![]() |
|
Visa resultat för omröstning: Har du ofrivilligt sovit ute? | |||
Ja, en gång |
![]() ![]() ![]() ![]() |
15 | 13.76% |
Ja, flera gånger |
10 | 9.17% |
Nej, det har aldrig hänt |
68 | 62.39% |
Nej, jag åker charter och slipper sådana problem |
16 | 14.68% |
Antal röster: 109. Du får inte rösta i den här omröstningen |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
||||
|
||||
![]()
I en annan tråd skriver några medlemmar att de varit tvungna att sova ute på grund av att det inte funnits några rum att hyra. Själv har jag varit med om det två gånger, en gång på Ios och en på Amorgos. Båda tillfällena var i augusti månad. Är det fler som tvingats sova ute i Grekland på grund av rumbrist.
Senast redigerad av Kalimera den 2006-08-11 klockan 13:20. |
|
||||
|
||||
![]()
Japp, här har du en till, eller rättare skrivet, vi var 13 st + några till som inte tillhörde vårt sällskap som i år kamperade i och utanför vänthallen på Milos. Detta var i mitten av juli.
// Helén Senast redigerad av Hellen den 2006-08-11 klockan 11:24. Anledning: Glömde ange vilken period det var. |
|
||||
|
||||
![]()
För mig har det som tur var aldrig hänt.......hade nog inte tyckt om det! Men vad skall man göra om det händer? Det är bara att göra det....!
|
|
||||
|
||||
![]()
Ja, fast det var många, många år sedan, tror det var juli -83! Vi var fem personer som öluffade, var på Kos där det ej fanns ett endaste rum att uppbringa! En av oss hade varit på Kos flera gånger tidigare och kände massa människor så vi hade många som hjälpte oss att leta rum, men utan framgång! Till slut hamnade vi på hotell Kalymnos, som var ett vidrigt snuskigt ungkarlshotell med massor av kackerlackor! Vi sov där ett par nätter och sedan lyckades vi hitta ett rum! Vi öluffade i 3,5 vecka och var på Kos i nästan 2 eller 2,5 veckor! Ja, det var tider det! Sov även en natt ute på Atens flygplats!
Nej, öluffandets tid är över för min del, blev avskräckt redan på 80-talet ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jo, fast inte i Grekland.
Var i Italien en sommar och luffade runt, trodde självklart att det skulle finnas ivriga rumsuthyrare i första lilla byn vi kom till, men insåg ganska snart att denna form av boende inte riktigt fanns i Italien. Och vi var för sena för att få hotellrum. Vandrarhemsincheckningen hade stängt för kvällen. Så vi "sov" på tågperongen, under vaktmästarens vakande öga. Ingen första charmig natt. Vi fick abrubt packa ihop våra saker vid halvsex-tiden på morgonen när första tåget med pendlare kom. Men vi lärde oss nåt nytt: Att i Italien måste man boka upp rum på vandrarhemmen i förväg i varje by. I Grekland höll det på att bli en natt på stranden på Kofunissi. Som tur var hade Blue Star en nattfärja till Amorgos som vi kunde fortsätta med. Så vi avslutade iallafall natten i en skön säng i Aegiali. |
|
||||
|
||||
![]()
Gäller frågan bara Grekland?
Jag tillhör också dem som det har hänt i andra länder, men inte där. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]()
En gång i början av 80-talet ankom vi tämligen sent till Ermopouli på Syros och då var allt stängt eller fullt... Men vi hittade en liten stenstrand där det redan låg 10 - 15 andra luffare. Vi lade ner det lilla tältet på backen och lade ryggorna längst ner och kröp sedan själva ner i det som i en sovsäck. Fungerade perfekt och nästa morgon åkte vi ner till viken Vari och hade en skön vecka. Men det är nog den starten på ön som gör att jag aldrig riktigt gillat Ermopouli...
