildring av modern politik och sånt gillar jag, oavsett vilket parti det handlar om. Så det så

Fyll gärna på med boktips den som har lust, man kan aldrig få för många
Svara med citat
Gammal 2006-05-24, 21:06
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Köpa böcker är den roligaste förberedelsen för resan

Fyll gärna på med boktips den som har lust, man kan aldrig få för många
Camilla Läckbergs Isprinsessan och Predikanten, "lagom" spännande deckare, utspelar sig i Fjällbacka.
Visserligen inte dagsfärska böcker, men det betyder ju att de hunnit komma ut i pocket...
Svara med citat
Gammal 2006-05-24, 21:39
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006

Gömda, Asyl, Mias hemlighet, Pojken som kallades det och alla 4-5 uppföljare samt hans lillebrors bok. Vattenmelonen och 2 uppföljare..."Jag valde livet" Den belgiska tjejen som blev kidnappad av pedofilen....... En ökenblomma i afrikas öken...........med viss reservation på felaktiga titlar.....men dessa är bra!!!
Svara med citat
Gammal 2006-05-24, 22:00
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Några bra böcker jag kan rekommendera är Karin Alvtegens Skam, Skuld, Saknad och framförallt Svek. Mycket bra läsning!
Svara med citat
Gammal 2006-05-24, 22:17
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Böcker är ett MÅSTE på semestern! På stranden , om man orkar läsa, på terassen, på flyget...... Oftast pocket som man gladeligt kan lämna kvar ... Men i sommar så blir det en inbunden bok med i bagaget, Morea av Staffan Stolpe...Så många platser han skriver om på Peloponnessos som vi ska se och då vill jag igen läsa på plats om dess historia.... Annars blir det deckare och lite psykologi! En IPOD med talböcker finns med! För mig är sommarsemestern i Grekland lika med många läsupplevelser.... Jag sover inte så ofta siesta utan vilar i sängen med en bra bok....eller som sagt njuter på terassen!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2006-05-24, 23:16
inkfishs avatar

Ioslina: jag vet vilka alla de där är men har faktiskt inte läst nån utom Vattenmelonen som gick rätt spårlöst förbi. Däremot tyckte jag att En oväntad semester av samma författare var jättebra.
Varje gång böcker diskuteras på ett annat forum där jag är med nämner många alla de där böckerna som du nämner - så jag förstår att väldigt många gillar dem även om jag inte fastnat för dem. Vad man läser är ju så olika.

Eniac: håller med! Jag började med Svek och var bergtagen, den är jävulskt bra. De andra höll däremot inte samma klass i mina ögon.

Hellen: Har läst båda och gillade dem. Däremot köpte jag inga fler Läckberg sen, recensionerna har inte lockat mig. Men de första är bra.

Lissi: om du gillar både deckare och psykologi, köp med dig Dennis LeHanes Patient 67 om du inte redan läst den. Svårslagen historia.
Svara med citat
Gammal 2006-05-24, 23:23
Ioslinas avatar

Inkfish: Du måste bara läsa Gömda, Asyl samt Mias.......
det gäller alla er andra som inte läst dem!
"Glöm att ni har en dotter" är också bra, även den en sann berättelse.

Har en bok hemma Stenhuggaren med Camilla Läckberg....men tyvärr ingen pocket, har flera bra böcker hemma, men vill bara ta med pocket böcker
Svara med citat
Gammal 2006-05-25, 07:22
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2005

"Kalla det vad fan du vill" av Marjaneh Bakhtiari är en bok jag gärna vill rekommendera. Den journaliststuderande författaren är boende i Malmö vilket också är där bokens huvudpersoner befinner sig. Samhällsdebatt, invandrarpolitik och prosa omvartannat. Har dock inte hunnit läsa hela boken, men om sista halvan är lika bra som den första är det en riktig pangbok. Finns bl a på AdLibris och finns i pocket.

//Zanét
Svara med citat
Gammal 2006-05-25, 08:38
Eva Ls avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Ioslina
Inkfish: Du måste bara läsa Gömda, Asyl samt Mias.......
det gäller alla er andra som inte läst dem!
Gömda och Asyl är inget jag skulle prioritera i packningen. Har båda och visst berör problematiken men det är något med hennes sätt att skriva som gör mig irriterad plus en del annat också.
Själv har jag två böcker klara Anita Shreves Pilotens hustru och John Grishams Domarens brev. Resten ska inhandlas nästa vecka bla Inkfish deckartips till Lissi.

Eva
Svara med citat
Gammal 2006-05-25, 08:40
Ioslinas avatar

Fast Gömda, Asyl går ej att jämföra med Liza Marklunds vanliga böcker, om det nu är så att man inte gillar hennes författarstil........ (jag föredrar dem , istället för hennes "egna"!)
Svara med citat
Gammal 2006-05-25, 08:53
Eva Ls avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Ioslina
Fast Gömda, Asyl går ej att jämföra med Liza Marklunds vanliga böcker, om det nu är så att man inte gillar hennes författarstil........ (jag föredrar dem , istället för hennes "egna"!)
Fast det är Gömda och Asyl jag läst. Kanske någon deckare också.

Eva
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:18.