|
||||
|
||||
Nikos Xyloyris
Ok, vem har något att berätta om honom?
The voice og Crete, har han kalltas. Fann honom på YouTube Han talar till mig. Lefteris |
|
|||
|
|||
Sv: Nikos Xyloyris
Vilka låtar lyssnade du på?
"Ise kardia mou" "Itane mia fora" "Anevika stin korifi" är de bästa låtarna tycker jag. Nikos dog för ca 30 år sedan väldigt ung men han och hans låtar lever kvar. "Nikos Xilouris rules"- ropar min man i bakgrunden som har alla hans cd-skivor. Hans fru( lever fortfarande )och hans dotter har gjort om deras hus till ett litet museum. På Kreta. Nikos Xilouris museum. Jag har sett en dokumentär om honom. Intervjuer osv. Han måste ha varit en härlig person. Varm och glad. Katerina |
|
||||
|
||||
[QUOTE=
Hans fru( lever fortfarande )och hans dotter har gjort om deras hus till ett litet museum. På Kreta.Nikos Xilouris museum. Katerina[/QUOTE] Tack för ditt svar! Var finns det museet, i Anogia? Vill du/din man ha godheten att utveckla det där med att "Nikos Xilouris Rules"? Lefteris |
|
||||
|
||||
Nikos Xylouris är en favorit även här hemma och vi har flera cd i samlingen. Har inte så mycket info att delge, men känner till att han var politiskt engagerad och att han dog i cancer 1980. Via google finns mängder av information om honom.
För flera år sedan laddade vi ner en totalt okänd och helt fantastisk låt med honom. Det var, vad vi kunde förstå en mer eller mindre privat liveinspelning från ett kretensiskt bröllop - helt underbar! Tyvärr gick låten förlorad då en bekant fick låna cd:n Är det någon här som känner till vilken låt jag menar? //Zanét |
|
|||
|
|||
Citat:
Det är min mans favoritsångare. Han tycker så himla mycket om Xilouris. Så därför skrev jag det. Att han härskar inom musiken. Katerina Senast redigerad av Agapi den 2006-12-18 klockan 12:14. |
|
||||
|
||||
Nikos Xylouris är en av mina favoriter.
Ni måste lyssna på hans bror som heter Psarantonis (Antonis Xylouris), han är utmärkt oxå! |
|
||||
|
||||
Citat:
Det var en riktigt galen kväll som jag aldrig kommer att glömma. |
|
|||
|
|||
Idag var första gången jag läste om ämnet musik på Kalimera. Kommer att bli fler! Jag äger en kasett med grekisk musik. Gissa med vem? Jo, Nikos Xilouris
"Ta Erotika". Den köpte jag 1985 i Rethymnon. Hade hört talas om honom på en utflykt till Anógia, han var väl därifrån.Har spelat den idag. Den har legat ospelad sen jag köpte den. Va bra att du påminde mig om honom.Musiken var ju väldigt grekisk tom lite turkiskt stuk tyckte jag. Så härligt det var att i vinterkylan bli uppvärmd och påmind om Kretas sol. |
|
|||
|
|||
Citat:
Tråden fick även mig att upptäcka honom, tankade hem några av hans låtar precis. |
|
|||
|
|||
Citat:
Ja så var det Det var som sagt var tråden som fick mig att minnas. Jag har mer gammal skåpmat. En LP inköpt på Rhodos -78. "Greece, I love you" the best of Theodorakis. Men den har jag spelat många gånger! I love Kalimera too |
|
|