|
||||
|
||||
Rödtjut och en liten reflektion
Har för ovanlighets skull köpt en dunk rödvin.
- Det heter inte dunk påpekar min man. - En låda då … - Det heter box fortsätter han. Några veckor senare tar jag fram boxen som stått i tvättstugan, trycker på den perforerade delen av kartongen, nu blev det fel igen men Sesam öppnade sig. Min man hjälper mig att pilla fram den lilla ”vin-tappen” och försöker sen avlägsna en röd liten plastbit vi trodde skulle bort - vilken den inte skulle. Mannen tar ett långbent glas till det italienska vinet medan jag tar ett litet knubbigt glas utan ben. Jag dricker nämligen inte rödtjut eller Château-du-Garáge som min man säger, annat än i nödfall. Jag föredrar vitt vin, gärna retsina, därför det lilla knubbiga glaset. Att dricka retsina i ett långbent glas, är lite som att svära i kyrkan. Avslutningsvis en liten reflektion: klockan är en hon, båten är en hon, förmodar när mannen så kärleksfullt pratar och smeker sin BMW eller någon annan ras, att det måste vara en hon eller … Beträffande vin. När jag frågar min man var han ställt vinflaskan, får jag till svar att han ligger i kylen eller … |
|
|