|
||||
|
||||
Techjättar och AI
I dagens Gp är det en intervju med årets nobelpristagare i ekonomi, Daron Acemoğlu, där han varnar för techjättarnas intentioner och makt. Det är ingen ljus framtid han målar upp. T ex skriver han om tidigare jättars påverkan på världshistorien:
"Vad kan vi dra för lärdomar från tidigare fall av dominerande företag i världshistorien? – Om vi tar Standard Oil och East India Company så är det inte två företag med vidare bra anseende i dag, eller hur? Vi minns de fruktansvärda saker de gjorde, och de kunde göra dessa saker eftersom de hade mer eller mindre straffrihet. Men, om du hade kunnat fråga John D. Rockefeller (grundare av Standard Oil, GP:s anm) eller ledarna för East India Company i dag om hur de tänkte hade de inte sagt att de var extremt cyniska och att de dödade människor för att göra sig själva rikare. De skulle ha sagt till dig att de gör detta för allas bästa, att de civiliserar människor. De skulle faktiskt låta väldigt lika dagens techföretagsledare. Så, när techjättar i dag säger att det ligger i mänsklighetens intresse att bringa fram en teknik som kommer dominera hela universum, ja det borde helt enkelt inte vara tillräckligt för att övertyga oss om att det är en sådan teknik vi kommer att få." Men det mest skrämmande är om AI-utvecklingen: "Om AI-utvecklingen fortsätter i samma riktning – att ersätta mänskliga jobb med maskiner – kommer vi oundvikligen skapa ett tvåklass-samhälle. Jag vet inte exakt hur många, men säkert 80-90 procent kommer inte ha några arbetsuppgifter att göra." Hur ska detta sluta? /Netwolf |
|
|||
|
|||
Sv: Techjättar och AI
Är tyvärr pessimist i detta fall!!
Nog för att det är bra med utveckling men utveckling utan eftertanke och konsekvensanalys kan vara riktigt farligt AI kan nog vara bra, i vissa fall, men under kontroll och det verkar det inte finnas någon! Catlady, väldigt oroad......... |
|
||||
|
||||
Läste typ samma intervju i DN. Det ÄR skrämmande!
|
|
||||
|
||||
De här frågorna är allt för stora och hisnande för mig så jag lägger ingen energi på att oroa mig.
Det blir liksom för långt borta och inget jag kan påverka. Samma känslor har jag för krigen som pågår..inget heller som jag kan påverka och tittar knappt längre på nyhetsinslagen men förfasar mig naturligtvis över alla oskyldiga människor som drabbas. Utvecklingen med AI sker över våra huvuden och det är bara att "go with the flow". Det jag däremot kan påverka bland de stora ämnena är miljön. Under tiden försöker jag vara en "god" medmänniska och tacksamt njuta av livet jag har fått. / Kajja |
|
|