Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-08-05, 19:06
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Resebrev Skopelos mm

Trevligt att läsa om era dagar på SKopelos, Lissi och Claes! Det blev flera anteckningar inför den egna förestående resan!

En sak i resebrevet som jag fastnade för, även om det inte direkt är av reseberättelsekaraktär är detta: Jag blir mer och mer övertygad om att man inte ska åka tillbaks till platser man verkligen gillat så många år efteråt. Man blir alltid besviken på "turistanpassningen."

Jag har skrivit det förr, men av samma skäl har jag inte vågat åka tillbaka till Sifnos som jag var till 1985 och verkligen tyckte om då. Det är så många som lovordar den oförstörda ön, men jag vet att mycket har ändrats på ett sätt som jag tror jag skulle reagera negativt på, även om utvecklingen naturligtvis är bra ur många synpunkter.

Intressant att se dig säga samma sak som jag känner, Lissi.
Svara med citat
Gammal 2006-08-08, 12:53
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Resebrev Skopelos mm

Tack för Dina tankar!
Ja Du må tro att jag har funderat äver detta med att åka tillbaks till favoritplatser.. Skopelos är ju en av de FÅ platser jag återvänt till.
Patmos som jag tyckte var en HELT UNDERBAR ö år 1992 är en ö jag sen varit på på dagsbesök på ett par ggr från närliggande öar och DÅ kände jag att här skulle jag absolut vilja lägga en semester till..jag har varit på väg flera gånger , men har sen valt nya ställen istället. Vill inte bli besviken..och nu är det minst 8 år sen sista dagsbesöket...
Kefalonia 1994 är också en ö jag verkligen tyckte om..men har inte åkt tillbaks..
Parga har jag också varit 2 ggr i 1999 och 2001 så då hade ju inte mycket hunnit förändras... Västra Kreta likaså, det är som det är och man VET att det är många turister mellan Chania och Platanias..så DET stör inte. Där lägger jag gärna en veckas ren solsemester då jag bara slappar! Chania hade däremot förändrats väldigt mellan 2003 och 2006...nya breda trottoarer och många nya affärer, typ Zara etc..saluhallens charm borta likaså... Men oj så gnälligt det låter...jag FÖRSTÅR ju att allt ändras och det är ju bra i de allra flesta fall..varför ska då just "min" favoritö stanna i utvecklingen..Kan inte riktigt förklara den känslan...
Nä jag fortsätter nog att med något undantag välja nya platser jag ALDRIG varit på..Spännande och roligt, men man förlorar ju det som så många skriver om i sina resebrev, detta att bli hjärtligt mottagna av rumsvärdar och restaurangägare..år efter år Helt klart något man missar! Men samtidigt får vi annat...
Blir det råd till en vårresa i april så har vi nog sagt att det blir Evia, för den stora ön hann vi bara nosa lite på! Där vill vi se HELA! Det var en väldigt fin ö som verkligen gav mersmak. Det blir ju inte riktigt som att återvända, bara den första o sista natten då vi bor där vi bodde nu....

Några tankar i Grekvärmen!

Lissi
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:20.