|
||||
|
||||
Hjälp! Hotell Oasis eller Ladis med Apollo?
Vi har tänkt besöka Karpathos för första gången. Mycket tack vare fin kritik här på forumet. Vi reser med vår 6-åriga dotter nu i juli och har lyckats hitta två st hotell som finns kvar att boka genom Apollo. Hotellen heter Oasis och Ladis.
Oasis ligger närmast Pigadia (1 km) och har 100 m till bad. Ladis har pool men ligger 1,5 km ifrån centrum och har 400 m till strand. Bägge verkar likvärdiga i standard. Vad skall vi välja, någon som har erfarenhet av dessa hotell? Går det eventuellt någon lokalbuss in till Pigadia? Det kanske är lite för lång sträcka att traska för en 6-åring när man vill käka och se sig om i Pigadia om kvällarna. Vi har tänkt att boka så snart som möjligt. Tack för ett vänligt och fint forum! /Karlssons |
|
|||
|
|||
Sv: Hjälp! Hotell Oasis eller Ladis med Apollo?
Citat:
/D |
|
||||
|
||||
Ja et stykke blir det jo å gå..., men mener det skal gå på ca. 15-20 minutter. Tror nok godt hun klarer det, menskjønner godt at dere er tvil for ofte er jo ungene trøtte om kvelden.
Det går vel å gå inn, å kanskje ta en taxi tilbake om datteren skulle være sliten. Vet ikke riktig hva jeg ville ha valgt selv, fordeler og ulemper med begge steder. Pool er et + med barn, særlig hvis dere får en dag hvor det blåser mye. Ladis har også aircondition så jeg.... Men det er både lengre til strand og sentrum.. Har du googlet på hotellene og sett hva som står der om avstander? Synes ikke alltid det stemmer det som står i katalogene (heller ikke det på nett, men man kan jo samenligne litt..?) På kartet til Apollo så det jo ut som de lå veldig nære hverandre... Tipset til Dagunn er vel ikke dumt.., men det er kanskje ikke noen billige flystoler til Karp. nå?, men det er muligens lettere til Rhodos. Derfra går det billigt fly over. (2 voksne og et barn T/R tror jeg kommer på ca.150 Euro.) båt ca. 90 ( men ikke så godt alternativ da rutene stemmer dårlig med flyene fra Sverige. Sjekk flystoler med sterling og flyme... Tipper dere må betale mellom ca.2500 og 4000 pr. uke for hotel/studio. alt etter standar. Ia som skal til Karp. for første gang i August Ia |
|
||||
|
||||
Opps...
Sterlig har jo ikke avganger til Rhodos. Jeg blader med Norwegian som flyr fra Norge , dehar til Rhodos. Men Sterking hadde en del billige biletter til Kreta, derifra kan man ta båt til Karpathos. Flyavgangene går flere ganger i uken, så man kan jo f.eks få til en 10 dagers tur... Er det foresten bare Apollo som har turer til Karpathos fra Sverige? Ia |
|
||||
|
||||
Nej, buss finns inte. Jag skulle nog själv välja att inte bo längre bort än Oasis med en sexåring, vägen är rak och trist att gå.
Har inte bott på något av hotellen men träffade folk senast som bodde på Oasis och var fullt nöjda. Har ni tittat på badorten Ammopi som Apollo också har? Där är mycket barnvänligt, bussavstånd till Pigadia dagtid och tidig kväll, sen kan man ta taxi för 7 euro per väg. |
|
||||
|
||||
Ja, jeg tenkte på det samme som Inkfish...
Om Ladis & Oasis er alternativene så hadde jeg heller valgt Amoopi, kanskje uansett. Man trenger jo ikke reise inn til Pigadia hver kveld. Og strendene skal være mye bedere enn de i Pigadia, som Inkfish skriver Ia |
|
||||
|
||||
Med en 6-åring skulle jag defintivt valt att bo i Amoppi där stränderna är mycket finare och miljön lugnare för ett barn. Bussturen in till Pigadia tar bara 10-15 min och det är enkelt att ta en taxi hem.
Eva |
|
||||
|
||||
Tack för era svar!
Ladis var det hotell som det lutade mest åt eftersom de hade pool. Fast nu vet jag inte... Vi misstänkte att vägen skulle vara trist att gå men hoppades på att någon lokalbuss skulle finnas. Kanske man kan hyra cyklar till familjen? Vi hade tänkt vara borta i 2 veckor. Läste, tyvärr, i ett inlägg här i forumet att hotell Oasis låg vid en hårt trafikerad väg. Många stördes av ljudet på kvällarna. Ammopi lät intressant men alla resor dit är slut . Så går det när man är sent ute... |
|
||||
|
||||
Kollade Ladis nu... Vägen dit är alltså samma väg som Oasis ligger vid. Man går samma väg - men blir inte störd av ljudet därifrån.
