|
|||
|
|||
Stolar
Är det någon som vet om man kan köpa de klassiska grekiska obekväma tavernastolarna här i Sverige? Målar just nu om grillplatsen i grekiskt blått och vitt och skulle gärna vilja dekorera med en sådan stol.
/magnus |
|
||||
|
||||
Sv: Stolar
I denna tråd hittar du svaret:
http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=4521 |
|
||||
|
||||
"Greklandsstolar" fanns på IKEA för ett par år sedan, dock omålade. Kostade bara 179 kronor, om jag inte minns fel. Direkt när jag hade fått hem katalogen ringde jag och skulle kolla lagerstatus, men fick då veta att de var slut och inte skulle tillverkas mer. I mitt stilla sinne undrade jag då hur man kunde skicka ut en katalog och sen inte ha varorna kvar... jag som hade sett fram emot mitt greklandskök! Men nu blir det annat av!TACK Asko för bra inredningssortiment! Jag ska handla!
|
|
||||
|
||||
Citat:
/Netwolf - innehavare av två stycken. |
|
||||
|
||||
Man KAN ju också köpa med sig en stol hem från Grekland.
Det har jag gjort (hos en stolfabrikant på en av huvudgatorna i Mytilini på Lesvos). Ganska visst en i barnstorlek, men det går säkert lika bra med vuxenstorlek. Det gick bra att checka in den som vanligt bagage. Jag satte bara fast en bagagelapp (utan att packa in stolen). Inga problem. |
|
|||
|
|||
Tack för tipset! Ska nog försöka göra det nästa gång vi är i Grekland. Kanske får göra en inköpsresa till hösten... Hur hittar man en möbelbutik i förväg? Finns det några grekiska "gula sidor" på engelska på nätet...?
|
|
||||
|
||||
|
|
|||
|
|||
Tack, jag har sett den där annonsen, men jag tycker inte de ser tillräckligt grekiska ut. Se bilden på min köpesannons: http://www.blocket.se/vi/8936428.htm?ca=23_11_k
Det är ganska stor skillnad. Jag är ute efter rätta känslan. |
|
||||
|
||||
Du måste måla dem blå själv förstås.
Du måste måla dem bla själv |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Tack, ja, och det är ju precis för att få den rätta känslan som vi vill ställa ett par obekväma stolar vid grillplatsen. Helst skulle man vilja ha ett sånt där kvadratiskt bord med plastduk och resårband också... Dessutom jagar vi just nu Skåne runt efter de rätta pelargonerna. Inte såna där små svenska varianter med ett fåtal blommor utan hela träd. Tyvärr är det inte säsong just nu så vi har inte fått tag i mer än två. Vi får nog ta upp jakten till våren igen...
|
|
||||
|
||||
Spara årets pelargonior och ställ dom i ett ljust söderfönster under vintern. Gärna lite svalare och vattna lite då och då kanske varannan vecka beroende på hur svalt ni har. Då vissnar pelargonian inte ner helt som vid normal vinterförvaring och ni får lätt en större planta till våren. Plantera om ganska tidigt i februari och beskär bara det som är nödvändigt. Inget gödsel första månaden efter omplantering och gödsla sedan med flytande näring godkänd för ekologisk odling så har ni stora fina pelargonior när sommaren kommer.
Eva |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Citat:
Det är ju inget "äkta" grekiskt bord, men med en rutig duk och ett set olja- och vinägerflaskor ovanpå en varm sommarkväll kan du nog få in lite av den rätta touchen i alla fall |
|
||||
|
||||
Citat:
Jag har köpt många av dem! dimitris Aten |
|
||||
|
||||
Livet är bra mycket enklare för de sverigeentusiaster som bor i Grekland, ni kan väl också vandra in på närmaste spritbutik och köpa Absolut Vodka också.
Här ska man ju snudd på åka utomlands för att köpa en flaska ouzu. Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
Citat:
/Netwolf |
|
|