Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Thassos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-06-12, 08:02
Stefulainen Stefulainen är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006
Standard klostret Saint Panteleimona

Uppe i bergen ovanför (bla.) Mikros Prinos ligger klostret Saint Panteleimona. Jag har hittat väldigt lite info om detta kloster på nätet och annorstädes och undrar om någon här skulle råka känna till var jag kan hitta mer info om det???

(eller så har jag bara sökt slarvigt).

Vi besökte Mikros Prinos förra veckans måndag (5 juni) och såg en skylt till klostret. Vi tänkte först gå dit, men åkte trots allt med bil. Efter ca 3 km:s skuttande var vi framme vid klostret som åtminstone jag tycker är mera sevärt än Archagelou(?) vid sydkusten. Vi såg bara en nunna, men en tant som tydligen hade någon slags funktion där viftade in oss och visade oss runt. Bla fick vi gå ner i en låg grotta där det droppade vatten från taket. Här fick vi tända ljus. Sedan blev det visning i ett kapell och grekiskt kaffe utomhus. Varken jag eller min fru var propert klädda denna dag så jag kände mig lite obekväm att gå runt i shorts på klosterområdet, men tydligen störde det inte kvinnan som viftade in oss eftersom hov glatt visade oss runt. Rekommenderar dock att andra tar med långbyxor åt männen och kjolar åt kvinnorna (dylika får man låna när man besöker Archangelou).

Här skulle det ha varit bra att kunna grekiska, men med en blandning av engelska, tyska och teckenspråk klarade vi oss någorlunda.

Från klostret kan man åka vidare till Maries och de övriga inlandsbyarna, men observera att de kartor man får tag på verkar alla vara felaktiga, så det lönar sig att fråga om vägen av folk man ev. ser. Vi hade 4 kartor med oss och alla hade bergsvägarna inritade på helt olika sätt.

Har alltså besökt stället, men skulle gärna veta lite mera om historien bakom klostret.
Svara med citat
Gammal 2006-06-12, 18:30
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: klostret Saint Panteleimona

Hei Stefulainen!
Hellre ville jag skriva på finska, men om någon annan ... Så försöker jag att skriva på svenska!
I min tyska Thassos-guide berättas om kloster Agios Panteleímonas något. Tyvärr har jag inte kunnat komma dit (utan bil) men kanske nån dag!

Man berättar att den heliga Panteleímonas, läkaren, har gjort där underverk och ännu i dag skall folk komma dit och be om hjälp. Alldeles fullt ska det bli där den 27. juli, då man firar Panigýri.
Där i grottan lär den heliga Panteleímonas ha uppstått för en herde och lite efteråt hittade man där den Heliges ikon och en källa. Därefter har man byggt i grottan detta vigselvattenkapell, där man bevarar ikonen. Öborna dricker detta undergörande vatten och går tre gånger omkring pelaren, det ska bringa lycka, påstår man. Klostret grundades först senare, mitten på 19. århundradet, då en kvinna, vars son under grälet dödades, började bo där. Hon lär ha varit den första nunnan i klostret.
I augusti 1989 härjade där en hemsk skogsbrand, bilen hade hämtat nunnorna till Limenaria, men efter tre dagar ville dom tillbaka till det av den Helige Panteleímonas skyddade klostret (vattenflygmaskiner hade visst hjälpt med!).
Allt, även dricksvatten, var många dagar svart och på följande vinter lär också snön ha varit mörkfärgad. I dag är det grönt igen såsom ni säkert har sett, små träd växer redan, fast man ännu ser förstörelsens märken.

Hoppas att du har förstått min svenska!! Vilka andra intressanta erfarenheter har ni haft på Thassos? Jag kom hem på lördagen, ni har ju varit där på samma tid! Det skulle ha varit kul att träffas där! Jag glömde helt att besöka Blue View. Jag bodde nämligen i Skala Potamía och var bara en gång med tyska vänners bil i Potos och en dag körde jag med bus till Theologos men hittade inte vandringsvägen tillbaka till Potos, så måste jag fara med bus tillbaka!!

Hälsningar Eija

Senast redigerad av eija den 2006-06-12 klockan 18:41.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:55.