Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hej, nu är vi tillbaka igen

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-07-03, 19:29
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Karpathos i backspegeln

Nu har jag haft en vecka på mig att sortera minnen från Karpathos-veckan. Skrev ingen dagbok som minnesstöd denna gång, så rapporten kanske inte blir så exakt, men jag gör så gott jag kan

Det blev en riktig semestervecka! De flesta dagarna började vi med sovmorgon och långfrukost. Sedan följde ett par timmars strosande i Pigadia, "krims-krams"-butikerna besöktes (småtjejernas paradis), och självklart fikade vi också i stort sett dagligen i favoritbageriet (med härlig luftkonditionering!). Detta bageri ligger närmast taxistationen och har ett ruskigt stort sortiment av bakverk, som får åtminstone undertecknad att gå i spinn så fort jag har klivit över tröskeln God glass med lite annorlunda smaker har de också!
På eftermiddagarna plaskades det i poolen eller på någon strand. Vrondi, Apela och både sten-och sandstranden i Amopi hann vi med.
Och på kvällarna åt vi middagar på ställen där jag visste, att de hade bra grekisk mat, oftast på favoriten Orea Karpathos. En gång åt vi goda gyros på Five Star Deli, och sista kvällen ville framför allt småtjejerna ha variation i det grekiska, så då åt vi pizza på La Mirage. När vi besökte Amopi, åt vi på en taverna (Calypso TROR jag att den hette) närmast busshållplatsen. De hade också helt OK grekisk mat, aningen försiktigt kryddad dock, men portionerna var otroligt stora.
Sent på kvällen satt jag och min syster oftast på "hemma-altan", smuttade på ouzo eller vitt vin, tittade på stjärnhimlen och eldflugorna och pratade om livet. Inte helt fel, eftersom vi träffas endast ett par gånger om året. Självklart lyckades inkastarpojkarna från Pigadias hamncaféer locka oss in för glass (for the girls) och drinkar (for the ladies) ett par gånger också

Höjdarkvällen under veckan var ju förstås midsommaraftonen, då vi satt på Pelagos, åt god mat och lyssnade på live-musiken När jag bad om att få skriva i Kalimera-gästboken fick vi en kanna retsina "on the house", så vistelsen blev lite längre än vi hade tänkt från början Gästboken är förresten aningen "vattenskadad", dock går det alldeles utmärkt att läsa och skriva i den. Och nej, den blev INTE vattenskadad efter den extra kannan med retsina, utan den var skadad redan innan

Utflykter blev det en lyckad sådan med taxi till Amopi (stenstranden gillade vi bättre än sandstranden) och en mindre lyckad med båt (har beskrivit denna under ämnet "Båten"). Men sådant är även semesterlivet, ALLT kan ju inte vara perfekt alltid...Eftersom vi inte hyrde bil blev det inga besök till byarna, men detta ser jag fram emot att göra i september, då det är dags att återse Karpathos

Hade varit lite fundersam över värmen före resan, eftersom mina tidigare erfarenheter om midsommarveckor i Grekland har varit svettiga , men det var faktiskt ingen fara på Karpathos! Eftersom det fläktar så friskt där, så upplevde jag inte värmen (ca 30 grader varje dag) besvärande alls. Däremot så får man vara noga med att smörja sig med extra hög solskyddsfaktor just pga blåsten, och under de allra blåsigaste dagarna är det nog skönare att söka sig till en stenstrand i stället för sandstrand, om man inte vill få gratis peeling förstås

Ivi
-nöjd med sin "fylla på batterierna"-vecka på Karpathos
Svara med citat
Gammal 2006-07-03, 22:33
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Karpathos i backspegeln

Kalimeraboken var vattenskadad redan i september kan jag intyga. Hör av dig om du behöver vittnen

Det låter som en riktig ladda batterierna-semester. Jag längtar tillbaka när jag läser det...
Svara med citat
Gammal 2006-07-04, 14:55
Ingrids avatar
Ingrid Ingrid är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Så herlig å lese.
Og så skal du tilbake i september igjen, så heldig du er! 2 turer på samme året. Jeg må ta til takke med en uke . Men litt er bedre enn ingenting .

Ingrid
Svara med citat
Gammal 2006-07-11, 17:16
Lisbeth K Lisbeth K är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005

Åhhhh, kan man bli mer sugen efter att ha läst ditt inlägg?!?!!? Nej!
Idag "pratade" jag med Andreas på Zephyros, det närmar sej ju faktiskt, fast förts ska jag njuta av den UNDERBARA sommaren i Sverige. Så ses vi September...på flyget!
Svara med citat
Gammal 2006-07-11, 17:49
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Åh så skönt det låter!! Vilken härlig vecka ni verkar ha haft. De där "sitta och prata på altanen" stunderna sena kvällar är SÅ härliga...
Tänk att det finns särskilda Kalimeragästböcker på vissa öar!

Vem vet det kanske finns på ställen där man varit men inte vetat!

Lissi - som precis checkat in elektroniskt så nu är man ju NÄSTAN på väg!
Svara med citat
Gammal 2006-07-11, 19:17
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Det finns nog bara två Kalimeraböcker. En på Pelagos på Karpathos och en på Nefeli på Kalymnos Så du får gärna ta dig till båda dom där ställerna för att skriva

Hoppas vi får det lika bra som ni hade det Ivi

Riitta
Svara med citat
Gammal 2006-07-11, 19:48
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Ja eftersom nästa ö-luff kommer att gå till Dodekaneserna så lär vi väl inte kunna undgå att ta oss till Kalymnos också!..och då kommer vi att be om råd om boende!

Nu ska jag kanske fixa en Kalimerabok till favoritstället på Skopelos....

Lissi - som bara VÄNTAR!
Svara med citat
Gammal 2006-07-12, 09:35

Tänk...inet är som väntans tider, allt är möjligt, inget är gjort
Mmmmm, det är inte så dumt att lägga Greklands resan i september för då blir liksom känslan av sommar lite längre
Svara med citat
Gammal 2006-07-12, 20:28
Tittis avatar
Titti Titti är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005

Just det Lisbeth! Så känner jag också! Först svensk sommar och sen, när den är över, till Grekland! Men det är inte förrän nu, när jag är förtidspensionär, som det är möjligt. Förut har jag som lärare snällt fått rätta mig efter skolans tider och lov.

Ser fram emot att ses på Karpathos! Har för mig, att ni också åker 21/9 från Arlanda.

Titti, Segeltorp.
Svara med citat
Gammal 2006-07-13, 08:38

Ja det stämmer ...vi åker från Arlanda den 21/9, det blir ett litet "Kalimeragäng" på det planet!
Jag brukar också "rätta" mej efter skolterminen, men i år fick jag lite bonus av min chef....helt underbart!
Räknade igenom för någon dag sedan och det ser ut som att vi blir minst 15 personer på Pelagos den 22 september!!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:22.