|
|||
|
|||
Båtfärden till Naxos
Nu börjar man verkligen längta till Grekland!
Funderar på att åka till Naxos i sommar men är lite orolig för båtresan dit från Santorini. Starka vindar förekommer står det i Apollokatalogen. Gungar det jämnt eller bara ofta? Vilken tid på sommaren gungar det mindre? Mimi |
|
||||
|
||||
Sv: Båtfärden till Naxos
Det gungar inte jämt. Mest vågor är det juli och augusti då meltemevinden blåser. Men under senare år har meltemin varit ganska skonsam. Jag tycker inte att du ska oroa dig, båtarna är stora och det blåser inte varje dag. Jag tror att Apollo åker med Blue Star Ferries, deras färjor är mycket bra och säkra. Man märker inte ens att det går vågor. Så boka du.
|
|
|||
|
|||
Tack för ditt svar, jag litar på dig!
Då blir det nog Naxos i Juni. Mimi |
|
|||
|
|||
Oroa dig inte vi gjorde den turen förra sommaren och det var inga problem. Om du åker med Apollo tänk bara på at inte gå ombord på båten med en gång för det var ganska lång väntetid i hamnen och hade man väl gått ombord fick man inte lämna båten. Det var betydligt mysigare och svalare att sitta i skuggan i hamnen med en kall mythos istället för i solgasset på båten.
Core |
|
||||
|
||||
Vi reiste fra santorini til naxos i fjor og det gikk kjæmpe bra, tross at det var litt bølger da vi skulle reise hjem. Jeg er egentlig livredd i båt, men var ikke redd i hele tatt. La ikke båtturen skremme deg. Naxos er en nydelig plass. Gled deg.
|
|
||||
|
||||
Brukar ta åksjuketabletter innan den turen, så är det inga problem sen.
|
|
|||
|
|||
Å jo da, det kan gynge; det avhenger av båtavgangene og når du reiser om det blir vanlige store rutebåter, eller småbåter booket i Apollos regi. Vi har kjørt liten båt, og da skal det ikke mye vind til før det gynger, og det er slitsomt.
|
|
||||
|
||||
Hej Mimi!
Apollo har i alla fall de senaste åren använt sig av Cycladic Cruises båt "Alexander" som de chatrat. Det är en mindre båt som även gör dagsutflykter från Naxos till Santorini, Delos-Mykonos samt Koufonissi-Iraklia. Vi har åkt med den flera gånger i början av juni och det har aldrig gungat det minsta. Res ni, juni är en fin tid och Naxos är en underbar ö om man ger sig tid att upptäcka den. Försök att hyra bil eller moppe och ta er runt, det finns många fina små genuina byar och avstånden är inte långa. Bussförbindelserna är också bra. Ha det så skönt på Naxos! Ann-Kristin |
|
||||
|
||||
Har åkt den rutten sammanlagt sex ggr och det har aldrig gungat. Åker nu i sommar igen! *håller tummarna för inget gung*
Trevlig resa, Naxos är en härlig ö! Lena*. |
|
|||
|
|||
Hvis du reiser med Apollo, bruker de vanligvis sine egne båter. Vi har tatt turen mange ganger, både i sterk vind og på helt stille hav. Det er ikke noe å være redd for. Er du urolig for at du kan bli sjøsyk, anbefaler jeg at du tar en sjøsyketablett før reisen. La i alle fall ikke tanken på sjøreisen ta fra deg gleden ved å besøke Naxos. Når du er kommet frem, vil du se at det har vært verdt alle timene i fly og båt Naxos er helt fantastisk - du kan glede deg!