Med en knatte är det nog lite långt att gå. Om jag minns rätt kunde man i höstas ta taxi från centrum till bortersta delen av stranden för 3 euro. Det är typ 3 km från centrum längs samma väg som leder till Ladis. Jag åkte inte själv men hörde nån som sa det. Om du vill kan jag kolla med en kontakt på Karpathos om det är möjligt att ta taxi till Ladis och vad det i så fall skulle kosta? Han kan behöva nån dag för att ta reda på det men kommer oftast med korrekta besked. |
|
||||
|
||||
Citat:
Men runt 3 euro för en taxiresa låter ok. Man åker väl inte in till stan varje dag ändå. Jag antar att det finns några restauranger i närheten av hotellet och att stranden i alla fall är hyfsad? Jag har dock förstått att stranden i Ammopi är överlägsen i jämförelse. |
|
||||
|
||||
En sak slog mig, förresten: när jag hade ett ärende till hotellet Zephyros hörde jag gäster be hotellägaren fixa dem en taxi in till stan, vilket han gjorde. Det hotellet ligger mycket närmare stan än Ladis, men det var inga som helst problem att få en taxi trots den korta sträckan.
Alltså kan man självklart få det till Ladis också. Det finns en del matställen en bra bit ut längs vägen, däremot vet jag inget om kvalitén på dem. Stranden: alltså jag gillar ju Vrondistranden. Men då har jag tagit mig nästan allra längst bort i änden, där är inte lika tätt bland folk. Jag skulle nog vilja kalla den åtminstone hyfsad i princip hela vägen in till stan. Sexåringen kommer att tycka att det är kalas att ha den och poolen att växla mellan. I Ammopi är det flera småstränder i stället, tätpackade med solstolar och folk, mycket barnvänligt men för min egen del föredrar jag lätt Vrondistranden (den i Pigadia), långsträckt och vacker. |
|
||||
|
||||
Med 14 dager på dere kunne det jo vært spennende å bare bestille flygstol og bestille hotel på egenhånd. Det blir både billigere, dere får et hotel som ligger mer der dere vil være og dere kan evt. bo flere steder på på Karpathos og evt. noen dager på Kreta/rhodos + at det spenende å reise på den måten, man opplever så mye mer...
Nå vet ikke jeg hvor dere reiser fra, men det så ut for at dere kunne reise T/R kreta for ca.2000 pr. stk. , og med boutgifter på ca.6-7000 for 14 dager så bli det iallefall ikke dyrere... Ia Senast redigerad av Ia den 2006-06-30 klockan 08:31. |
|
|||
|
|||
Vi ska bo på Oasis, så det är kul att höra att folk har varit nöjda
Hur lång tid tar det att gå 1 km ungefär, om man går i "normal" promenadtakt? Senast redigerad av inkfish den 2006-06-30 klockan 15:48. Anledning: för långt citat |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Citat:
Det är en skön promenad på kvällen... |
|
||||
|
||||
Jadå, det är ju bara skönt när man ätit och druckit... Jag har ofta gått i motsatt riktning - från tavernan Pelagos och in mot stan - och det är bara skönt med lite luft innan man lägger sig.
Det är egentligen värre att gå på dagen om det är riktigt hett. |
|
||||
|
||||
Det blir nog inget Karpathos...
Resorna dit i nästa vecka är slut. I alla fall från Göteborg som ligger oss närmast. Det ser kört ut... Tack alla ni för era inlägg och tips. Fantastisk entusiasm på detta forum. /Karlssons |
|
||||
|
||||
Apollo har Endast Flyg biljetter 2 v kvar från Göteborg. Avresa 6/7.
Det är inte, jobbigt, som många tror, att ordna boendet på plats. Ett förslag bara, i all välmening. Hoppas ni kommer i väg på någon resa // Helén |
|
||||
|
||||
Citat:
Men släpp Karpathos den här gången då och ta det som finns i stället. Man trivs ÖVERALLT i Grekland, det är det som är så jäkla konstigt |
|
||||
|
||||
Jaaa!
Det blir en resa trots allt, fast vi fick nöja oss med en vecka, istället för två. Vi lyckades komma över ett hotell i Ammopi som verkar väldigt fint och till ett nedsatt pris dessutom. Karphatos here we come! |
|
|