Peter |
|
|||
|
|||
![]()
Nej, men skulle gärna göra det, särskilt i augusti månad! Det är hett som i en bakugn härnere på Rhodos!
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() Det är inte så enormt kul när man står utan boende, så här i efterhand kan man väl le åt bilderna där vi ligger på bänkar osv. Men den natten var inte kul, visserligen en chansning man gör när man luffar runt utan förbokat boende. Som tur är har vi inte drabbats ofta, lite drygt 1% av nätterna, det är ju knappt mätbart ![]() // Helén Senast redigerad av Hellen den 2006-08-11 klockan 17:56. Anledning: Felstavning |
|
|||
|
|||
![]()
1993 kom jag en natt till Skyros...En liten bar var öppen.hann ta en öl innan de skulle stänga.Något rum att hyra för natten var inte att tänka på,så då ägarinnan bommade baren,la jag mig helt sonika på uteserveringen med en handduk över mig...Så mycket sova blev det nog inte,ena ögat höllsöppet hela natten.Klockan 6 på morgonen satt jag på första bussen till xora.
Om det inte varit för risken att bli påsprungen av en råtta hade jag nog sovit lugnt. Anki |
|
||||
|
||||
![]()
För typ 8-9 år sedan tillbringade vi en natt ute på Naxos men då sov vi inte, vi kom dit lite väl sent för att skaffa boende så vi gick runt och tittade omkring oss resten av natten i stället för att leta boende, sedan tog vi boende på förmiddagen och bodde några nätter på ett ställe.
På Naxos har vi också checkat ut på morgonen och väntat nästan hela natten på en försenad färja som vi skulle åka med, då sov vi på strandpromenaden i Naxos och det gick bra det också. På Kos har vi också väntat en natt på båt, då var det många timmars försening och vi satt på några olika barer nere vid hamnen och väntade på båten, vi förundrades över alla dessa fulla turister som fanns i hamnkvarteren vid det tillfället men visste inte att Kos skulle bli det fylleslag som det var några år mellan de olika stadierna av turismverksamhet. Mvh Janérik (nästan lika full som turisterna var då) |
|
||||
|
||||
![]()
Var i Kamari på Santorini för sju år sedan. Åkte på en brakförkylning efter en snabbtripp till Aten. Skulle träffa min Bouzoukilärare en kväll eller två. Jag bevistade restaurang "To Potiki" i Kypseli där han spelade, taxigubben i Aten som körde mig hade alla rutorna nedvevade och det blåste storm i bilen! Jag skulle stanna i Grekland ytterligare 2 veckor så att bli sjuk var ingen höjdare
![]() Flög tillbaka till Kamari efter två dagar med hög feber! För att kunna överleva sov jag ute ![]() När jag säger "ute" så sov jag ett par nätter i poolen, jag satte en flytring vid midjan och en liten ring vid fötterna samt en flytkudde runt nacken. Det var så varmt inne och ute att jag inte kunde sova på rummet. Hotellet mitt hade inte AC på den tiden! Vid tretiden på natten la jag mig i poolen och faktiskt sov jag några timmar i densamma. Jag tror att detta hjälpe mig att tillfriskna. Vattnet var säkert 28-29 grader varmt! Kanske inte att sova utan att hitta ett rum men i alla fall sov jag ute ![]() MVH Yeasou ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jodå, på Kos. En stram budget "tvingade" oss till en strandövernattning då vi inte hittade något hotell kl 2 på natten.
/Netwolf |
|
||||
|
||||
![]()
Jag har klarat mej från det, men det var nära en gång.
