Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-02-16, 19:21
pia-mariannes avatar
pia-marianne pia-marianne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007
Standard Vad är bäst och billigast..................

Hej alla!

Jag har varit på Kefalonia,Kreta,Andros,Aten och Korfu.
I början på min reskarriär bodde jag på 3 -stjärniga hotell.
Charterresor hela tiden, med frukost eller utan.Det jag har erfarit är att jag får bo på 4 eller 5 stjärniga hotell i Grekland för att få en skäligt bra standard.
Jämfört med Spanien, där det kan räcka med 3 eller 4.
På senare år har jag alltid haft halvpension eller All Incklusive då det har varit mest lönsamt.Men det har inte varit i Grekland.
Charterresor kan bli tråkigt i längden då jag har rest i några år,är nu 52 år.
Jag ska åka till Agia Marina i september i två veckor och bo på ett 4-stjärnigt hotell byggt 2005.Frukost och middag ingår i priset och då betalar jag totalpris/dygn 428:50/person.Är ok.
Jag kan tänka mig att boka bara flygresa och ordna hotell själv.
Men frågan är om det blir billigare? Visst vore det kul att få kolla runt och välja själv.Men frågan är om det är värt det? Jag har ingen erfarenhet av att ordna flygresa och boende själv.
Därför ber jag er övriga "Kalimeror" att vara snälla och berätta för mig och komma med förslag.

MVH Pia-Marianne och tack på förhand.
Svara med citat
Gammal 2007-02-16, 20:10
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Vad är bäst och billigast..................

Valfriheten blir ju framförallt större om du bokar hotellet själv. Jag har ingen erfarenhet av att bo på dyrare hotell i Grekland utan håller mig till god medelklassnivå eller enklare boenden. Brukar heller aldrig boka boende där andra måltider än frukosten ingår. Om du reser i lågsäsong och hotellet har lediga rum kan du säkert förhandla om priset även på ett dyrare hotell. Enkelt är det ivarjefall att ordna sitt eget boende och det är bara på små öar eller speciellt populära platser samt under extrem högsäsong som boendet behöver förbokas. Utanför högsäsongen finns det alltid lediga rum i Grekland.

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-02-16, 21:34
pia-mariannes avatar

Hej Eva!
Tack för hjälpen.Det har jag ju inte tänkt på att det går att boka rum själv även på charterhotellen.Men tror du att det blir prisvärt att ordna flygbiljett och hotellrum själv jämfört med charter?

MVH frågvisa piamarianne
Svara med citat
Gammal 2007-02-16, 22:03
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

En charteresa blir nog alltid billigast om man jämför exakt samma hotell. Däremot anser jag att man förlorar så mycket frihet med en charterresa att det inte är värt de kronor man eventuellt kan spara.
Fördelar med en individuellt bokad resa är så många fler; reguljärflyg innbär ofta bättre utrymme ombord, inte alltid smällfulla flyg, reslängd bestämmer man själv och dessutom ofta om man vill flyga morgon eller kväll, eftersom flygalternativen alltid är fler.
Hotellutbudet blir så oändligt mycket större om du tittar utanför charterarrangörernas kataloger. Billigaste billigt och dyraste lyx står till buds. Ofta kan en telefonsamtal eller mejl med en förfrågan om rabatt ge ett positivt resultat. Hela cyberspace står till förfogande.
Du kan byta hotell om Du inte är nöjd! Oftast räcker det med en dags varsel så är det bara att dra!
Till Greklands, specifikt, kan man inte heller åka charter till alla de hundratals öar som finns där och lockar oss turister. En flygstol till närliggande ö, javisst, men då inkluderar det de nackdelar jag nämnt ovan. Bestämd reslängd, bestämd avrestid, trångt ombord.
Så för mig gäller, alla dagar i veckan, individuell resa där jag själv bygger upp min resa utifrån min egen plånbok, fritid och önskemål.
Jag kan säga att det inte alltid blir vansinnigt dyrt utan ibland finns det guldkorn runt omkring som kostar billigt!
Svara med citat
Gammal 2007-02-16, 22:14
pia-mariannes avatar

Ja,du har rätt.Fast jag har bytt hotell även på charterresa.Bytt rum flera gånger på samma hotell.Faxat och mejlat till hotellet före resan ang.önskemål.
Nästa resa ska jag försöka att pussla ihop själv,spännande.
Svara med citat
Gammal 2007-02-16, 22:59
Moas avatar
Moa Moa är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

Jag har lite svårt att bestämma i förväg var jag skall bo. Tycker det är en del av tjusningen med friheten att bara åka iväg. Ordnar en biljett med endast flygstol och oftast går den till Samos. Det är lätt att ta sig därifrån till andra öar utanför. Meningen är att ta sig vidare från ö till ö. Men...svårigheten är.. att lämna den ö man har åkt till. Blir alltid lika förälskad och tycker att den är den bästa grekiska ö jag har varit på.
Har åkt charter tidigare men sista tio åren rest med "ryggsäck" och det är inte billigare men friheten och ta dagen som den kommer uppväger allt
Tar det enklare men lever gott och bor bra. Man kommer bort från det turistiska livet vad gäller maten, souveniraffärer......... Maten är inte så turistanpassad. Det passar inte alla, många av mina vänner skulle aldrig tänka sig åka till ett ställe och inte veta vilket hotell dom skulle bo på. Med all respekt hur vi än väljer att åka, vi åker till Grekland för att vi gillar landet, folket, värmen....
Svara med citat
Gammal 2007-02-17, 00:26
pia-mariannes avatar