|
|
||||
|
||||
Hei. Tar du Apollo fra Santorini til Naxos går du garantert med enten Naxos Star eller Alexander som tilhører Cycladic Cruises. Reisen tar ca 4 timer siden turen går innom Ios. Båtene KAN gynge når det blåser men det er sjeldent det er en slik Meltemi at båtene blir innstilt.Har tatt mange forskjellige båter både uten vind og i Meltemi. Båtene gikk de.Ulempen med turen er at en taper spesielt mye tid på Naxos når en skal hjem. Da går båtene meget tidlig 0530 og en blir sittende en lang stund på flyplassen ev tavernaene ovenfor som ikke er det mest morsomste.Er du heldig slipper en Ios og da er du fremme på Naxos i 1730-1800 tiden.Naxos er forøvrig en fantastisk øy så lenge en ikke bor midt i centrum,trekk deg heller ned mot Agia Anna ev Plaka,det er strendene mye bedre. Ha en fin tur
|
|
|||
|
|||
Åkte färjan i september; lugnt och vackert! Inga problem men dock en lång väntan innan båten gick!emma
|
|
|||
|
|||
Har varit/passerat Naxos ett flertal ggr..det tillhör ju själva navet i Cykladerna så man passerar den vare sig man vill eller inte.Det beror helt på vad man söker när man reser till en ny ö.På Naxos, det är den stora fördelen med just Naxos, är att det finns någonting för alla där.Vare sig du vill ha en romantisk tripp med solnedgångar från den berömda portaran eller skaka loss på ett diskotek.Här finns både båtluffare och charterturism.Men, som någon vis man sa ovan, under sommarmånaderna får man räkna med Meltemi-blåsten i tid och/eller otid.Det är lika synonymt och signifikant med Cykladerna som de vita husen med de blå dörrarna, typ!
S:t Georgestranden nära Naxos (bedårande)stad ska du dissa.Du har ljuvliga , gyllengula sandstränder hela vägen från Prokopios, (en kort båtresa från Naxos stad), Agia Anna, Mikro Vigla, Kastraki,, Alykos och Pirgaki...den ena sandstranden avlöser den andra och man kan med fördel hyra moped och ta sig längst kusten för att hitta "sin" strand! |
|
|||
|
|||
Ska till Agia Anna i augusti. Låter ju kanon om man läser här ska bo på Harmony är det nån som känner till det hotellet? Bara 202 dagar kvar Var lite orolig för båtresan men det låter inte som jag behöver det.
|
|
|||
|
|||
Nja, nu ska ju inte jag komma och förstöra allas semesterdrömmar, men jag hade min värsta mardröm när jag åkte från Naxos till Rafina förra året.
Rafina blev det inte eftersom det var så mycket sjögång utan det blev Aten, och bilen stod i Rafina, toppen slut på semestern. Vi åkte den 10 september och det var inte kul kan jag säga. Så visst förekommer det sjögång på resorna det kan inte förnekas, om nu sanningen ska fram. Monica p.s. Andra gången jag har upplevt det, så det förekommer inte ofta. |
|
||||
|
||||
[quote=Ma-Pia;71513]Ska till Agia Anna i augusti. Låter ju kanon om man läser här ska bo på Harmony är det nån som känner till det hotellet? quote]Hej Ma-Pia!
Naxos är en härlig ö och ni kommer säkert att trivas i Agia Anna, vi har varit där flera gånger och i somras bodde vi på Harmony. Vi var supernöjda, faktiskt ett av de bästa ställen vi bott på. Det tar bara ett par minuter till den jättefina stranden som är hur lång som helst. Där ligger även tavernan O Manolis som har god mat och bord direkt på sandstranden. Fem minuters väg därifrån ligger tavernan Paradiso som ni också måste prova, man kan sitta under ett stort träd vid stranden och njuta av solnedgången på kvällen. Inne i Agia Anna finns ytterligare tavernor, Gorgona är vår favorit. Ha en skön semester, lägger in några bilder på stranden nedanför hotellet. Ann-Kristin Vägen mellan hotellet och stranden Här kommer man ned till stranden |
|
|||
|
|||
Tack snälla Annki för de underbara bilderna det låter som vi valt helt rätt hotell. För i år ska vi bara lata oss åka lite moppe o bada. Nu längtar jag ännu mera. Ska köpa sjösjukepiller så vi slipper bli sjuka. Jag känner lukten o värmen inom mej när jag ser bilderna. Trots snö utanför fönstren. Glada hälsnigar Ma-Pia
|
|
|