|
|||
|
|||
Ni som var på Lefkas i somras.......
Hej
Jag har en kort fråga. Såg ni några brännmaneter där? Maneter börjar ju dyka upp lite varstans i medelhavet nu, därav frågan. Mycket tacksam för svar! |
|
||||
|
||||
Sv: Ni som var på Lefkas i somras.......
Vi var där i 5 dagar och såg inte en manet.....
Anne |
|
||||
|
||||
En vecka, sept/okt, inga maneter, badade på öst & västsidan.
Oroa dig inte för maneter, det är krokodilerna som Du ska se upp med. //PO |
|
|||
|
|||
Tack! Det verkar ju lugnande.
(Fast PO: Bränns krokodiler?) |
|
||||
|
||||
Jag och min man samt ett kompis par var på lefkas förra sommaren. Under vår tid på lefkas såg vi inte en enda manet. Bara rent och fint vatten med inga maneter
|
|
||||
|
||||
Citat:
Sorry, usel vits! //PO |
|
|||
|
|||
Maneter?? Och min son är oroad över hajar...
Vi har bokat resa till Lefkas, åker 11 juni-07 och tar tacksamt emot alla tips och råd som finns. Har sökt masor utan att hitta några riktigt bra hemsidor om just Lefkas, vi kommer för den delen att bo i Ligia, vilket jag hoppas är ett bra ställe. Tips mottages!! |
|
||||
|
||||
Faktum är, jag vill inte skrämma dej, men enda gången jag någonsin sett en brännmanet ii Grekland, är i Nidri, år 2000.
Den var fullt synlig och vi försökte få upp den på land! |
|
||||
|
||||
Hittade för ett par år sedan på antipaxos en Portugisisk örlogsman, låg strandad på Voutomi magnus u
|
|
||||
|
||||
I Maj förra året var det fullt av maneter på Santorini.
Jag var i och badade och så plötsligt stack det till i foten. Jag trodde det var en fisk som bet mej. Väninnan hon skrattade och tyckte det var kul. Efter några minuter kommer hon upp skrikande och då hade hon blivit beten ( trodde vi )på bröst och tumme. Det gick en stund så skulle vi ner och bada igen. Men då såg vi att vattnet var fullt av maneter, ca 10 cm stora. Då förstod vi att det var inte fiskar vi hade blivit bitna av, utan brända av maneter. Så det blev inget mer badande den dan . Barbro |
|
|||
|
|||
Hej Kickan här!
Har varit på Lefkas sex ggr, i Aug blir det den sjunde. Har aldrig sett ngr maneter över huvudtaget. Senast redigerad av inkfish den 2007-03-14 klockan 23:09. Anledning: långt citat |
|
|||
|
|||
Hej alla och tack för svaren.
Assar: Vi får väl hoppas att maneten i Nidri inte finns kvar. Nu har vi bokat. Det blir en vecka i Agios Nikitas och en vecka i Vassiliki. Oj, vad vi längtar till Lefkas turkosa vatten och vita klapperstenar! Senast redigerad av inkfish den 2007-03-14 klockan 23:10. Anledning: långt citat |
|
|||
|
|||
Hemma igen från från Lefkas! Kan uppdatera att det inte syntes till några maneter! Detta gäller väst och sydkusten. Har badat 3 ggr varje dag!
MEN värden, Dimitris, på vårt boende sa att det förekommit vid ett par tillfällen. Har precis lärt mig att lägga in bilder så nu måste jag prova. Badvikar i Vasiliki: |
|
|||
|
|||
Hej, vi har varit på Lefkas 7 gånger och en massa andra platser i Grekland åsså. Vi har aldrig sett en enda manet. Däremot har vi träffat folkt som trampat på sjöborrar och det är värre än maneter. Så om du badar på ställen där det är mycket svarta stenar på botten kan det vara värt att invester i ett par mjuka badskor.
Kalimera |
|
|||
|
|||
Citat:
Jag och min man ska till EXAKT de orterna under vår öluff. När åker ni? Mvh ZoM |
|
||||
|
||||
De har nog åkt redan om du läser hela tråden
Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
Som Janérik säger, resan är nog redan gjord. Men starta gärna nya trådar om frågor eller tips om Lefkas.
inkfish/moderator |
|
|