Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-11-16, 01:18
pilotens avatar
piloten piloten är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006
Standard Nästa sommar

Tittar framåt, ser framför mig en soldränkt strand. Stranden ligger på ön Samos. Vi har aldrig varit där, men har hört o läst att det ska vara nära himmelriket. Vi funderar på vilken ort vi ska resa till, Pythagorion eller Kokkari. Måste jag säga att min älskade priotetar ett kort avstånd till stranden medans jag är ganska nöjd med en bra pol. Om vi ska resa runt på ön vad är då att rekomendera, två eller fyra hjul. Vilka ska man resa med, Apollo eller ?.
Svara med citat
Gammal 2006-11-16, 08:26
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Nästa sommar

Om stranden är mycket viktig skulle jag inte rekommendera Pythagorion. Stadstränderna är ett skämt den ena packad med folk redan i början av juni, liten och ynklig den andra kallar jag inte för badstrand. Stranden strax utanför staden, för mig på behagligt promenadavstånd men vet att alla inte tycker så är ok men inte mer. Om ni vill besöka en småmysig liten stad med ganska mycket charterturister och en fin hamnpromenad är Pythagorion helt ok.

Eva
Svara med citat
Gammal 2006-11-16, 13:07
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Jag skulle valt Pythagorion för att där är mycket trevligare än i Kokkari. Som Eva skriver är stränderna inne i Pythagorion inte mycket att hurra för, men en av dem är helt okej att bada på. Stora stranden utanför Pythagorion - Potokaki - tycker jag är bra. Det tar inte lång stund att promenera dit. Stranden i Kokkari är hårt utsatt för vågor. I närheten finns dock några fina stränder - Tsamadou och Tsambou.

Samos är en fröjd att upptäcka på egen hand. Jag hyr alltid moped på när jag är på Samos, bil är att föredra, men det struntar jag i. Har ni tid kan ni ta en del av ön i taget. Det finns massor att se och göra.
Svara med citat
Gammal 2006-12-27, 02:10
Bouzoukis avatar
Bouzouki Bouzouki är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Hej piloten.Var på Samos 2 veckor i juni -06.Vi blev överförtjusta båda 2.
Åkte ospecat och hamnade i Pythagorion.Under våra 2 veckor körde vi 35 mil motorcykel på ön och såg och upplevde det mesta.Underbar natur ock fantastiska vyer.Missa inte bergsbyarna på nordsidan för allt i världen.Gott om fina stränder fann vi också.Psili amos (2) i sydvästra änden t.ex men det finns bra stränder överallt.Eftersom vi bodde i Pyth. så lärde vi känna den bättre än Kokkari och Samos stad och Voutsalakia,men det var mysigt vart vi än kom tyckte vi.Det var min 10:e grekiska ö,och det är nog den jag gillat bäst hittills.(Vill gärna att det ska vara grönt och bergigt)Åk....och njut av en underbar ö.

Senast redigerad av inkfish den 2006-12-28 klockan 11:32. Anledning: långt citat
Svara med citat
Gammal 2007-01-09, 22:17
Iréne Iréne är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2006

Varför ska du resa med Apollo? Kika på nätet o sök efter den billigaste biljetten. Det finns flera bolag som flyger. Här kan du oxo få rekommendationer om var det är bra att bo. jag har tyvärr inte själv varit på Samos - än. Men de andra öarna har vi utforkat själva. Flygstol, färjor, fyrhjulingar o bilar. Lycka till!
Svara med citat
Gammal 2007-01-12, 08:41
ouzomini ouzomini är inte uppkopplad

Hej
Res gärna till Samos och bo i Pythagorion. Därifrån är det lätt att göra utflykter och en mysig stad att ströva omkring i. Vi brukar bo utanför stan vid potokakistrandern. De flesta hotellen där har bra strand och poolområde och även nära in för kvällslivet och restauranger. En stor fördel till är att det är så nära flygplatsen så man kan boka bort transfern och ta taxi, snabbare och enklare. Själva åker vi i juni för 3:e gången till Samos, dock är ff Rhodos favoriten. Dessa 2 öar är så olika, Samos lugnt och mysigt medans Rhodos bara är.
Inger
Svara med citat
Gammal 2007-01-30, 18:11
Gabriella Gabriella är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Hej!

Jag åkte till Samos med Air Tours sommaren 2006...
Hotellet vi bodde på var inte de bästa men de har nu inte längre med detta boende i deras utbud.
Jag kan annars absolut rekomendera Air Tours eftersom jag åkt med de flera gånger innan och då blivit nöjd, Air tours är dessutom mycket billigare änn Apollo......

Psili Amos 2 har en mycket trevlig taverna med jättefin utsikt och faktiskt en pool mitt i allt...Kommer tyvärr inte ihåg vad den heter men jag tror att det bara finns en där...

Samos är annars en underbar ö och jag hoppas ni får en mycket trevlig vistelse...

/// Gabriella - som också ska till Grekland i år...
Svara med citat
Gammal 2007-01-30, 19:30
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Har Airtours billigare flygstolar än Apollo? Förra året åkte jag till Samos för strax under 800 med mat på flyget och det är för mig ett bra pris.

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-01-30, 20:21
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Air Tours är klart billigare änn Apollo när det gäller charter...
Men det skulle däremot inte förvåna mig ifall de var billigare även på flygstolar...

// Siri
Svara med citat
Gammal 2007-01-31, 18:14
Assars avatar
Assar Assar är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006

Om jag skulle åka till Samos mitt i juli-augusti skulle jag välja Kokari.
Håller med om att Pythagorion är trevligare, men det är hett! Skyddat läge i söder.

Nordkusten är mycket behagligare sommartid och baden västenligt bättre
Svara med citat
Gammal 2007-01-31, 19:03
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Kokkari skulla jag välja i vilket fall som helst

Riitta
Svara med citat
Gammal 2007-02-05, 21:44
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Assar Visa inlägg
Om jag skulle åka till Samos mitt i juli-augusti skulle jag välja Kokari.
Håller med om att Pythagorion är trevligare, men det är hett! Skyddat läge i söder.

Nordkusten är mycket behagligare sommartid och baden västenligt bättre
Resan är redan bokad. Vi ska till Votsolakia i mitten av juli, två vuxna och två barn. Kommer vi att försmäkta och dö av värmeslag?!
Svara med citat
Gammal 2007-02-16, 15:27
KristinaEs avatar
KristinaE KristinaE är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Har varit på Samos 5 gånger nu, bor på Proteas Bay ,några kilometer från Phytagorion. Lätt att ta sig runt hela ön, via buss, bil eller motorcykel. Att göra en dagsutflykt med badbåt är verkligen att rekommendera. Likaså att åka över till ön Phatmos.
Svara med citat
Gammal 2007-02-16, 16:37
bob-kåres avatar
bob-kåre bob-kåre är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006

Håller också på kokkari, vi bodde där en vecka i juni 2005. Men då har jag aldrig bott i phytagorion bara varit där och kikat några gånger. Stränderna är helt klart bättre på nordsidan och vad jag såg så var det inte lika mycket hotell och så på nordsidan.
Svara med citat
Gammal 2007-03-05, 21:46
andgu andgu är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av KristinaE Visa inlägg
Att göra en dagsutflykt med badbåt är verkligen att rekommendera.
Kan bara instämma, från Pythagorio går det båtar till den lilla ön Samiopoula med en underbar liten sandstrand. Att ta båten till Psili Amos är också ett enkelt sätt att komma till en lite finare strand än de som finns inne i Pythagorio.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:48.