|
|||
|
|||
Flygrädd?
Hej Kalimera vänner!
Alla verkar så beresta här, har typ varit på 64 öar 50 ggr Hur känner ni för att flyga? Ingen som är en liiiten smula rädd? Själv är jag inte speciellt berest, inte så rädd för att flyga heller. Men en viss anspänning är det allt att gå på planet, spänna fast sej, höra på säkerhetsrutinerna Måste de dra det? Vem kommer ihåg allt det vid en ev olycka? Och hur många överlever en krasch i havet med hjälp av flytväst? Någon mer än de i Lost? Men lite spännande o roligt är det med... och ffa skulle det aldrig hindra mej fr att åka till grekland. Tur man kan ta en öl... även om kl bara är 07:00 Kram Anneli 1 mån. och 10 dgr kvar till Kreta |
|
||||
|
||||
Sv: Flygrädd?
Flyga är en av de saker jag verkligen uppskattar här i livet.
Eva |
|
||||
|
||||
Det är roligt att flyga men det negativa är att man får så ont i öronen vid landning och så behövs det mera utrymme för benen.....
|
|
||||
|
||||
Har en skräckblandad förtjusning över att flyga. Och inte blir det bättre med åren... Har det med vishet att göra???
Har inga problem med att flyga till Grekland, men när jag flyger inom Sverige, oftast till Sundsvall på vintrarna, då blir det två starter och två landningar genom bytet i Sthlm. Det är inte kul när det vräker ner snö.... Men fördelarna med flygningen överväger ju helt klart nackdelarna!! Kram Carin... "bara" 37 dagar kvar!! |
|
|||
|
|||
Det är helt ok att flyga. Utrymmet per person kunde vara större för en som inte är liten som ett sugrör och lite över medellängd.
Man har också en god chans att överleva en krasch över havet med hjälp av flytvästen. Då de flesta olyckor sker vid start eller landning så har man god chans att piloten kan göra en buklandning på vattnet och då flyter planet ett par minuter tack vare vingarna och då har man givetvis hjälp av flytvästen tills hjälp kommer. Så njut av flygresan istället för att oroa dig för allt som kan hända. Jto |
|
||||
|
||||
Citat:
Flygrädd? Kunde jag komma till Grekland utan att flyga, så skulle jag göra det. Det blir värre och värre med åren, tycker jag. (En öl hade säkert hjälpt, men före kl. 11 kan inte jag klara det!) Men det är ju bekvämt att flyga, och det är säkert mycket farligare att köra bil! Senast redigerad av Marianne den 2006-07-14 klockan 10:31. |
|
||||
|
||||
Marianne:Har provat de och en massa annat som folk har sagt att jag ska testa men inget har funkat hittils
Men jag står ut med det så länge jag är på väg till Grekland |
|
||||
|
||||
Jag måste säga att jag är hemskt pirrig, och nästan lite rädd när jag flyger. Speciellt vid landningen, Då får min goa David sitta och hålla mig i handen och jag blundar hela tiden. Fy sjutton!!!! Men som sagt, det är farligare att köra bil.
Var med om en ganska otäck landning på samos för ett par år sedan, och det gör ju inte saken bättre!!! Men om 8 dagar så sitter jag där på flyget igen.........för vem vill inte uppleva lite värme, god mat och salta bad? |
|
||||
|
||||
Den som är flygrädd ska kanske inte åka till Skiathos.Landningarna på den ön är speciella.Vääääääldigt kort landningsbana....
en som älskar att landa på Skiathos |
|
||||
|
||||
När jag var yngre var jag väldigt flygrädd men ju mer man flyger desto mindre nervöst blir det. I de moderna planen är det ju bekvämt och bra. Det som kan pirra lite är om det blir väldigt skakigt men då ska man ju veta att det är som säkrast när man är uppe i luften, det är ju start och ladning som farligast men ändå så är det säkrare att flyga än att åka bil! Alltså borde det vara farligare att åka till flygplatsen om man åker bil, taxi eller buss än att sitta i flygplanet?? Glöm inte heller de som åker moppe därnere utan hjälm, de lever verkligen i farozonen!
Håller mig nykter på resan, sparar första ölen till greksalladen eller altanen istället! Att stå i toaköerna på planet är inte kul... |
|
|||
|
|||
Citat:
Fy på mig... Peter |
|
||||
|
||||
Jag jobbar inom flygbranchen och vet hur noggrant och säkert allting är, men ändå är jag flygrädd .
Det värsta är starten om vinden skulle vända när man precis lyfter eller om en lite större fågel skulle åka in i motorn . Barbro |
|
||||
|
||||
Jag är helt förtjust i att flyga. Detta oavsett plantyp. Sett mot bakgrund av den dramatik vi fingo uppleva under FN-uppdraget i Kongo/Katanga i tidigt 1960-tal kan man ej mer flygrädd vara.
Vi kom inflygande mitt i natten till Elisabethville med inlånade trupptransportplan från USA. Stora fyrmotoriga kärror av typ Globemaster. Brand i treans motor samt större delen av akterrodret bortskjutet av gendarmeriets luftvärn. I lasten cirka 20 ton ammunition för granatkastare samt diverse sprängmedel. Lägg till detta skarpladdade handeldvapen. Men, ned kom vi, ehuru under häftig beskjutning. Sedan dess har jag saknat förmåga att känna flygrädsla. Bifogar lite bilder från en svunnen tid samt även läcker bild på Corfus internationella flygplats och dess spektakulära rullbana. Lägg därtill den helt sanslösa inflygningen till Samos när vindriktningen tvingar planen att göra inflygningen strax ovan strand och hotell i Pythagorian. http://www.sendpix.com/albums/06071407/b9mjcjbty3/ Arne |
|
||||
|
||||
nej... jag tycker däremot att det är tråkig... så fort planet landar, somnar jag ... men dem som sitter brevid mig måste dock hata mig då mitt huvud "åker" antligen åt vänster eller höger... det brukar landa på deras axlar.... hehehehehe..
|
|
||||
|
||||
Nix - inte det minsta! Älskar att flyga! Var bara fem veckor när jag flög första gången, inte för att jag minns så mycket av det förstås
Och sen dess har det blivit många flygresor. Blir cirka sex utlandsresor per år. Nästa gång blir i augusti till Barcelona! |
|
|||
|
|||
Har man flugit med ryska FN-plan i Forna Jugoslavien efter ha festat med piloterna i baren kvällen innan, så ska man väl klara av Novair också. Jag älskar att flyga, speciellt forna DC åttans lilla halvhalt innan take-off gillade jag.
Birgitta |
|
||||
|
||||
Er ikke så veldig glad i å reise med fly, men det går bedre nå enn før. Når jeg kjenner at skrekken er på tur å ta meg, da lukker jeg øynene og prøver å innbille meg at jeg kjører buss Når vi var på Kreta nå i juni/juli reiste vi med Airbus, tok 360 passajerer, og det syntes jeg var veldig behagelig. Hadde nesten ikke følelsen av å være i luften.
Men MÅ de virkelig opplyse at flyet er forsinket pga tekniske problemer???? JEG VIL IKKE VITE OM DET !!!! |
|
||||
|
||||
Citat:
Mvh Janérik |
|
||||
|
||||