Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-08-07, 16:01
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Den goda Fetaosten!!!

Vi ha vid flera tillfällen å grekiska flygplatsers taxfree inhandlat dessa läckra enkilosklossar med fetaost. Mevgal är namnet. Klossarna kosta i runda slängar cirka 6€.

Den Mevgalfeta vilken saluföres här hemma förmenas icke hava särdeles mycket med originalet att göra. Avse de smala 200-grams bitarna. Klossosten är utomordentligt smakrik, dess konsistens är krämig och aromen icke av denna världen....

Flera erfarenheter??

Arne och Hustru Birgitta
Svara med citat
Gammal 2006-08-07, 16:05
Gita Gita är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Sv: Den goda Fetaosten!!!

Hur gör du med osten när du har öppnat paketet? (Man kan ju inte äta 1kg ost på en kväll...?) Den brukar väl inte hålla sig fräch så värst många dagar när vacumet väl är öppnat?
Svara med citat
Gammal 2006-08-07, 16:13
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Personligen tycker jag Fage är bäst här hemma krämig och god.

Eva
Svara med citat
Gammal 2006-08-07, 16:14
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Fast jag tycker att Mevgal här hemma hör till en av de bättre man kan få här! Den, El Greco eller Fontana.
Svara med citat
Gammal 2006-08-07, 16:31
JohanN JohanN är inte uppkopplad

Själv tycker jag att Dodonis feta är bäst.
Svara med citat
Gammal 2006-08-07, 17:24
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Nja!! Vi öppna genast efter hemkomst förpckningen samt nedsänka densamma i saltlag. (10/00) Där hålla sig osten fräsch samt vid god vigör allt emedan vi densamma i skivor skära att mumsa på!!!

Osten är mer än förträfflig!!! Så utsökt god att man nästan kunna Kungen på densamma bjuda....

Till denna excellenta fetaost passa de turkiska svarta smakrika oliverna som allra bäst!!!

Arne
Svara med citat
Gammal 2006-08-08, 09:27

Prövade själv att koka saltlag denna sommar då jag tog med mig en färsk bit ost (i världens minsta kylbag), men hade inget recept, det blev till att höfta lite. Tidigare har osten surnat, blivit dålig väldigt fort om man inte ätit upp den direkt, men saltlaget gjorde att det höll sig tills osten var slut.

Osten jag köpte var den bästa jag ätit, lösvikt, taget ur en väldigt stor bit. Köpte också Fage, men det har vi inte öppnat än.

Någon som har recept på saltlag, de rätta proportionerna? Undrar hur länge man kan få en ost att hålla sig fräch genom detta?
Svara med citat
Gammal 2006-08-08, 10:11
Eva Ls avatar

Jag har recept på saltlag hemma men kan det inte utantill. Om ingen svarat kan du får det ikväll. Proportionerna är viktiga för bevarandet och för att det inte skall bli för salt.

Eva
Svara med citat
Gammal 2006-08-08, 10:27
Elisalinns avatar
Elisalinn Elisalinn är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2005

Mina grekiska vänner gav mig rådet att lägga den i olja, dock inte olivolja, samt förvara i kylen, håller sig jättebra på det viset.
Svara med citat
Gammal 2006-08-08, 10:50

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Jag har recept på saltlag hemma men kan det inte utantill. Om ingen svarat kan du får det ikväll. Proportionerna är viktiga för bevarandet och för att det inte skall bli för salt.

Eva
Tack Eva, det vore mycket trevligt. Det finns ju feta att köpa i storbit här hemma också, ibland till extrapris.
Svara med citat
Gammal 2006-08-08, 12:03
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad

Ja jag har nyligen köpt en två kilosförpackning på Citygross i saltlag ,så den håller ett tag
Svara med citat
Gammal 2006-08-08, 14:22
carjoh carjoh är inte uppkopplad

Någon som kan skriva receptet på saltlagen????

Carina
Svara med citat
Gammal 2006-08-08, 22:36
Eva Ls avatar

Nu har jag botaniserat bland alla mina receptböcker och funderat lite. Så stark lag som när jag lägger in sill behövs inte och inte passar tjälknölslagen riktigt eller lagen för syrade gurkor??

Gissar att det blir bra med en lag gjord på 0,5 dl vanligt salt, 1 liter vatten och eventuellt 1-2 tsk socker som jag tror kan uteslutas. Osten bör hålla några veckor i den här lagen men samtidigt är den inte så salt att den drar ur smakämnen från osten. Den som föredrar en saltare lag kan prova med 1 dl salt, 1 l vatten och 2 tsk socker. Koka upp lagen och låt den svalna i rumstemperatur. Kyl den sen och häll över osten.