Ja,jag börjar att bli trött på det "typiska turistlivet".Jag brukar få god kontakt med ortsbefolkningen och umgås gärna med dem.Jag uppskattar andra kulturer
och lär mig gärna om mat,kultur och språk.Speciellt språk.Jag lär alltid in lite
artighetsfraser.Jag tycker mycket om Grekland,miljön och människorna.
Jag och min man har pratat många gånger om att resa som du beskriver.Vi är lite lata.Vi får tänka om.
Det är ju helt rätt att resa så.Är man nybörjarresenär kan charteresan vara en trygghet.
Svara med citat
Gammal 2007-02-17, 01:01
bob-kåres avatar
bob-kåre bob-kåre är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006

Billigast är att stanna hemma, bäst är att åka till grekland... nejdå. Om man är flexibel med när man ska åka så tycker jag man ska satsa på en sista minuten flygstol med ett charterbolag, är det under lågsäsong så är det aldrig något problem med att hitta boende.
Svara med citat
Gammal 2007-02-17, 08:44
Moas avatar
Moa Moa är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

Det svåraste var att övertala min man (som är ganska lat) att ta sig på egen hand till Grekland. Han hade sett svettiga ö/båtluffare stå och vänta på färjorna med stora ryggsäckar och det ville inte han vara med om utan allt skulle vara klappat och klart. Efter myckat tjat och en ryggsäck av våra barn på min 50-årsdag gick han med på att följa med och nu är han såld!!! Man får uppleva så mycket mer, kommer närmare befolkningen och väljer själv var du vill bo. Att bära stor ryggsäck har inte varit något problem, dels packar man lättare, tar inte med så mycket kläder som man tror sig behöva och kan vara bra att ha. Vi åker oftast under högsäsongen - juli och det har inte varit något problem med boende, även på de mindre öarna. Alla som vi har bott hos har varit hjälpsamma och både hämtat och skjutsat oss till båten. Det har även hänt att vi har blivit skjutsade till flygplatsen. På större öar finns det ju både taxi och buss. Kan varmt rekommendera dig och din man att åka på egen hand.
Busenkelt!
Svara med citat
Gammal 2007-02-17, 13:05
pia-mariannes avatar

Hej på er!
Det låter verkligen som en riktig reseutmaning att ordna resan själv.Kul.
Min man tycker att det är ok.Och boendet blir det säkert inga problem med då vi aldrig kan åka under högsäsong.(då är det högsäsong på min mans arbete också,ha,ha,ha....).
Jag blev så sugen på att resa ännu mer i går då jag hittade en karta över Kreta.Köpte den på en Shellmack i Makrigialos.Text både på engelska och grekiska.
Jag planerar alltid nästa resa innan vi har varit på den vi har beställt.(min man har önskemål om resmål,men det är jag som ordnar det praktiska).
Vi reser alltid ett par gånger om året.
I år har vi bestämt att det får vara lågsäsong på min mans arbete, så att vi kan åka till Kreta i september.Jag tycker att det blir för sent att åka i oktober.
Vi har gjort det tidigare och i år vill jag ha det varmare och mindre blåsigt om vädergudarna är på gott humör.
Självklart är det billigast att vara hemma,he,he,he...Men det var så att vi o några vänner pratade om prisskillnaden mellan att ordna resan själv jämfört med charter.Ingen av oss har den erfarenheten.Jag tackar er alla för goda råd och tips.
Ni har så fina bilder inlagda både på er själva och naturbilder.Det skulle jag också vilja ha.Hur gör jag då?
Svara med citat
Gammal 2007-02-17, 14:59
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av pia-marianne Visa inlägg
Ni har så fina bilder inlagda både på er själva och naturbilder.Det skulle jag också vilja ha.Hur gör jag då?
Du skickar den bild du vill ha som avatar som fil till avatar@kalimera.nu
Janne lägger sen in den!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2007-02-17, 15:21
pia-mariannes avatar

Hej Lissi!

Tusen tack för det.Nu ska jag leta bland alla fina semesterminnen.

MVH pia-marianne
Svara med citat
Gammal 2007-02-22, 00:24
Nefelis avatar
Nefeli Nefeli är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Hej Pia-marianne

Jag också tycket att det är intressant att boka resa själv och ganska säkert när man har bokat redan boende. Det tillhör inom den inför resa förberedelse som ibland är även mer spännande en resa själv.
Biljett kan du också fixa själv genom apollo och andra Internet resebyrå
Absolut billigast skulle bli om du kunde ordna boende på plats dvs. med de kvinnor och men som vill sälja sina rum. Visa tycker inte om det hela . Personligen jag upplever detta som en utmaning med förutsättning att man kan komma överens åtminstone i priset

I högsäsongen det kan finnas ont om rum och det är mycket påfrestande att försöka kontakta den kommunala resebyrå för att hitta rum. De har helt enkelt fullt upp eller ..

Det finns många bra förslag om boende här på kalimera prova också att söka genom google
Bara maila de eller ring !
Som resemål vet inte om det är billigast men semester på koufonisi t.ex. är en resa att minas.

Även Agistri nära Egina är en bra idé. Det finns så mycket att välja på

Ahhh vad jag blir ressugen varje gång jag läser reseförberedelserna här på kalimera
Svara med citat
Gammal 2007-02-22, 01:12
pia-mariannes avatar

Hejsan!
Det är så kul med resor.Att få planera och ordna med alla förberedelserna. Det tycker jag också är jätteroligt,men min man tycker att jag blir tjatig,he,he,he...Vi ska åka till Kreta i september,charterresa.
Då ska vi kolla utbudet på hotell mm på plats, så att vi kan ordna egen resa nästa gång.
Roligt att du svarade.Din forumbild är jättefin.

Hälsn.pia-marianne
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:34.