Det var på Patmos i Augusti 2002. Kom med färja från Lipsi på eftermiddagen och började höra oss om efter rum. Gick gator upp och ned och in på ställen där de hyrde ut, men det var fullt var vi än gick in. Började fråga i affärer om de visste någon som hyrde ut rum, men allt var fullt. Till slut såg vi ett " riktigt " hotell, så vi gick in där. Där hade de ett rum ledigt. Där låg vi bara en natt, för dan därpå åkte vi till Ikaria. Det är enda gången jag har haft bekymmer med att få tag på rum. Barbro, med 6 dagar o 11 timmar kvar till Santorini och vet att där finns ett rum som väntar på mej ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Nei, men hadde vi ikke booket rom på Sifnos på forhånd hadde det gått galt. Vi var der for et par uker siden. Da vi gikk innom reisebyrået for å hente hotellvoucheren, fortalte de oss at hvert eneste rom på øya var opptatt. Rundt oss sto masse folk som ankom øya med samme båt som oss, dessverre romløse.
En gang i Mesta på Chios var vi to par som skulle ha overnatting helligdagen 15. august. Ikke veldig lurt... Ett dobbeltrom var det eneste ledige i hele byen. Vi fire er gode venner, men ikke SÅ gode venner... Men eieren av dette ene rommet kjente en som skulle få besøk av familien sin, og kanskje denne familien kunne innkvarteres på sofaen istedet for på utleierommet? Hun undersøkte det - og joda, vi fikk leie rom nummer to også. Det er gjestfrihet, det! ![]() Senast redigerad av Admirala den 2006-08-21 klockan 23:54. |
|
|||
|
|||
![]()
Jo du. Jag kom till Mykonos en eftermiddag i juli -83, mitt i en ö-luffning. Det fanns inga rum till hyfsat pris. Bara dyra sådana, och det tillät inte vår budget. Så vi sov en natt på stranden i stan, min kille o jag. En natt som jag sent ska glömma! Vi låg nära kanten av trottoaren (kändes väl bra att ha en "vägg" intill), en plats som inte var säker framåt natten. . . När festande människor, lite vingliga skulle hemåt, eller kanske bortåt? Jag var livrädd att nån skulle trilla ner på mig! Det var ett himla liv hela natten. Ja, Mykonos är ju inte känt som en lugn ö precis. Vi var ca 10-15 personer som tillbringade natten på stranden. Jag o min kille försökte ligga på värdesakerna, så vi inte skulle bli av med något. Vi hade inte nån sovsäck utan sov på lilla solmattan av bast, med kläderna på, och med handduk som täcke. men det gick! jag vill minnas att det blåste plastpåsar och annat skräp på oss fram på morgontimmarna. Vi stack från Mykonos så fort vi kunde, vidare till Tinos och Andros. Men året innan var jag och öluffade med 2 kompisar. Då, när vi hade boendet fixat, så tyckte vi om Mykonos. Nu skulle jag dock inte vilja åka dit. Det är väl fortfarande ett galet vilt nattliv där? Det är jag lite för gammal för nu. Vill ha mer lugn och ro, med mysiga tavernor. . . Skulle nog ha svårt att klara en natt på stranden i en sån stad. Man blir lite bekväm med åren.
Lena |
|
||||
|
||||
![]()
Ja, en gång fick exet och jag sova ute i Fira på Santorini i augusti 2005. Satt på en dygnetruntöppen taverna och glodde en hel natt (och jag sov mellan varven i obekväma vinklar på stolen med huvet mot ryggan), i väntan på nästa färja. Fanns inte ett enda rum ledigt på hela ön, enligt ryktena och alla vi frågade. Hade det mot förmodan gått att hitta ett rum så kostade de 70 euro. Det var en lååång natt...
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Frivilligt har man nog sovit ute en del i Grekland...hmmmmm.
Ofrivilligt en natt på plastsoffa på Atens flygplats när sista flyget till Korfu ställdes in. Det var på den tiden när OA i n t e var ett serviceföretag, så några hotellrum betaldes naturligtvis inte. |
|
|||
|
|||
![]()
Har sovet ute en rekke ganger men kun frivillig. Fantastisk første dag i ferien når man kommer til en liten fredelig øy-perle og rulle ut soveposen og våkne til bølgeskvulp og lukt av urter...
Citat:
|
![]() |
|
|