Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Aten, Pireus & Rafina

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-02-16, 20:11
Lina_S Lina_S är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Kaisariani - hur kommer man dit?

Hej!

Jag undrar hur man tar sig till eller så nära Kaisariani som möjligt?! På billigaste och smidigaste sättet. Vart är närmaste busshållsplats, vad heter den och busslinje? Eller metro? Man lär väl få gå sista biten uppför backen eller ta en taxi. Eller kan nån komma med en vild gissning vad det kan kosta från till exempel Syntagma?

Jag har varit där flera gånger fast då kört bil, och nu ska jag till Aten vid påsk och vill visa det här underbara stället - klosteret och den vackra utsikten över Aten och de små vandringsstigarna.

Lina
Svara med citat
Gammal 2007-02-16, 20:53
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Kaisariani - hur kommer man dit?

Nu blir jag nyfiken, som ska till Aten både nästa vecka och en månad senare..Var ligger denna ort???

Lissi
Svara med citat
Gammal 2007-02-16, 21:25

Du hittar Kaisariani på en karta över Aten om berget Hymettus är med. Det ligger ca 5 km från centrum, öster om Aten. Utsikten därifrån är helt underbar - man ser hela Aten, Akropolis och Lykabettus är som små tändsticksaskar, och man ser Pireus och havet och de andra bergen runt Aten, och alla alla husen. Rekommenderar picknick i naturen och ett besök i den lilla plantskolan. Och missa inte den lilla heliga ruinen (kyrka..?) där folk har satt upp en massa ikoner. Många greker promenerar och vandrar där, eller cyklar. Lilla klostret är också otroligt vackert. Förra året var jag där vid påsk när man klär Jesus "bår" med blommor och gick med i processionen efteråt. Och sångerna tog aldrig slut.
Lina
Svara med citat
Gammal 2007-02-16, 21:37
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Jag har skrivit ut Ditt svar och tar det med till Aten..MASSOR av tips har jag fått nu, bla om Clean Monday på måndag...spännande!

Nu är vi redo för en kanonvecka i Aten...bara regnet försvinner Fast det är ju inte värre med regn i Aten än hemma!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2007-02-17, 16:17
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad

Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland

[QUOTE=Lina_S;75504]Hej!

Jag undrar hur man tar sig till eller så nära Kaisariani som möjligt?! På billigaste och smidigaste sättet. Vart är närmaste busshållsplats, vad heter den och busslinje? Eller metro?

Brukar vandra i detta område då vi har en lägenhet i Byronas! Dock åker jag inte buss etc själv och vet inte riktigt, MEN en gissning kan vara att man tar Metron till Pappagou och en taxi därifrån kan inte kosta många € ??

Camilla
Svara med citat
Gammal 2007-02-19, 16:28

Tack Camilla!
Det låter som ett bra förslag!
Undra just om man också kan ringa på en taxi också..! Det finns ju inte direkt en taxistation uppe vid klostret.

Lina
Svara med citat
Gammal 2007-02-19, 20:11
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad

Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Lina_S Visa inlägg
Tack Camilla!
Det låter som ett bra förslag!
Undra just om man också kan ringa på en taxi också..! Det finns ju inte direkt en taxistation uppe vid klostret.

Lina
Jag brukar ringa Radio Taxi Ikaros 210 5152800, eller om du tar en taxi från Metro alt att du bokar då.

Camilla
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:48.