Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-11-23, 12:47
Stefulainen Stefulainen är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006
Standard Kassos eller Saria

Funderar lite på om man borde ta en tur till endera Kassos eller Saria nästa sommar i samband med Karpathosresan. Har någon besökt någon av dessa? Vilken rekommenderas? Vad kan man vänta sig av dessa öar? Saria är väl tämligen öde och obebodd, medan Kassos väl har en befolkning på ca 1000 pers.

Hur tar man sig till öarna?

Blir väl lite tight att hinna med bägge på en vecka :-(
Svara med citat
Gammal 2006-11-24, 10:04
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Kassos eller Saria

[INDENT]Försökte förgäves åka t Kassos i höstas.Inställda turer o saknade besättningsmän eller för sent på säsongen.Detta gäller båten som går från Finiki o dit ordnas det buss om du köper biljett på resebyrån ,men det går ju oxå att flyga om du vill betala för det.En mycket kort flygtur,fast du måste ta dig till o från flygplatsen förstås
Till Saria åker man med Olymposbåten en söndag .Inte säkert den går alla söndagar.Måste ju vara till räckligt med folk för att det ska vara lönsamt.Vi var ett gäng som åkte en söndag i slutet av september.Plus att det var ett gäng holländare där med..I "hamnen" finns en hyfsad badplats ruiner efter en gammal stad o en öppen kyrka. De enda levande varelserna,som bor där är en massa getter.Det går att vandra en timme i en bergsravin för att komma till toppen, (tror jag ) jag kom ej så långt,sen när man kommer tillbaka har besättningen lagat lunch,till vilken de tog upp beställning på på vägen dit.Det blir väl om jag kommer ihåg rätt tre timmar på ön o resten på vattnet.Härlig båttur ,men det gäller ju att man gillar att vara på en båt.Tillbaka vid 18 tiden
Kassos är ju mer civiliserat ,som du säger själv ,men jag vet inte mycket om den ön.Ska testa "lyckan" att få komma dit en annan gång.
[/INDENT]

Senast redigerad av ciakoohler den 2006-11-24 klockan 10:07.
Svara med citat
Gammal 2007-07-19, 15:53
Stefulainen Stefulainen är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Går Olymposbåten till Saria på söndagar även denna sommar (2007)? :-)
Svara med citat
Gammal 2007-07-19, 19:26
skrikiss avatar
skrikis skrikis är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Stefulainen Visa inlägg
Funderar lite på om man borde ta en tur till endera Kassos eller Saria nästa sommar i samband med Karpathosresan. Har någon besökt någon av dessa? Vilken rekommenderas? Vad kan man vänta sig av dessa öar? Saria är väl tämligen öde och obebodd, medan Kassos väl har en befolkning på ca 1000 pers.

Hur tar man sig till öarna?

Blir väl lite tight att hinna med bägge på en vecka :-(
jag med min familj var på kassos för två år sen.. man tar en buss till Finiki och sen båt därifrån till kassos. det är en liten mysig ö men när vi var där var det en av dom varmaste dagarna på hela somamren så det blev lite jobbigt.. men det är kul att ha sett den.. har inte varit på Saria..

om man är en sån person som gillar att röra på sig väldigt mycket så hinenr man med båda öarna på en vecka hihi

Kramar
Svara med citat
Gammal 2007-07-25, 11:49
Mikke Mikke är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Det är en rätt stor båt, Chrisovoulantou, som går från Pigadia till Saria.Jag var med på samma utflykt som Cia förra året, och till Saria vill jag gärna komma igen. Håller på att ta reda på hur länge dom går dit nu i höst, och när jag fått reda på det så lägger jag ut det till allmän beskådan här.
Till Kassos är det ju mycket kortare avstånd och där finns det ju fler resealternativ.Som Cia skriver så kan man t.ex ta världens kortaste reguljära flyglinje, sju minuter totalt, varav fyra i luften=alltså ingen mat.. Sen kan man ju ta Lane Line´s färja tillbaka eller turbåten som går mellan Fry, den lilla huvudorten och Finiki på Karpathos.
Mikke
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:32.