|
||||
|
||||
Kaprisbuskar och kaprissallader
Det här ser ut som en staty från Påskön som har fått en buske i ena ögat. Men det är det inte, det är en kaprisbuske som växer i Lissos på södra Kreta. Om jag får kapris i en grekisk sallad reser jag mig upp och utbrister: hurra! Ibland innehåller salladen både kaprisbär och kaprisblad. Då utbrister jag gärna: hurra, hurra! Vad tycker du om kapris? Fler bilder på kaprisbuskar och sallader med kapris finns här. |
|
||||
|
||||
Sv: Kaprisbuskar och kaprissallader
Första, och jag tror enda, gången som jag fått kapris i greksalladen var på Sifnos. Där såg vi mycket kaprisbuskar och fick ofta kapris i salladen.
När jag nu läser att du nämner råbiff Janne, då slår det mig att det var ju evigheter sedan jag åt det sist. Blir riktigt sugen. Och visst är kapris då ett alldeles nödvändigt tillbehör. Mums! Masse som gillar både små och stora kapris |
|
||||
|
||||
Gott i olika rätter och olika örter vet jag men kollade kapris.
"Olika delar av kaprisbuskarna används inom folkmedicin - inte bara knoppar, frukter, blad och skott, utan även bark och rötter - mot allehanda åkommor: alltifrån huvudvärk, tandvärk och reumatism till hemorrojder och ormbett.[1] Medicinska användningsområden återfinns hos antikens författare som Dioskorides och Plinius den äldre, vilka var verksamma under första århundradet efter Kristus." |
|
||||
|
||||
Salladen ser väldigt god ut! Tycker om kapris, men tror inte att jag nångång har fått kaprisblad i salladen.
/ Anne |
|
||||
|
||||
Älskar kapris och speciellt kaprisblad. Köper alltid med mig ett par burkar kaprisblad hem.
/Netwolf |
|
||||
|
||||
Citat:
Troligen har vi fått/köpt den hos en lokal producent i Chora Sfakion eller Agia Roumeli. Det finns ingen etikett på burken, så den är inte köpt på någon supermarket. Vansinnigt gott, som vi första gången åt den hemma hos Janne och Camilla på söder i Stockholm. (Väldigt länge sen alltså). Birgitta |
|
||||
|
||||
Ser att nätbutiken där jag ibland köper en väldigt fin olivolja från Kreta också har kaprisblad i sitt sortiment. Kanske skall beställa också en sån burk nästa gång. Tyvärr bara så kan jag inte köpa den fina oljan så ofta som jag skulle vilja för den är ganska dyr.
/ Anne |
|
||||
|
||||
Har vid flera tillfällen fått kaprisblad på grekisk sallad. Gillar det, men är lite försiktig efter att en gång fått en tagg från stjälken i munnen.
|
|
||||
|
||||
Ja du, det är länge sedan.
|
|
||||
|
||||
Anne! Jag undrar vilken nätbutik du brukar ta ifrån? Jag köper oftast Fontanas Kreta olja. Helt ok. Ibland någon dyrare Italiensk. För en massa år sedan, efter en cykeltur var det ett stopp ikring Georgioupolis, en olivoljeproducent. Vilken olja, åååhh... mums.
|
|
||||
|
||||
De kaprisblad vi köpte senast (man köper OM man hittar några), ser ut så här.
Ang olivolja. Den bästa olivolja jag nånsin smakat inhandlades i Provence. Vi hade hyrt ett litet hus i en bergsby. En dag åkte vi till en vingård, där de sålde ekologiska produkter, vin främst. De sålde f ö även bag-in-box - på 10 liter! Inga halvmesyrer här inte Men de hade även gårdens egna olivolja. Vi köpte en mindre flaska, mest på skoj. Den var fasligt dyr. På kvällen i vårt lilla hus i bergen, så ville vi ha lite olja på sallad och öppnade den lilla olivolja och den doften nästan knockade oss. Den var så otroligt god och smakrik. Dagen efter återvände vi och köpte flera större flaskor att ta med hem. Väl hemma, så avnjöt vi denna fantastiska olja. Varje gång man skruvade av korken, så luktade det oliver i hela huset. Dryg var den också, då det i princip räckte med ett par droppar på salladen, för att det skulle bli en olivexplosion. Nu är det slut sen länge, men en dag ska jag återvända till Provence. Antingen på semester, eller slå mig ner för gott (min innersta dröm). /Netwolf - You may say I´m a dreamer... |
|
||||
|
||||
Citat:
När jag köper från vanliga matbutiken så blir det alltid grekisk olja, oftast från Kreta, Terra Creta eller Knossos. De finns här på den lilla ort jag bor. Sen så har Lidl ibland haft bra oljor från t.ex Chania och Kalamata. Men de finns inte alltid. / Anne |
|
||||
|
||||
Citat:
Olivoljan du nämner hade varit smutt att smaka! |
|
|