Eva
Svara med citat
Gammal 2006-08-09, 06:48
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2005

Just om inläggningar har jag diskuterat flera gånger med grekiska vänner och de kan för sitt liv inte förstå att vi tillsätter socker. Man använder endast vatten och rikligt med salt.

Frågade sambon om saltlake till feta och han berättade att man in hans familj alltid tar vatten och så mycket salt att ett ägg flyter. Skulle det bli för salt kan man alltid lägga fetan i mjölk eller vatten (förvara i kylen), det förstnämnda går snabbare. När vi har plåtdunkar med feta hemma brukar vi ta upp en lagom bit och skölja den under rinnande vatten innan avätning.

På Livsmedelsverkets sida http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=3763 står bl a så här om feta:

"Fetaost produceras nuförtiden kommersiellt för försäljning. Först behandlas mjölken med laktobaciller, därefter används enzymen rennet från får eller getmage som ystmedel. Löpet bleks sedan med kalciumklorid för att fetaosten ska få sin typiska vita färg och läggs i 25-procentig saltlake där osten mognar under en period av 3-6 veckor. Fetaost bevaras bäst i saltlake..."

//Zanét

Senast redigerad av Zanét den 2006-08-09 klockan 07:02. Anledning: Komplettering
Svara med citat
Gammal 2006-08-09, 08:10
ford prefect ford prefect är inte uppkopplad

Vi fick tipset när vi köpte Feta på bit att förvara den i saltlag på en liter vatten och tre - fyra matskedar salt.

//Åke
Svara med citat
Gammal 2006-08-09, 08:45
Eva Ls avatar

Det är ju skillnad på ost som redan är klar och behandlad i saltlake och ost som bara ska bevaras i den. Sockret ger ingen som helst smak till osten i den mängden jag föreslår utan hjälper bara den konserverande processen men kan säkert uteslutas. Själv köper jag sällan stora mängder feta eftersom vi har en utmärkt ICA affär som alltid har grekisk ost på lösvikt av bra kvalite. Att använda 2,5 dl salt till 1 liter vatten är helt onödigt då det räcker bra att konservera sill med 1,5 dl salt. Jag gissar att den saltlake som affären här hemma förvarar sin färdiga ost i har en ganska låg salthalt.

Vid konservering är det väldigt viktigt att använda vanligt salt som har den rätta mängden natrium men tyvärr har natrium hos många personer en ogynnsam effekt på exempelvis blodtrycket varför det kan vara bra att hålla nere konsumtionen, särskilt i Sverige där vi har ett högt intag av natrium.

Eva
Svara med citat
Gammal 2006-08-14, 09:07
Fontana Fontana är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Arne
Den Mevgalfeta vilken saluföres här hemma förmenas icke hava särdeles mycket med originalet att göra. Avse de smala 200-grams bitarna. Klossosten är utomordentligt smakrik, dess konsistens är krämig och aromen icke av denna världen....
Mevgal finns i storpack även här i Sverige. Dock inte på alla kedjor, så det kan vara svårt att få tag på.
Se: http://www.fontana.se/sortiment/psea...?Keyword=97113
Mevgals 200-gramsförpackningar som säljs här hemma är precis likadana som säljs i Grekland. Ska inte vara någon skillnad i smak alls. Dock ligger de ju inte i saltlag, så det blir ju naturligt "lite torrare".
Svara med citat
Gammal 2006-08-14, 10:02
Eva Ls avatar

Fages färdigpackade har lite saltlag runt sig så den är inte så torr och betydligt krämigare i konsistensen. Bra köp för den som inte har tillgång till en affär som har grekisk feta på lösvikt.

Eva
Svara med citat
Gammal 2006-08-15, 14:48
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad

Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Elisalinn
Mina grekiska vänner gav mig rådet att lägga den i olja, dock inte olivolja, samt förvara i kylen, håller sig jättebra på det viset.
Lägger du osten i olja tar fetan smak av den! så jag skulle inte göra det.
Feta i saltlag lägger du endast om du köper ost på lösvikt eller vakumförpackad och har då inget eget lag. Men en ost bit på 1/2kg äter man ganska fort upp så den klarar sig i kyl utan lag.
En ost bit på 1 kg brukar jag göra en lag med 1 L vatten och 1/2 dl salt.

Camilla
Svara med citat
Gammal 2006-08-15, 15:53
Eva Ls avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Frappe
Lägger du osten i olja tar fetan smak av den! så jag skulle inte göra det.

En ost bit på 1 kg brukar jag göra en lag med 1 L vatten och 1/2 dl salt.

Camilla
Som mitt förslag då. Tror att den mängden salt är alldels perfekt. 2,5 dl salt som någon föreslog ger alldeles för hög salthalt till ost.

Eva
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:32.