![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hur uttalar du Euro?
Svenska språknämnden skriver så här: Euro uttalas antingen med diftong (jfr eufori m.fl.) eller med v-uttal, /evrå/ (jfr neurosedyn m.fl.). Båda dessa uttal av eu förekommer sedan gammalt i andra grekiska lånord. På andra språk uttalas euro i enlighet med dessa språks uttalsvanor, och något "internationellt" uttal av ordet finns således inte. Det finns de som förespråkar att vi ska uttala euro som man gör på engelska. Denna tanke avvisar vi helt. När Euron kom uttalade jag det på engelska: juro. Under senare år har jag mer och mer gått över till att säga evro. En av mina grekiska vänner säger fortfarande drachma. ![]() Hur uttalar du Euro? Extra intressant är det att höra hur ni som bor i Grekland uttalar er valuta. Och ni som bor i Finland förstås. |
|
|||
|
|||
![]()
Hörde någonstans att man ska använda uttalet som man uttalar Europa.
På tyska blir det lite konstigt åjro. engelska juro. alltså skulle det på svenska bli euro. själv har jag lagt mej till med uttalet evro. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jag säger "evro" nu men i början blev det "juro".....
Fast egentligen borde man ju säga likadant som man säger "Europa" alltså "euro".... ![]() Lissi - som räknar sina nu inför avresan på söndag! |
|
|||
|
|||
![]()
Jag säger Evró dvs evrå som de säger i Grekland.
Yvonne |
|
|||
|
|||
![]()
Jeg sier også evrå, med trykk på å'en, iallfall her i Hellas. I andre land, hvor jeg snakker engelsk, synes jeg det er naturlig å si jurou. Snakker jeg norsk sier jeg euro. Ikke lett å holde styr på
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Evro, självklart.
|
|
||||
|
||||
![]()
Jag säger "Joro" med sånt där fetare J som i Europe på engelska
|
|
|||
|
|||
![]()
Evro. Men jag diggar finnarnas uttal skarpt.
|
|
|||
|
|||
![]()
Alla, unga som gamla här räknar om allt till drachma för att ha koll på vad priset är och/eller blir.
Evro blir det utom när jag pratar engelska (juro) eller tyska (öjro). Agda |
|
|||
|
|||
![]()
Jag säger oxå evro.
Monica |
|
|||
|
|||
![]()
Evro..
|
|
|||
|
|||
![]()
Jag säger "Jorå"
Hasse ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
I Finland säger man "eorå" dvs på samma sätt som "eoroopa"...
/Mimmi |
|
||||
|
||||
![]()
evro
Eva |
|
|||
|
|||
![]()
Javisst, och det är så melodiskt och vackert.
|
|
||||
|
||||
![]()
Här är det evro!
![]() Än så länge är det tomt i plånkan... Annika/GBG ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Vi sager Evro och lepta istallet f;r cent.
Katerina |
|
||||
|
||||
![]()
Jag håller mig fast vid "juro" fast jag VET att det inte uttalas så. Tycker bara inte det låter klokt med "evro"... trots att jag själv annars är lite av en språkpolis och gärna kommer med pekpinnen
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Det gör vi också
![]() //Zanét ![]() |
|
||||
|
||||